خواص سه شیره

شیره‌ها به خاطر خواص درمانی بالایی که دارند از دیرباز در برنامه غذایی ایرانیان جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده‌اند. از معروف‌ترین این شیره‌‍‌ها می‌توان به شیره خرما، شیره توت و شیره انگور اشاره کرد که هرکدام داروخانه‌ای از ویتامین‌ها  به حساب می‌آیند. اگر این سه  شیره به مقدار مساوی با هم مخلوط شوند، معجون شفابخشی را می‌سازند که بر هر درد بی‌درمانی، حکم دارو را دارد. اما آیا با تمام فواید سه شیره آشنایی دارید؟ اگر می‌خواهید از خواص سه شیره معجزه‌آسا از جمله رابطه سه شیره و حاملگی اطلاعات بیشتری داشته باشید، با ما همراه باشید.

خواص سه شیره

فواید سه شیره

سه شیره سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن از جمله ویتامین A، B،  C، E، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر و… است. با ما همراه باشید تا با نقش هرکدام از این مواد معدنی و ویتامین در سلامتی و شادابی بدن انسان، بیشتر آشنا شوید.

خواص سه شیره برای دیابت

اگر دغدغه شیرین کننده‌های مصنوعی را دارید و بابت میل کردن شکر عذاب وجدان می‌گیرید، به شما پیشنهاد می‌دهیم از سه شیره استفاده کنید. این معجون پرکالری و مقوی برعکس طعم شیرین و خوشمزه خود، هیچ‌‎گونه شیرین کننده مصنوعی ندارد و تمام طعم خود را از شیرینی طبیعی میوه‌ها دارد. مصرف سه شیره به افراد دیابتی در حد اعتدال و رعایت اندازه، توصیه می‌شود. سه شیره در افراد سالم، دیابت ایجاد نمی‌کند بنابراین یکی از بهترین مواد غذایی برای شروع یک صبح پرانرژی و صبحانه کامل به حساب می‌آید.

خواص سه شیره در فصول سرد سال

اگر از ضعف عمومی بدن و کاهش سیستم ایمنی به خصوص در شش ماه دوم سال رنج می‌برید، سه شیره را از دست ندهید. سه شیره با طبع گرم خود، انرژی مورد نیاز بدن را برای ماه‌های سرد سال تامین کرده و مقادیر زیاد ویتامین C، از بروز سرماخوردگی و ضعف سیستم ایمنی جلوگیری می‌کند.

فواید سه شیره و حاملگی

بارداری یکی از مهم‌‍ترین زمان‌های زندگی بانوان به حساب می‌آید که بدن در آن با کمبود ویتامین و انرژی روبه‌رو می‌شود. اگر رژیم غذایی مادران سرشار از مواد غذایی مقوی و مغذی نباشد، در بلند مدت ضررهای زیادی به بدن مادر و جنین وارد می‌شود. یکی از بیشترین مشکلات مادران باردار، فقر آهن و بروز بیماری‌‎های عفونی است که با مصرف سه شیره، علاوه بر رفع نیازهای بدن مادر، جنین هم از مزایای آن بی‌بهره نمی‌ماند. سه شیره باعث رفع کم خونی، تکامل هوش و مغز جنین و افزایش وزن‌گیری می‌شود. بنابراین مصرف سه شیره زیر نظر پزشک متخصص، یکی از مواد غذایی حیاتی در دوران بارداری به حساب می‌آید.

 سه شیره و درمان کم‌خونی

سه شیره سرشار از آهن است و با مصرف آن، بی‌حالی حاصل از کم‌خونی برطرف می‌شود. کم‌خونی و فقر آهن یکی از معضلاتی است که افراد نحیف به خصوص دختران جوان و در حال رشد با آن مواجه هستند. مصرف سه شیره مانند یک داروی آهن قوی عمل کرده و تمام فقر آهن بدن را جبران می‌کند؛ با این تفاوت که مضرات و اثرات زودگذر و موقت داروهای شیمیایی را ندارد. آهن موجود در سه شیره، باعث افزایش گلبول‌های قرمز خون شده و در نتیجه خونرسانی به تمام بدن به خصوص مغز را بهبود می‌بخشد.

خواص سه شیره برای رشد مو

شاید برای رشد مو و کاهش ریزش آن، به پزشک متخصص مراجعه کرده باشید و بدون شک با لیستی از داروهایی که دارای مقادیری زینک اکساید یا روی هستند، مواجه شده باشید. سه شیره منبعی از روی و آهن به صورت طبیعی به حساب می‌آید و با مقادیر زیاد روی و بهبود گردش خون، باعث شادابی، رشد و طراوت موهای شما شده و از ریزش آن جلوگیری می‌کند. گاهی از ماسک سه شیره برای شادابی و درخشش مو هم استفاده می‌شود.

خواص سه شیره برای بهبود قوای جنسی

سه شیره با طبع گرم و مواد معدنی زیاد خود، باعث تقویت قدرت جسمانی، رفع خستگی و ضعف عمومی بدن می‌شود. این ماده غذایی به دارویی برای رفع مشکلات قوای جنسی، افزایش انرژی و قدرت باروری در طب سنتی تبدیل شده است و با تامین انرژی بدن و رفع سردی، افزایش قوای جنسی و بهبود آن را به دنبال خواهد داشت.

خواص سه شیره برای کودکان

کودکان و نوجوانان برای رشد و افزایش قدرت حافظه و تامین کالری مورد نیاز بدن، به مواد غذایی مفید و مغذی و در عین حال سالم نیاز دارند. امروزه متاسفانه شاهد استفاده نادرست کودکان و نوجوانان از میان وعده‌ها و تنقلات ناسالمی هستیم که اثرات مخربی را بر بدن کودکان مانند دیابت و چاقی بر جای خواهد گذاشت. سه شیره با طعم خوشمزه و شیرین خود می‌تواند یک جایگزین مناسب برای مواد غذایی مضر و شیرین کننده‌های مصنوعی به حساب آید. اگر می‎‌خواهید کودک دلبندتان برای آموزش و یادگیری، حافظه و قدرت ذهنی خوبی داشته باشد، از مصرف سه شیره در وعده صبحانه در کنار ارده، غافل نشوید. همچنین این ماده غذایی با کالری زیاد خود، سوخت مورد نیاز برای بدن و مغز کودکان و نوجوانان را در طول روز به خوبی تامین می‌کند.

خواص سه شیره برای سالمندان

مصرف سه شیره اگر به صورت متعادل باشد، برای سالمندان اثرات مفیدی خواهد داشت. از جمله خواص آن می‌توان به رفع بی‌حالی و ضعف عمومی بدن، افزایش سیستم ایمنی و جلوگیری از آلزایمر یا فراموشی اشاره کرد.

بهبود سلامت استخوان‌ها با مصرف سه شیره

سه شیره با مقادیر زیاد کلسیم، منیزیم و فسفر، استخوان‌ها را تقویت می‌کند و با ایجاد استحکام در استخوان‌ها و طبع گرم خود، انواع دردهای مفصلی مانند آرتروز و روماتیسم را کاهش می‌دهد.

فواید سه شیره برای پوست

اگر می‌خواهید از تزریق ژل و بوتاکس و عوارض و هزینه‌های آن در امان باشید، از معجون معجزه‌آسای سه شیره غافل نشوید. در ادامه بخشی از خواص سه شیره برای پوست را می‌توانید مشاهده کنید:

  1. سه شیره با افزایش تعداد گلبول‌های قرمز خون، خون‌رسانی را در تمام نقاط بدن به خصوص پوست صورت بهبود می‌بخشد و باعث طراوت و سرخی در پوست صورت می‌شود.
  2. سه شیره مانند یک آبرسان قوی پوست صورت را شاداب کرده و مانند یک ضد آفتاب از پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید و ایجاد کک و مک جلوگیری می‌کند.
  3. این ماده غذایی با ایجاد طراوت و شادابی در پوست از پیری زودرس و ایجاد چروک جلوگیری می‌کند.
  4. از دیگر خواص سه شیره می‌توان به دفع مواد زائد از گوارش و کبد اشاره کرد که باعث افزایش طراوت و شادابی در پوست می‌شود.

بهبود عملکرد گوارش و رفع یبوست با سه شیره

سه شیره با مواد معدنی و ویتامین  B و فیبر زیاد باعث دفع مواد زائد از بدن می‌شود و یبوست را بهبود می‌بخشد. این ماده غذایی هرگونه نفخ و بد هضمی غذا را از بین برده و معده را قوی می‌کند.

فواید سه شیره برای ورزشکاران

سه شیره بدون داشتن مواد نگهدارنده و افزودنی مانند شکر مصنوعی یا چربی غیر مفید و با ایجاد انرژی برای بدن، بهترین ماده غذایی برای شروع یک روز کاری به خصوص در ورزشکاران است. این ماده غذایی مفید، انرژی و سوخت بدن را به صورت کامل برای یک روز تامین کرده و از ایجاد ضعف عمومی یا خستگی کاذب جلوگیری می‌‌کند. سه شیره با افزایش فشار خون، از ایجاد ضعف و بی‌حالی ناشی از افت فشار خون در هنگام فعالیت‌های سنگین و ورزشی جلوگیری می‌کند.

روش مصرف سه شیره

سه شیره با طعم خوشمزه و شیرینی دلچسبی که دارد گزینه مناسبی برای وعده صبحانه یا عصرانه در کنار خامه یا ارده به حساب می‌آید. همچنین می‌توانید یک قاشق از سه شیره را در لیوان آبی حل کرده و به عنوان شربتی خوشمزه، گرما و خستگی روز را از تن خود به در کنید. از دیگر موارد مصرف سه شیره روی شیربرنج است که علاوه بر رفع سردی شیر و برنج، همراه با کلسیم فراوان شیر، ترکیب معجزه‌آسا و خوشمزه‌ای را برای یک میان وعده به وجود می‌آورد.

سخن پایانی

سه شیره یکی از مواد غذایی ارزشمند و مفیدی است که مادر طبیعت آن را به ما هدیه کرده است. اگر تا به حال برای شما این سوال پیش آمده باشد که سه شیره چیست، با خواندن متن بالا، جوابتان را به صورت کامل پیدا خواهید کرد. فواید سه شیره بسیار زیاد است و در این مقاله تنها بخشی از آن گفته شد. البته حفظ رعایت اعتدال و میانه روی در استفاده از هر ماده غذایی یک اصل مهم و اصولی است زیرا سه شیره با طبع گرم خود و زیاده روی در مصرف آن برای افراد گرم مزاج، سبب ایجاد گرمای زیاد و به وجود آمدن جوش می‌شود. در نهایت، مصرف این ماده غذایی پر کالری و مغذی برای افراد دیابتی و دارای اضافه وزن یا تحرک کم، با رعایت اندازه و اعتدال توصیه می‌شود.

کامنت 6

  1. ممنون ،عالی بودبه خصوص با شیربرنج،که اشاره کردید

    1. ممنون از توجه شما

  2. سلام. مقدار. و تعداد دفعات. مناسب برای مصرف. سه شیره. رو بفرمایید لطفا

    1. سلام ممنون از توجه شما
      تعداد دفعات مناسب مصرف سه شیره در روز بستگی به نوع سه شیره، مقدار مورد نیاز برای شما و توصیه‌های پزشکی دارد. برای اطمینان حاصل کردن از تعداد مناسب مصرف سه شیره برای شما، بهتر است با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید.
      بطور کلی، مصرف سه شیره را می‌توان در دو یا سه وعده غذایی در روز تقسیم کرد. میزان مصرف دقیق و تعداد وعده‌های سه شیره ممکن است بسته به مقدار کالری و نیازهای شخصی شما، هدف تغذیه‌ایتان (افزایش وزن، کاهش وزن، حفظ وزن و غیره) و شرایط بدنی شما متغیر باشد.
      در هر صورت، توصیه می‌شود دریافت کلیه نیازهای غذایی از منابع متنوع و تنوع غذایی را رعایت کنید. همچنین، در صورت مصرف سه شیره به عنوان جایگزین وعده‌های غذایی اصلی، لازم است ترکیب آن با سایر مواد غذایی و ترکیبات غذایی را مدنظر داشته باشید تا به مصرف تنوع کافی و تغذیه متوازن دست یابید.

      1. سلام من برای کم خونی مصرف میکنم و وزن کم کردم حالا برای افزایش وزن چگونه مصرف کنم ؟؟.

        1. قبل از هر وعده غذایی اصلی، یک استکان سه شیره مصرف کنید. این کار می‌تواند به شما کمک کند تا مقدار کالری مصرفی خود را افزایش دهید.
          یا حتی می‌توانید سه شیره را به دیگر غذاها و نوشیدنی‌های خود اضافه کنید. مثلاً می‌توانید آن را به صبحانه خود اضافه کرده و با موادی مانند مغزهای خشک، آجیل‌ها، تخم‌مرغ، ماست یا شیر میل کنید.
          در میان وعده‌های غذایی خود، می‌توانید سه شیره را به عنوان میان‌وعده‌ای مصرف کنید. به عنوان مثال، می‌توانید بین صبحانه و ناهار یک پیمانه سه شیره مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *