طرز تهیه شیره انگور سفید با 2 روش

شیره انگور یکی از فرآورده‌های میوه بهشتی و محبوبی به نام انگور است؛ از زمان‌های قدیم این شیره به خاطر طعم لذیذ و فواید زیادی که دارد، جایگاه ویژه‌ای در رژیم غذایی ایرانیان و طب سنتی پیدا کرده است.

شیره انگور یا دوشاب به روش سنتی از قدیم الایام توسط بانوان هنرمند ایرانی در شهرها و روستاها به خصوص شهرهایی که تاکستان‌های سرسبزی داشتند، تهیه می‌شده است.

طرز تهیه شیره انگور سفید

طرز تهیه شیره انگور سفید با 2 روش

شیره انگور به دلیل داشتن انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی، به عنوان یک قند طبیعی، بهترین جاگزین برای قند مصنوعی و شکر به حساب می‌آید. شیره انگور سفید همانند شیره انگور قهوه‌ای است و فواید یکسانی دارد. با خرید شیره انگور سفید از کارخانه‌های معتبر، شیره انگور مرغوبی خواهید داشت اما اگر تمایل به تهیه شیره انگور سفید سنتی به شیوه اصولی دارید، با ما همراه باشید تا با طرز تهیه شیره انگور سفید با خاک سفید یا بدون آن، آشنا شده و قدم به قدم برای تهیه یک شیره انگور سفید سالم و بدون مواد نگهدارنده، آماده شوید. به شما قول می‌دهیم با تهیه این معجون طلایی و شفابخش، از نتیجه نهایی لذت خواهید برد.

تفاوت شیره انگور سفید با قهوه‌ای در چیست؟

اگر با طرز تهیه شیره انگور سفید آشنایی نداشته باشید، اولین جوابی که به ذهن شما می‌رسد، تفاوت در نوع انگور استفاده شده است.

اما باید بگوییم که کاملا در اشتباه هستید. انگور استفاده شده و مراحل تهیه در شیره انگور سفید با شیره انگور قهوه‌ای یکسان است با این تفاوت که در تهیه شیره انگور سفید، پس از تهیه شیره انگور قهوه‌ای، تنها با اضافه کردن یک مرحله، شیره انگور سفید به دست ‎‌می‌آید.

اگر مشتاق هستید تا با این شیره غلیظ و لذیذ آشنا شوید، دست به کار شده و قدم به قدم با ما همراه شوید.

بهترین مدل انگور

اولین قدم برای رسیدن به یک نتیجه عالی و تهیه یک شیره مرغوب، پیدا کردن انگور شیرین، تازه و آب‌دار است. بنابراین با تهیه انگور لذیذی مانند عسگری، شاهانی، کشمشی و… که به صورت کم آب یا دیم کشت شده، شیره مرغوبی خواهید داشت.

انتخاب بهترین نوع انگور از باغات برای تهیه شیره انگور سفید

شیره انگور با خاک سفید

خاک سفید یک خاک سرشار از مواد معدنی و املاح مفیدی مانند کلسیم و مس است که در عطاری‌ها به فروش می‌رسد.

این خاک از زمان‌های قدیم در تهیه شیره و دوشاب کاربرد داشته است. اضافه کردن خاک سفید به شیره انگور، اختیاری است اما با اضافه کردن خاک سفید، شیره انگور حاصل، ترش نمی‌شود و میزان اسیدی بودن آب انگور کاهش می‌‎یابد همچنین خاک سفید باعث شفاف شدن شیره انگور نهایی می‌شود.

خاک سفید ذرات و تفاله‌های موجود در آب انگور را ته‌نشین کرده و شیره را شفاف و زلال می‌کند.

طرز تهیه شیره انگور سفید

پس از تهیه انگور شیرین و تازه، بهتر است خاک سفید را حرارت داده یا در معرض تابش نور خورشید قرار دهید. پس از آماده سازی انگور و خاک سفید، مرحله به مرحله نکات زیر را رعایت کنید تا شیره مرغوب و با کیفیتی حاصل شود.

مواد لازم

مقدار انگور تهیه شده برای شیره انگور کاملا سلیقه‌ای و بر اساس نیاز خانواده است. تقریبا شیره به مقدار یک سوم آب انگور می‌شود بنابراین برای به دست آوردن حداقل 1 کیلو شیره، بهتر است 5 کیلو انگور تهیه کنید تا پس از حبه کردن و آب گرفتن، 3 کیلو گرم آب انگور به دست آید.

به ازای هر 5 کیلو انگور نیاز به 500 تا 625 گرم خاک سفید است.

مواد لازممقدار لازم
انگور5 کیلوگرم
خاک سفید500 تا 625 گرم

طرز تهیه

برای رسیدن به نتیجه دلخواه و عالی، مراحل زیر را با دقت انجام دهید.

مرحله اول: آماده سازی انگور

ابتدا انگورها را با آب فراوان، چندین بار کاملا بشویید. انگورها را در آبکش ریخته و اجازه دهید کاملا خشک شود سپس انگورها را از شاخه جدا کرده و دانه دانه کنید.

شستن انگور ها جهت گرفتن شیره انگور سفید

مرحله دوم: تهیه آب انگور

با استفاده از مخلوط کن یا آبمیوه‌گیری دانه‌های انگور را له کرده و پس از رد کردن از صافی یا پارچه تمیز، آب انگور را گرفته و تفاله‌ها را دور بریزید.

مرحله سوم: آماده سازی با خاک سفید

اگر تمایل به تهیه شیره انگور سفید با خاک سفید دارید، آب انگور را در قابلمه بزرگی ریخته و روی شعله متوسط قرار دهید.

پس از گرم شدن آب انگور، خاک سفید را به آن اضافه کنید و آرام هم بزنید. کف های روی آب انگور را گرفته تا شفاف شود.

پس از تمام شدن کف‌های روی اب انگور، زیر شعله گاز را خاموش کرده و قابلمه را در آشپزخانه به مدت 12 ساعت رها کنید تا خاک سفید ته‌نشین شود.

لازم به ذکر است که برای تهیه شیره انگور سفید بدون خاک، این مرحله به طور کل حذف می‌شود.

مرحله چهارم: به دست آوردن آب انگور شفاف

بعد از گذشت زمان استراحت و ته‌نشین شدن خاک سفید، آب انگور شفاف روی خاک را به آرامی با کمک ملاقه‌ای به قابلمه دیگر انتقال دهید. دقت کنید تا این کار را به آرامی و با دقت انجام دهید تا خاک وارد آب انگور نشود.

مرحله پنجم: آماده سازی شیره انگور قهوه‌ای

قابلمه آب انگور را روی شعله متوسط قرار داده و مدام هم بزنید. بعد از گذشت زمانی در حدود 3 تا 4 ساعت، آب انگور غلیظ شده و تقریبا به یک سوم آب انگور اولیه می‌رسد. در این مرحله شیره انگور قهوه‌ای درست شده که رنگ و میزان غلظت آن سلیقه‌ای است.

مرحله ششم: تبدیل شیره انگور قهوه‌ای به سفید

پس از تهیه شیره انگور قهوه‌ای، قابلمه را به مکان سردی انتقال داده و با قاشق چوبی بلند، به صورت مداوم و سریع هم بزنید تا شیره کف کرده و رنگ آن به زرد یا کرم تبدیل شود. این شیره زرد رنگ و غلیظ، شیره انگور سفید نام دارد.

مرحله هفتم: آماده سازی نهایی

شیره انگور سفید را در ظرف شیشه‌ای درب‌دار ریخته و در مکانی خشک و خنک مانند کابینت نگهداری کنید. شیره انگور سفید شما آماده است. نوش جان!

نکات تکمیلی

  • ترجیحا در تهیه شیره انگور سفید، از قابلمه مسی استفاده کنید تا شیره حاصله از خواص مس بهرمند شود.
  • پس از تهیه شیره انگور قهوه‌ای، شیره را به قابلمه دیگری انتقال داده و به مکان سردی ببرید. تعویض قابلمه باعث تسریع در فرآیند سرد شدن، می‌شود.
  • در روش سنتی برای تهیه شیره انگور سفید در حجم زیاد، فرآیند سرد کردن، هم زدن و تبدیل شدن رنگ قهوه‌ای به زرد، گاهی چند روز زمان می‌برد.
  • در حین فرآیند غلیظ شدن، شیره را به صورت مدام هم بزنید تا علاوه بر جلوگیری از ته گرفتن و سوختن، آب انگور بر اثر حرارت سر نرود.
  • شیره انگور سفید غلظت زیادی دارد بنابراین ماندگاری طولانی‌تری نسبت به شیره انگور قهوه‌ای دارد.
  • در هنگام تهیه شیره قهوه‌ای، بهتر است کف روی شیره را جداکنید تا شیره شفاف شود. این کف را دور نریزید زیرا بسیار خوشمزه و لذیذ است و جداگانه میل کنید.
  • زمان پخت شیره انگور، وابسته به اندازه قابلمه و میزان حرارت، متغیر است.

سخن پایانی

شیره انگور سفید مانند یک طلا با ارزش است و به خاطر فواید زیادی که دارد، باید بیش از پیش در رژیم غذایی افراد به خصوص کودکان قرار گیرد.

اصلاح عادات غذایی دلبندان اولین قدم برای رسیدن به جامعه‌ای سالم است بنابراین با گنجاندن شیره انگور سفید در وعده صبحانه در کنار ارده، لذت را برای عزیزانتان به ارمغان آورید. همان‌طور که در این مطلب ذکر شد، طرز تهیه شیره انگور سفید، اصلا سخت نیست و با اندکی دقت و صرف وقت، نتیجه‌ای شیرین و لذت بخش به دست خواهید آورد.

پیج اینستاگرام

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *