طرز تهیه مربا کدو حلوایی بدون آهک

کدو حلوایی که با نام کدو تنبل نیز شناخته می‌شود، یکی از میوه‌های زمستانی پرخاصیت و خوشمزه است که به خاطر ویتامین‌ها و مواد معدنی  زیادی که دارد، مانند یک دارو عمل می‌کند. میزان آنتی اکسیدان و ویتامین C کدو حلوایی به قدری زیاد است که برای پیشگیری از سرماخوردگی و بیماری‌های شایع در فصل سرد سال، معجزه می‌کند. این میوه نارنجی منبع خوبی برای تامین ویتامین A، آهن، مس، کلسیم، فسفر و بتاکاروتن است. در بسیاری از شهرهای ایران از جمله تبریز، از کدو حلوایی مربا تهیه می‌شود تا زینت بخش سفره‌های صبحانه یا عصرانه باشد. اگر شما هم علاقمند به درست کردن این مربای پرخاصیت و لذیذ هستید، با ما همراه باشید تا با طرز تهیه مربا کدو حلوایی بدون آهک بیشتر آشنا شوید.

انواع مربا کدو حلوایی

مربا کدو حلوایی یکی از مرباهای معروف و محبوب است که به دو شیوه با آهک و بدون آهک تهیه می‌شود. مخالفان آهک معتقد هستند که  آهک مضرات زیادی را برای بدن انسان به همراه خواهد داشت اما موافقان آن از آهک برای درست کردن بعضی از مرباها از جمله مربا کدو حلوایی یا پوست هندوانه استفاده می‌کنند تا تکه‌های میوه، شیشه‌ای و ترد شود.

اگر هوس مربا کدو حلوایی کرده‌اید و میوه آن را در دسترس ندارید، با خرید مربا می‌توانید آن را در همه وقت سال با خیال راحت میل کنید. ولی پیشنهاد می‌دهیم اگر کدو حلوایی نارنجی و زیبا در مغازه به شما چشمک می‌زند، حتما این مربا خوشمزه و لذیذ را به شیوه خانگی و راحت درست کرده و از میل کردن آن به همراه خانواده نهایت لذت را ببرید.

دستور پخت مربا کدو حلوایی بدون آهک

در ادامه طرز تهیه مربا کدو حلوایی به شیوه‌ای کاملا راحت و مرحله به مرحله با ذکر نکات مهم، آموزش داده می‌شود. در این روش،تکه‌های کدو له نخواهد شد و مربا، بسیار باکیفیت و لذیذ است.

مواد لازم

برای خرید کدو حلوایی سعی کنید کدویی را انتخاب کنید که سفت و سالم باشد و قسمتی از گوشت آن نرم نباشد.

مواد لازممقدار لازم
کدو حلوایی1 کیلوگرم
شکر700 گرم
آب 3 پیمانه
گلاب1.4 پیمانه
چوب دارچینبه مقدار لازم
زعفران دم کردهبه مقدار لازم
پودر هلبه مقدار لازم
آب لیموترش2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه

پس از آماده سازی مواد لازم، مراحل زیر را قدم به قدم ادامه دهید.

مرحله اول: آماده سازی کدو حلوایی

کدو حلوایی را پس از شستشو، به دو قسمت تقسیم کنید. تخم‌های کدو را به وسیله یک قاشق جدا کرده و تکه‌های کدو را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید تا پوست گرفتن آن، راحت‌تر شود. سپس کدو را به قطعات متوسط و بزرگتر از یک سانت خرد کرده و وزن کشی کنید تا یک کیلو کدو بدون پوست و تخم داشته باشید. لازم به ذکر است اگر قطعات کدو خیلی کوچک باشد، در زمان پخت له می‌شود و قطعات بسیار بزرگ آن، زیبایی مربا را کم می‌کند بنابراین کدو را به تکه‌های مساوی و متوسط تقسیم کنید.

مرحله دوم: آماده سازی شهد

آب و شکر را در قابلمه مناسبی ریخته و روی شعله ملایم قرار دهید تا شکر در آب حل شود. در این مرحله اصلا شکر را هم نزنید و اجازه دهید شکر خود به خود در آب حل شود. وقتی آب جوش آمد و شکر در آن حل شد، پس از 5 دقیقه گلاب را اضافه کرده و اجازه دهید به مدت 30 دقیقه به جوشیدن ادامه دهد تا شربت کمی غلیظ و اصطلاحا به قوام برسد.

مرحله سوم: اضافه کردن کدو حلوایی

پس از قوام آمدن شهد، کدوهای خرد شده را به شهد اضافه کرده و اجازه دهید به مدت تقریبا 30 دقیقه با شعله زیاد پخته شود. در این مرحله مربا را زیاد هم نزنید زیرا کدو له می‌شود. پس از کمی پختن کدو، چوب دارچین و زعفران را به همراه پودر هل به مربا اضافه کنید و اجازه دهید به پختن خود با شعله زیاد ادامه دهد. در 5 دقیقه آخر، دو قاشق آب لیمو ترش را به مربا اضافه کرده و هم بزنید.

مرحله چهارم: آماده سازی نهایی و تست قوام

پس از قوام آمدن مربا و پختن تکه‌های کدو، زیر گاز را خاموش کرده و اجازه دهید با درب باز خنک شود. پس از خنک شدن، مقداری از شهد مربا را لای دو انگشت خود قرار داده و انگشتان خود را از هم باز کنید، اگر حالت چسبندگی و نخ مانند ایجاد شود، مربا شما آماده است. اگر شهد مربا قوام لازم را نداشت ولی تکه‌های کدو نرم شده بود، تکه‌های میوه را از مربا جدا کرده و اجازه دهید شهد دوباره با شعله گاز بجوشد تا غلیظ شود. دوباره تست قوام را بگیرید و اگر به قوام لازم رسیده بود، تکه‌های میوه را با شهد خنک شده قاطی کرده و در ظرف شیشه‌ای ریخته و در یخچال نگهداری کنید.

نکات تکمیلی

  • ابتدا کدو را پوست گرفته و تخم را از آن جدا کرده، سپس وزن آن را اندازه بگیرید.
  • برای جلوگیری از کپک زدن مربا، تست قوام را به درستی انجام دهید و آبلیمو را حذف نکنید.
  • برای جلوگیری از شکرک زدن مربا، در زمان تهیه شهد قطرات آب و شکر دور قابلمه را با برس یا فرچه خیس، تمیز کنید.
  • دارچین، هل، زعفران و گلاب استفاده شده در این مربا به صورت دلخواه بوده و قابل حذف هستند.
  • در صورت تمایل به استفاده از دارچین، حتما از چوب آن استفاده کرده و پس از پخت مربا، چوب‌ها را از مربا خارج کنید. پودر دارچین باعث تیرگی مربا می‌شود.
  • پس از اضافه کردن کدو به شهد، در تمام زمان پختن مربا، حواستان به مربا باشد تا کف روی آن را جمع کرده و مربا شفاف شود. کدو خیلی زود له می‌شود بنابراین به محض پختن تکه‌‎های میوه، زیر شعله را خاموش کرده و پس از خنک شدن، تست قوام بگیرید.
  • این مربا را در یخچال و در ظرف در بسته ترجیحا شیشه‌ای نگهداری کنید.

سخن پایانی

اگر وقت درست کردن مربا را ندارید، با خرید مربا، این مکمل خوشمزه و عالی را برای صرف صبحانه یا دسر بعد ازغذا، تهیه کنید. ولی اگر علاقه به درست کردن مربا خانگی دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما طرز تهیه مربا کدو حلوایی بدون آهک را مشاهده کرده و با طی کردن مرحله به مرحله آن، مربا شگفت‌انگیز و خوشمزه‌ای را به راحتی در منزل تهیه کنید. مصرف کدو حلوایی به خاطر داشتن انواع ویتامین در فصل زمستان به شدت توصیه می‌شود بنابراین از این نعمت پروردگار، در انواع مدل‌ها از جمله پخت مربا، دسر، سوپ و… بهرمند شوید. مربا کدو حلوایی یکی از لذیذترین مرباهایی است که طرفداران زیادی دارد و در کنار سرشیر یا کره، معجون خوشمزه و دلچسبی را می‌سازد. امیدواریم از طعم این مربا پرخاصیت، نهایت لذت را ببرید. نوش جان!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *