خواص روغن ارده کنجد

احتمالا نام روغن کنجد را شنیده‌اید یا از آن استفاده کرده‌اید؛ اما روغن ارده کنجد خواصی فراتر از روغن کنجد دارد. روغن یکی از مهم‌ترین مواد در هرم رژیم غذایی ماست که جایگاه ثابت و خاصی دارد. استفاده از روغن مانند یک شمشیر دو لبه است که نه می‌توان مصرف آن را به طور کامل قطع کرد و نه می‌توان از مضرات استفاده زیاد از این ماده غذایی برای بدن، چشم‌پوشی کرد. سلامت خانواده از اولویت‌های همه ماست و برای آن، باید با دقت بیشتری روغن مصرفی روزانه را انتخاب کنیم تا علاوه بر کم ‌کردن ضررها، از تاثیرات مثبت آن نیز بهرمند شویم. روغن ارده کنجد یکی از قدیمی‌ترین روغن‌های مصرفی در ایران باستان است که به خاطر فواید زیاد و مضرات کم، شدیدا برای مصرف روزانه توصیه می‌شود. اما آیا شما از خواص روغن ارده کنجد برای پوست که یکی از هزاران خاصیت آن است، خبر دارید؟ پس اگر علاقه دارید تا با خواص روغن ارده کنجد بیشتر آشنا شوید، با ما همراه باشید.

خواص روغن ارده کنجد

طرز تهیه روغن ارده کنجد

برای خرید روغن ارده کنجد و شناخت این طلای گران‌بها، اولین قدم آشنایی با طرز تهیه آن است. برای تهیه روغن ارده کنجد، دانه‌های کنجد را چندین ساعت در آب خیس می‌کنند تا آب به داخل دانه‌ها نفوذ کند؛ سپس دانه کنجد را با حرارت بالا تفت می‌دهند. در نهایت این دانه‌های کنجد بو داده را آسیاب کرده تا ارده به دست آید. ارده با گذر زمان روغن خود را پس می‌دهد که با جمع‌آوری این روغن‌ها، روغن ارده کنجد به دست می‌آید.

تفاوت روغن ارده کنجد با روغن کنجد در چیست؟

بدون شک با روغن کنجد که روی سر در بسیاری از مغازه‎‌ها دیده می‌شود، آشنایی دارید و فکر می‌کنید روغن ارده کنجد همان روغن کنجد است، اما سخت در اشتباه هستید. اگر تفاوت این دو روغن برای شما سوال است، ما جواب این سوال را داریم. این دو روغن تفاوت بسیار زیادی با هم دارند و شیوه تولید آن‌ها کاملا متفاوت است. از دیرباز از روغن کنجد فقط برای استعمال خارجی و ضماد استفاده می‌شود و استفاده خوراکی ندارد. روغن‌گیری از دانه کنجد خام باعث بیماری‌های زیادی در بدن می‌شود ولی استفاده از روغن ارده کنجد برای بدن فواید زیادی دارد.

جایگاه روغن ارده کنجد در طب سنتی

روغن ارده کنجد در طب سنتی از جایگاه والایی برخوردار است و به غیر از استفاده خوراکی، به استفاده از این روغن برای درمان تاکید زیادی شده است. از آنجایی که خرید ارده  به عنوان خرید یک ماده غذایی مقوی و کامل است، استفاده از روغن آن نیز برای سلامتی بدن بسیار مفید و ارزشمند است. در روغن ارده کنجد، به خاطر بو دادن کنجد با حرارت بالا، تمام خواص کنجد در آن حفظ شده و به ارده و روغن آن، منتقل می‌شود. این روغن مانند دانه‌های کنجد، طبع گرم دارد و برای رفع سردی و امراض حاصل از آن، بسیار توصیه می‌‍شود. از این طلای گران‌بها در طب سنتی برای تقویت قوای جنسی و تقویت جسم نیز استفاده می‌شود.

چگونگی استفاده از روغن ارده کنجد

روغن ارده کنجد به خاطر داشتن ته‌مزه کنجد بو داده، شاید برای بعضی از افراد خوشایند نباشد ولی اگر از طعم کنجد خوشتان می‌آید، از طعم این روغن در غذایتان، لذت خواهید برد. مزایا و اثر شفابخش این روغن به قدری زیاد است که ارزش استفاده و عادت کردن به طعم آن را دارد. از این روغن برای پخت و پز، سالاد، ترکیب با ارده و تهیه خمیری معجزه‌آسا برای صبحانه استفاده می‌شود. از سویی دیگر، این روغن حرارت زیاد را تحمل می‌کند و می‌توان از آن برای غذاهای سرخ کردنی استفاده کرد. همچنین از این فراورده کنجد به عنوان مرهم یا ضمادی برای ماساژ دادن و قرقره کردن در دهان برای سلامتی دندان‌ها استفاده می‌شود.

خواص روغن ارده کنجد برای سلامتی

روغن ارده کنجد سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین‌های مفید است و با خواص ضد باکتریایی خود، سیستم ایمنی بدن را در برابر بروز بیماری‌ها تقویت می‌کند و موجب بهبود کیفیت زندگی می‌شود. در ادامه به خواص روغن ارده کنجد در درمان بیماری های مختلف نظیر دیابت، بیماری های قلبی، سرطان، بیماریهای دستگاه گوارش و… می پردازیم;

خواص روغن ارده کنجد برای دیابت

روغن ارده کنجد سرشار از منیزیم است که این ویتامین کمک شایانی در کنترل دیابت و تاثیر بیشتر داروهای این بیماری دارد. استفاده از این روغن به جای روغن صنعتی مضر، باعث کنترل دیابت و بهبود این بیماری خواهد شد.

روغن ارده کنجد و دیابت

همچنین مصرف روغن ارده کنجد موجب کاهش درصد زیادی از میزان قند خون و تری گلیسیرید می‌شود؛ از سویی دیگر میزان لیپوپروتئین را افزایش می‌دهد و با دارا بودن چربی‌های غیراشباع، خطر ابتلا به دیابت را در مقدار زیادی کاهش می‌دهد.

خواص روغن ارده کنجد برای قلب

روغن ارده کنجد حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده و امگا است که باعث کاهش کلسترول و در نتیجه سلامت قلب می‌شود. این روغن با آنتی اکسیدان خود، از بروز گرفتگی عروق و سکته قلبی جلوگیری کرده و سلامت قلب را تضمین می‌کند. احتمالا برای افرادی که بیماری کلسترول یا قلبی دارند، استفاده از روغن در محدودیت قرار می‌گیرد ولی با استفاده از روغن ارده کنجد، می‌توان علاوه بر لذت از طعم غذا، به بهبود بیماری، کمک بسیاری کرد.

تاثیر روغن ارده کنجد در پیشگیری از سرطان

روغن ارده کنجد سرشار از آنتی اکسیدان است که از افزایش رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند و در نتیجه خطر ابتلا به سرطان را کم کرده و سلامت بدن را تضمین می‌کند.

خواص روغن ارده کنجد برای استخوان و اسکلت بدن

کلسیم موجود در دانه‌های کنجد حتی از شیر هم بیشتر است و این مزیت باعث تحکیم و سلامت استخوان‎‌ها و اسکلت بدن می‌شود که از بروز بیماری‌هایی مثل پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. از این روغن می‌توان مانند یک پماد برای تسکین و کاهش دردهای مفصلی استفاده کرد.

خواص روغن ارده کنجد برای معده و دستگاه گوارش

یکی از بدترین و شایع‌ترین بیماری‌های معده که کیفیت زندگی بیمار را تحت تاثیر قرار می‌دهد، رفلاکس یا برگشت اسید معده به مری است که درمان قطعی ندارد. استفاده مداوم از روغن ارده کنجد، رفلاکس را بهبود بخشیده و باعث کاهش این بیماری می‌شود. روغن ارده کنجد به خاطر داشتن فیبر زیاد، ملین قوی به حساب می‌آید و از بروز یبوست جلوگیری کرده و باعث دفع سموم و مواد زائد از دستگاه گوارش می‌شود.

خواص روغن ارده کنجد برای بیماری‌های تنفسی

امروزه به علت آلودگی هوا، بیماری‌های تنفسی مثل آسم و تنگی نفس زیاد شده و افراد زیادی را در شهرهای بزرگی همچون تهران درگیر کرده است. روغن ارده کنجد با داشتن مقادیر زیاد منیزیم، مجاری تنفسی را باز کرده و از بروز حملات آسم جلوگیری می‌کند. این روغن سرشار از آنتی اکسیدان و مواد مفیدی است که باعث کاهش بیماری‌های باکتریایی مثل گلودرد و سرماخوردگی می‌شود.

خواص روغن ارده کنجد در بهبود قوای جسمانی و رفع ضعف عمومی

ارده و مشتقات آن به خاطر داشتن انواع ویتامین و مواد مغذی و مفید، بهترین انتخاب برای یک وعده غذایی به خصوص صبحانه به شمار می‌آید. این ماده با کالری خود، موجب تقویت قوای جسمانی در افرادی که ورزش یا کار سنگین می‌کنند، می‌شود و انرژی یک روز کامل را تامین می‌کند. استفاده از خواص روغن ارده کنجد در هر وعده غذایی، اثربخشی دانه‌های کنجد را چند برابر کرده و ضعف عمومی بدن و بی‌حالی ناشی از کم‌ خونی و افت فشار خون را بهبود می‌بخشد. همچنین استفاده از این روغن و ارده در رژیم غذایی افراد نحیف یا روزه‌دار، بسیار تاکید می‌شود.

خواص روغن ارده کنجد برای پوست

این روزها استفاده و تاثیر مثبت روغن ارده کنجد برای سلامتی پوست ثابت شده و از این ماده در تهیه محصولات آرایشی و مراقبت از پوست، استفاده می‎‌شود. در ادامه به بخشی از خواص این روغن برای پوست می‌پردازیم:

خواص روغن ارده کنجد برای پوست

  • این روغن با داشتن آنتی اکسیدان، پوست را سالم و شاداب کرده و طراوت پوست را حفظ می‌کند.
  • روغن ارده کنجد همانند یک ضد آفتاب قوی از پوست در برابر اشعه خورشید محافظت کرده و از بروز کک و مک جلوگیری می‌کند.
  • این فرآورده کنجد بیماری‌های پوستی مثل قارچ و باکتری را از بین می‌برد و اسکار پوستی را بهبود می‌بخشد.
  • زینک موجود در روغن ارده کنجد، کلاژن سازی کرده و درخشش پوست را به همراه خواهد داشت.

یکی دیگر از معضلاتی که به واسطه رژیم‌های غذایی برای بسیاری از افراد به وجود آمده، لاغری صورت است که روغن ارده کنجد برای چاقی صورت و برگشت طراوت و شادابی به پوست صورت، بسیار توصیه می‌شود. با خرید روغن ارده کنجد از عوارض و هزینه‌های گزاف تزریق ژل و بوتاکس، بی‌نیاز خواهید شد و با داشتن پروتئین و آنتی اکسیدان، از ایجاد چین و چروک و پیری زودرس جلوگیری می‌کند. برای اثر بیشتر علاوه بر استفاده خوراکی، می‌توانید این روغن را مانند یک کرم روی پوست صورت ماساژ دهید تا از تاثیر شگفت‌انگیز آن بر پوست صورتتان نهایت لذت را ببرید.

خواص روغن ارده کنجد برای مو

این فرآورده کنجد سرشار از ویتامین‌های B، E، منیزیم، کلسیم، فسفر و چربی‌های غیراشباع مثل امگا است که از چندین جهت برای موها مفید است؛ بخشی از فواید روغن ارده کنجد برای مو به شرح زیر است:

  • باعث بهبود در رشد و تغذیه بهتر موی سر می‌شود.
  • شپش و شوره سر را از بین می‌برد.
  • موها را درخشان و سالم می‌کند.
  • باعث پرپشتی و تیره شدن رنگ مو می‌شود.

خواص روغن ارده کنجد برای کودکان

اگر مادر و یا پدر باشید، قطعا سلامتی فرزندتان برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از مواد غذایی که برای تضمین سلامتی کودک باید در رژیم غذایی قرار دهید، روغن ارده کنجد است، چرا که:

  • استفاده از روغن ارده کنجد و ارده باعث تامین کالری و انواع ویتامین‌های مورد نیاز برای رشد و حرکت در اطفال می‌شود.
  • این روغن سلامت استخوان و مغز کودکان را تضمین می‌کند.
  • روغن ارده کنجد باعث تقویت حافظه و افزایش یادگیری در کودکان می‌شود.

خواص روغن ارده کنجد برای لاغری

در رژیم افرادی که قصد لاغری دارند، استفاده از غذاهای سرخ شده و روغن در محدودیت قرار می‌گیرد اما استفاده از روغن ارده کنجد، علاوه بر داشتن مواد مغذی و بهبود طعم غذا، باعث احساس سیری و افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود. از اینرو، از روغن ارده کنجد در تهیه بسیاری از مکمل‌های ورزشی برای چربی سوزی استفاده می‌شود.

استفاده از روغن ارده کنجد برای آرامش و خواب راحت

قبل از خواب، پاهایتان را با مقداری از این روغن ماساژ دهید تا علاوه بر رفع خشکی و ترک پا، خواب راحتی را تجربه کنید و دردهای ناشی از راه‌ رفتن و ایستادن در طول روز را کاهش دهید.

تاثیر روغن ارده کنجد برای سلامتی دهان و دندان

یک قاشق از روغن ارده کنجد را در دهان قرقره کرده و پس از چند دقیقه دور بریزید. روغن ارده کنجد به خاطر داشتن خواص ضد باکتریایی و قارچی، سلامت دهان و دندان را تضمین می‌کند و مکملی برای مسواک زدن و بهداشت دهان و دندان به حساب می‌آید.

آیا استفاده مداوم و زیاد از روغن ارده کنجد، ضرر دارد؟

هر ماده غذایی مفیدی باید به صورت اعتدال و درست مصرف شود و استفاده بیش از حد باعث بروز مشکل و بیماری می‌شود. استفاده از ارده و روغن آن به خاطر گرمی زیاد در دوران بارداری توصیه نمی‌شود چرا که باعث زایمان زودرس یا سقط جنین می‌شود. همچنین استفاده زیاد از این روغن باعث بروز اسهال شده و برای افرادی که مزاج گرم دارند، استفاده متعادل از این روغن پیشنهاد می‌شود که در کنار مصلح استفاده شود.

سخن پایانی

دانه کنجد یکی از نعمات و لطف پروردگار برای زمینیان است تا از فواید این گوهر گرانبها بهرمند شوند. روغن ارده کنجد یکی از فرآورده‌های مفید این دانه ارزشمند است که خواص زیادی دارد که اگر بخواهیم تمام خواص روغن ارده کنجد را نام ببریم، از حوصله این مقاله خارج است. با نوشتن این مقاله سعی کردیم از خواص درمانی روغن ارده کنجد بگوییم تا از فواید این مایع طلایی گرانبها مطلع و از خواص آن بهرمند شوید تا جامعه‌ای سالم‌تر داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *