لیست صبحانه کامل برای دانش آموزان

صبحانه، مهم‌ترین وعده غذایی روزانه افراد به خصوص برای کودکان و دانش آموزان است. صرف یک صبحانه کامل و سالم علاوه بر تامین سلامتی، مانند سوختی در طول روز، انرژی را برای یادگیری حفظ کرده و به افزایش تمرکز و عدم افت قند خون در ساعات مدرسه، کمک شایانی می‌کند. متاسفانه اکثر کودکان علاقمند به صرف خوراکی‌های شیرین با قند مصنوعی مانند کیک و تنقلات هستند و برای صرف صبحانه سالم، اشتیاقی نشان نمی‌دهند اما می‌توان با جایگزینی مواد غذایی سالم و مفید به جای مواد غذایی مضر، عادات غذایی کودکان را اصلاح کرده تا از چاقی و دیابت جلوگیری شود. اما آیا راهی برای متقاعد کردن فرزندتان برای صرف صبحانه دارید؟ اگر علاقه دارید تا با لیست صبحانه سالم برای دانش آموزان آشنا شوید و کودکی سالم و پرانرژی داشته باشید که در وعده صبحانه تمامی مواد مغذی، پروتئین و ویتامین‌ها را دریافت کند، در ادامه همراه ما باشید تا با طرز تهیه صبحانه سالم برای مدرسه بیشتر آشنا شوید.

1.حلوا شکری

اگر وقت کافی برای تهیه یک صبحانه کامل ندارید، می‌توانید با خرید حلوا شکری، تمام مواد معدنی مفید و ویتامین‌های ضروری برای رشد بدن کودکان را تامین کنید. حلوا شکری که از ارده و شکر تشکیل شده، یک ماده غذایی خوشمزه و مفید بوده که به خاطر طعم بی‌نظیر و شیرینی که دارد، اکثرا مورد استقبال کودکان قرار می‌گیرد. حلوا شکری یک شیرینی خوشمزه و جایگزین مناسب برای تنقلات مضر و شیرین کننده‌های مصنوعی در کنار چای به حساب می‌آید. سرو حلوا شکری در کنار نان تست به همراه کره یا پنیر، یک صبحانه کامل و سالم را برای شروع یک روز به وجود می‌آورد. اگر تمایل به درست کردن حلوا شکری در منزل دارید، می‌توانید به طرز تهیه حلوا شکری خانگی مراجعه کنید.

 

2.اوتمیل

اوتمیل یکی از مواد غذایی خوشمزه و پر خاصیت است که به دلیل داشتن انواع ویتامین و پروتئین به همراه طعم دلچسب، بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد. اوتمیل می‌تواند جایگزینی برای غلات آماده یا کورن فلکس به حساب آید که یک صبحانه سبک، مقوی و سیر کننده را به وجود می‌آورد. اوتمیل که از بلغور جو دوسر سبوس دار به دست می‌آید، به حالت سرد یا گرم سرو شده و با ماست یا شیر تهیه می‌شود. برای تهیه اوتمیل که حدود 15 دقیقه از وقت شما را می‌‍‌گیرد، با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه اوتمیل

مواد لازممقدار لازم
جو دو سر پرک شده4 قاشق غذاخوری
شیر1 پیمانه
دارچین یا طعم دهنده دلخواهنصف قاشق چایخوری
عسل یا شیرهبه مقدار لازم
میوه تازه یا خشکبه مقدار لازم
مغزی‌جات دلخواهبه مقدار لازم

طرز تهیه اوتمیل گرم

پس از تهیه کردن مواد لازم، جو دوسر را در شیر مخلوط کرده و روی گاز قرار دهید. پس از به جوش آمدن شیر، شعله را کم کرده تا جو در شیر باز شده و بافتی مشابه به حلیم به بگیرد. شعله را خاموش کرده و اوتمیل را در ظرف سرو ریخته و با مقداری دارچین، زعفران، هل یا… مخلوط کنید. سپس روی آن بنا به ذائقه خود، مقداری عسل یا شیره ریخته و با میوه تازه یا خشک مانند تکه‌های توت فرنگی و موز به همراه مغزیجات دلخواه مثل گردو و کشمش تزئین و میل کنید.

طرز تهیه اوتمیل سرد

در این روش می‌توانید جو دوسر پرک شده را در شیر یا ماست حل کرده و چندین ساعت در یخچال قرار دهید تا غلیظ شود. همچنین می‌توانید از شب قبل این ترکیب را تهیه کرده و در یخچال قرار دهید تا برای صبحانه کودک آماده شود.

3.تخم مرغ آبپز یا نیمرو

تخم مرغ یکی از مواد غذایی مفید و پرخاصیت است که باید در رژیم غذایی کودکان لحاظ شود. بدن کودکان در حال رشد برعکس بزرگسالان به صرف 3 تا 4 بار تخم مرغ در هفته نیاز دارد زیرا سرشار از پروتئین است. تخم مرغ را می‌توانید به حالت آبپز یا نیمرو برای کودکان تزئین کرده و برای یک صبحانه کامل و سالم آماده کنید.

4.پنکیک

یکی دیگر از صبحانه‌های خوش طعم، پنکیک است که اکثرا مورد استقبال کودکان قرار می‌گیرد. این صبحانه خوشمزه به دلیل داشتن تخم مرغ و شیر یک غذای کامل و سالم برای صبحانه به حساب می‌آید. فرآیند آماده سازی و پخت پنکیک اندکی زمان‌بر است و گزینه مناسبی برای صبح روز‌های تعطیل است. با ما همراه باشید تا با طرز تهیه این صبحانه لذیذ بیشتر آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه پنکیک

مواد لازممقدار لازم
آرد1 پیمانه
بکینگ پودر 1 و 1.2 قاشق چایخوری
نمک1.8 قاشق چایخوری
شکر2 قاشق غذاخوری
تخم مرغ 1 عدد
شیر1 پیمانه
کره مذاب یا روغن مایع2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه

ابتدا مخلوط آرد، نمک و بکینگ پودر را سه بار الک کرده و کنار بگذارید. سپس تخم مرغ، شکر و وانیل را با دور تند همزن، زده تا سبک و روشن شود. کره را اضافه کرده و یک دقیقه دیگر به هم زدن ادامه دهید. سپس شیر را اضافه کرده و مخلوط نمایید. مخلوط تخم مرغ و شیر را به مواد خشک آرام آرام اضافه کرده و هم بزنید تا آرد در مواد تخم مرغ حل شده و مخلوط یک دستی بدست آید.

سپس ماهیتابه نچسبی را روی گاز قرار داده و اجازه دهید داغ شود و با دستمال و اندکی روغن، آن را چرب کنید. یک ملاقه از مواد را به صورت یکنواخت در ماهیتابه ریخته و با شعله کم، اجازه دهید تا حباب بزند. پس از حباب زدن مواد را پشت و رو کرده و اجازه دهید طرف دیگر هم بپزد. با این میزان مواد، حدود 8 پنکیک خوشمزه و کوچک خواهید داشت. این پنکیک، شیرینی ملایمی دارد بنابراین می‌توانید با عسل، شکلات یا شیره آن را سرو کرده و از طعم بی‌نظیر آن نهایت لذت را ببرید.

5.ارده و شیره

ارده و شیره یکی از ترکیبات لذیذ و معروفی است که از دیرباز بین ایرانیان، طرفدار زیادی داشته است. این ترکیب معجزه آسا و دلچسب که سرشار از ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن است، طعم بی‌نظیری دارد و یک صبحانه کامل و سالم برای شروع یک روز به حساب می‌‎آید. ارده که از دانه‌های پرخاصیت کنجد به دست می‌آید، به خاطر داشتن مقادیر زیادی از کلسیم، آهن، منیزیم و… یک ماده غذایی غنی و پرخاصیت است.

حلوا ارده شیره انگور یکی از لیست پیشنهادی صبحانه کامل برای دانش آموزان

شیره نیز به انواع مختلفی مثل انگور، توت و خرما تقسیم می‌شود که مخلوط این سه شیره، معجون بی‌نظیری به نام سه شیره را به وجود می‌آورد که در درمان کم خونی و فقر آهن، معجزه می‌کند. با خرید ارده و خرید شیره، این دو ماده غذایی ارزشمند را با هم مخلوط کرده و در کنار نان، یک صبحانه کامل و سالم را برای فرزند دلبندتان تهیه کنید. این ماده غذایی گزینه مناسبی برای تامین قند خون و رفع ضعف عمومی بدن است که به تفصیل در مقاله خواص ارده با شیره انگور به آن پرداخته شده است.

6.کره بادام زمینی و نان تست

کره بادام زمینی یکی از مواد غذایی مفید و پرخاصیت است که گزینه مناسبی برای کره‌های حیوانی یا گیاهی به حساب می‌آید. این فرآورده سرشار از پروتئین، اسید فولیک، ویتامین E، مس، منیزیم، روی، آنتی اکسیدان، فیبر و چربی غیر اشباع است که به خاطر نداشتن کلسترول برای افراد با مشکلات قلبی یا دیابت، تجویز می‌شود. کره بادام زمینی به همراه نان تست و عسل، یک صبحانه غنی و مقوی برای کودکان و مدرسه به حساب می‌آید. لازم به ذکر است این کره در بعضی افراد باعث ایجاد حساسیت شده و شوک آنافیلاکسی را به همراه دارد؛ بنابراین اگر کودک بالای دو سال دارید، ابتدا از عدم حساسیت به بادام زمینی مطمئن شده و سپس از این آماده غذایی ارزشمند برای صبحانه کودک دلبندتان بهرمند شوید.

7.کره و عسل یا پنیر و گردو

یکی از صبحانه‌های معروف و قدیمی در بین ایرانیان، ترکیب کره با عسل یا نان به همراه پنیر و گردو است. این صبحانه به قدری کامل و پرخاصیت است که گزینه مناسبی برای صبحانه کودک یا تغذیه مدرسه به حساب می‌آید. ترکیب پروتئین و کلسیم پنیر در کنار فسفر و چربی‌های مفید گردو یک ترکیب رویایی و خوشمزه را می‌سازد که در کنار نان سنگک، صبحانه کاملی پدید می‌آید. خواص و فواید عسل هم بر کسی پوشیده نیست و یک شیرین کننده طبیعی و سودمند برای رشد کودکان و عدم افت قند خون به حساب می‌آید.

سخن پایانی

اهمیت صبحانه برای کودکان در حال رشد و دانش آموزان، یکی از مشغله‌های ذهنی مادران است تا کودک دلبندشان را برای افزایش تمرکز آماده کنند. متاسفانه کودکان علاقه زیادی به صبحانه نشان نمی‌دهند و ترجیح می‌دهند از تنقلات مضر استفاده کنند. شیرین کننده‌های مصنوعی در فرآورده‌های کارخانه‌ای مانند کیک و شکلات برخلاف تصور همیشگی، باعث افزایش ترشح انسولین شده و افت فشار خون را در ساعات مدرسه برای دانش آموز به همراه دارد و باعث بروز سرگیجه، عدم تمرکز و کاهش یادگیری شده و در آینده باعث ایجاد چاقی یا دیابت می‌شود. بنابراین انتخاب یک صبحانه کامل و سالم به همراه اصلاح رژیم غذایی کودک، یک اصل مهم در سلامت بدن و رشد مغز و تمرکز، به حساب می‌آید. در این مقاله سعی کردیم تا لیست صبحانه سالم برای دانش آموزان را آماده کنیم تا کمک کوچکی به مادران کرده باشیم. بدون شک در لیست صبحانه سالم برای دانش آموزان مدرسه جای مواد غذایی مفیدی مثل کورن فلکس، مغزیجات، سالاد میوه، املت، عدسی و… خالی است که می‌توانند جزء گزینه‌های دیگر شما باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *