طرز تهیه باسلوق با شیره انگور

باسلوق یکی از شیرینی‌ها یا دسرهای خوشمزه و لذیذی است که در شهرهای مختلف ایران، برای پذیرایی از مهمانان توسط کدبانوهای ایرانی درست می‌شود. باسلوق با شیره انگور و گردو که به آن سوجوق هم گفته می‌شود، یک شیرینی خوشمزه و لذیذ است که به خاطر نداشتن شکر و آرد، میان وعده مفید و مقوی به حساب می‌آید. طرز تهیه باسلوق با شیره انگور در شهرهای مختلف اندکی با هم متفاوت است ولی همه آن‌ها به خاطر داشتن وجه مشترک شیره انگور و گردو، خواص زیادی برای کم خونی دارند. باسلوق با شیره انگور یک گزینه مناسب برای افطار در ماه رمضان به حساب می‌آید زیرا ضعف عمومی بدن را رفع کرده و به سلامت بدن کمک شایانی می‌کند. با ما همراه باشید تا با طرز تهیه باسلوق با شیره انگور به دو روش آشنا شوید.

روش اول تهیه باسلوق با شیره انگور

در این روش که معروف‌ترین طرز تهیه باسلوق است، گردو نقش زیادی را ایفا می‌کند و برای تهیه آن چندین روز باید صبر کرد. این شیوه در شهرهای مختلف ایران بسیار متداول است زیرا ماندگاری زیادی دارد و می‌توان برای فصل زمستان و شب یلدا از مدت‌ها قبل آن را تهیه کرد.

مواد لازم

مواد لازممقدار لازم
گردوبه مقدار لازم
آبجوشبه مقدار لازم
نشاسته گل 1.2 پیمانه
آب سرد1 و 1.4 پیمانه
شیره انگور1 و 3.4 پیمانه
زعفران1.2 قاشق چایخوری
دارچین1.2 قاشق چایخوری
پودر هل1.2 قاشق چایخوری
گلاب2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه

پس از تهیه مواد اولیه، مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول: آماده سازی مواد اولیه

پس از خرید شیره انگور و مواد اولیه لازم، نخ ضخیم چند لایه و یک سوزن محکم را استریل کنید.

مرحله دوم: آماده سازی ریسه گردو

ابتدا گردوها را شکسته و از وسط دو نیم کنید. سپس در ظرفی ریخته و روی آن را مقداری آبجوش بریزید و بگذارید برای نیم ساعت در آب بماند. سپس گردو‌ها را از آب در آورده و با نخ و سوزن تمیز، به ترتیب نخ کنید. انتهای نخ را چندین گره بزنید تا گردوها خارج نشود. در هر ریسه 7 تا 8 گردو قرار دهید و به هم بچسبانید. سپس گردوها را در جلوی آفتاب قرار داده تا خشک شود زیرا آب موجود در آن باعث کپک زدن باسلوق می‌شود.

مرحله سوم: آماده سازی مواد باسلوق

نشاسته گل را در آب سرد حل کرده و از یک صافی رد کنید تا گلوله‌ای در آن باقی نماند. سپس در قابلمه ریخته و شیره انگور را به آن اضافه کنید و زیر گاز را با شعله ملایم روشن کنید. نکته مهم در تهیه یک باسلوق با کیفیت، مدام هم زدن و شعله ملایم است تا بوی خامی نشاسته گرفته شود. پس از اینکه مایع باسلوق غلیظ شد به آن زعفران، هل، گلاب و دارچین را اضافه کرده و به هم زدن خود ادامه دهید. وقتی مواد در وسط ظرف جمع شد و رد قاشق روی آن ماند، زیر شعله را خاموش کنید.

مرحله چهارم: درست کردن ریسه باسلوق

هر ریسه گردو را در میان مواد باسلوق بغلطانید تا مواد دور تا دور گردوها را احاطه کند. اگر غلظت مواد به اندازه کافی باشد، پس از بلند کردن ریسه  موادی از آن ریخته نمی‌شود. اگر می‌خواهید مقدار مواد بیشتر باشد، ریسه را یک‌بار دیگر در مواد باسلوق بغلطانید.

مرحله پنجم: آماده سازی نهایی و سرو

پس از آماده سازی همه گردوها، ریسه‌های باسلوق و گردو را در مقابل نور خورشید و ترجیحا هوای آزاد، از بندی آویزان کنید و اجازه دهید برای 5 تا 6 روز خشک شوند. پس از 6 روز ریسه‌های خشک شده را به داخل منزل آورده، نخ را خارج کرده، با چاقو برش زده، در ظرف دلخواه چیده و از میل کردن آن به همراه یک فنجان چای داغ، نهایت لذت را ببرید.

روش دوم تهیه باسلوق با شیره انگور

در این روش تهیه مواد باسلوق مانند روش اول است فقط ریسه گردو درست نمی‌شود. پس از تهیه مواد باسلوق، قالب سیلیکونی را چرب کرده و مقداری از مواد باسلوق را درآن ریخته، روی آن یک مغز گردو قرار داده، سپس مقداری دیگر از مواد باسلوق روی آن ریخته و در یخچال قرار دهید؛ این باسلوق پس از دو ساعت آماده سرو است.

دقت داشته باشید در روش دوم، ماندگاری باسلوق برای چند روز در ظرف در بسته در یخچال است.

نکات تکمیلی

  • شعله باید ملایم و متناسب با اندازه قابلمه باشد.
  • مواد باسلوق را در هنگام آماده شدن، رها نکنید و مدام آن را هم بزنید.
  • مقدار شیره انگور در این دستور، بسیار مناسب است اما بر اساس ذائقه شما می‌تواند کمتر شود. حداقل مقدار شیره در این دستور، یک پیمانه است.
  • هل، زعفران و دارچین در تهیه مواد، کاملا سلیقه‌ای است و اگر مطابق ذائقه شما نیست، می‌توانید حذف کنید.
  • در روش دوم می‌توانید از کنجد به جای گردو استفاده کنید.
  • در روش دوم می‌توانید پس از خارج کردن باسلوق‎‌ها از قالب، در پودر نارگیل بغلطانید.
  • اگر نشاسته به صورت آرام پخته شود، رنگ آن شفاف می‌شود و بوی خامی آن از بین می‌رود.

سخن پایانی

سوجوق یا باسلوق با شیره انگور یکی از سوغاتی‌های خوشمزه و مقوی شهرهایی مانند ارومیه، مراغه، ساوه و… است. این دسر لذیذ، میان‌وعده‌ای مناسب و سالم برای کودکان و افراد دارای ضعف عمومی بدن است زیرا خواص شیره انگور و گردو در آن، بدن را در برابر بیماری‌ها بیمه می‌کند. سوجوق یک شیرینی لذیذ و مغذی برای زینت بخشیدن به سفره‌های افطاری در ماه رمضان به حساب می‌آید. در این مقاله سعی کردیم تا با دو روش متداول از طرز تهیه باسلوق با شیره انگور، آشنا شوید. پیشنهاد می‌کنیم این میان وعده خوشمزه را برای عزیزان آماده کرده و از میل کردن آن، نهایت لذت را ببرید. نوش جان!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *