طرز تهیه صبحانه برای افراد دیابتی

متاسفانه یکی از بیماری‌هایی که این روزها در حال گسترش است، دیابت نوع یک و دو نام دارد. صبحانه به عنوان یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی روزانه، در سلامت افراد به خصوص بیماران دیابتی، نقش به سزایی دارد. در رژیم غذایی که توسط پزشک برای افراد دیابتی تجویز می‌شود، انواع غذاهای قندی و کربوهیدارت ممنوع یا محدود می‌شود، بنابراین با توجه به اینکه اکثر مواد غذایی متداول و محبوب ما برای صبحانه مانند نان گندم، کره، خامه، مربا و… در این گروه قرار می‌گیرند، انتخاب یک صبحانه سالم و کامل برای افراد دیابتی به یک چالش مهم تبدیل شده است. اگر شما هم مبتلا به دیابت هستید یا یکی از عزیزانتان درگیر این بیماری است، با ما همراه باشید تا با طرز تهیه صبحانه برای افراد دیابتی بیشتر آشنا شوید.

طرز تهیه صبحانه برای افراد دیابتی

ویژگی رژیم غذایی دیابت

این بیماری به صورت طولانی مدت زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد بنابراین بیماران نباید بابت منع غذایی و محدودیت‌ها دچار ناراحتی شوند و کافیست با اصلاح رژیم غذایی پر فیبر و کم کالری، علاوه بر تضمین سلامتی و کنترل وزن، رضایت خاطر را در این عزیزان، تامین کرد. بهترین صبحانه برای دیابت، انتخابی شامل کربوهیدرات، پروتئین و چربی سالم به مقدار مناسب است؛ به ‌گونه‌ای که باعث تنظیم میزان قند خون شده و تمام مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری بدن را تامین کند. در ادامه با چند صبحانه کامل و سالم برای دیابت بیشتر آشنا خواهیم شد.

1.حلوا ارده با شیره انگور

پیش‌تر ذکر کردیم که بیماری دیابت نباید باعث بروز ناراحتی در افراد شود و بابت محدودیت غذایی، احساس افسردگی برای بیماران ایجاد شود. میل و علاقه به مواد غذایی شیرین و خوشمزه یکی از غریزه‌های مهم اکثر انسان‌ها است که نمی‌توان آن را به صورت کامل محدود کرد. یکی از مواد غذایی مهم و پرخاصیت که در سلامتی افراد، جایگاه ویژه‌ای دارد، ارده است که از دانه‌های پرخاصیت کنجد درست می‌شود. ارده وقتی با شیرین کننده‌ها ترکیب شود، معجون خوشمزه و لذیذی را می‌سازد که همه ما با آن با نام حلوا ارده می‌شناسیم که سرشار از ویتامین‌های A، B، کلسیم، منیزیم و… است. تفاوت حلوا ارده با حلوا شکری در انتخاب شیرین کننده است. در حلوا ارده از شیرین کننده طبیعی و پرخاصیتی مانند شیره انگور استفاده می‌شود تا علاوه بر ایجاد طعم عالی، خواص و فواید حلوا ارده را به حد اعلاء برساند. با خرید حلوا ارده با شیره انگور می‌توانید یک صبحانه خوشمزه برای افراد دیابتی در دسترس داشته باشید. البته رعایت حد اعتدال در مصرف این ماده غذایی یکی از اصولی است که اهمیت زیادی دارد. توصیه می‌شود برای مصرف این فرآورده بدون شکر مصنوعی، با پزشک خود مشورت نمایید.

2.تخم مرغ

تخم مرغ یکی از ارزان‌ترین و پر خاصیت‌ترین مواد غذایی است که جایگاه ویژه‌ای در رژیم غذایی افراد دارد. یک تخم مرغ استاندارد 60 گرم وزن و70 کیلو کالری دارد و منبع مناسبی برای تامین مواد معدنی و ویتامین‌هایی مانند پروتئین، چربی اشباع نشده، کلسیم، آهن، ویتامین D، B و C است. تخم مرغ به خاطر داشتن کالری و کربوهیدرات کم، یک گزینه عالی برای صبحانه افراد دیابتی به حساب می‌آید. تخم مرغ را می‌توانید به صورت آب‌پز یا املت با سبزیجاتی مثل گوجه، اسفناج و قارچ میل کنید و از صرف یک صبحانه کامل و سالم، نهایت لذت را ببرید.

3.اوتمیل

اوتمیل با بلغور جو دو سر یکی از صبحانه‌های رژیمی و لذیذی است که طرفداران زیادی دارد. بلغور جو دو سر، کربوهیدرات دارد اما با داشتن مقادیر زیاد فیبر، باعث کاهش قند خون شده و برای ساعات طولانی احساس سیری را به ارمغان می‌آورد. با ما همراه باشید تا با این صبحانه خوشمزه و سریع آشنا شوید زیرا در حدود 15 دقیقه آماده می‌شود.

مواد لازم مقدار لازم
جو دو سر پرک شده4 قاشق غذاخوری
شیر یا ماست یونانی1 پیمانه
دارچین یا طعم دهنده دلخواهنصف قاشق چایخوری
توت تازه یا خشکبه مقدار لازم
مغزی‌جات دلخواهبه مقدار لازم

طرز تهیه اوتمیل

ابتدا بلغور جو دوسر پرک شده را در شیر حل کرده و روی گاز قرار دهید و پس از جوش آمدن شیر، شعله را کم کرده و اجازه دهید جو در شیر باز شود تا مخلوط نرم و یکدستی به دست آید. این غذای خوشمزه را می‌توانید با دارچین، توت و مغزیجات تزئین کنید و از میل کردن آن نهایت لذت را ببرید.

اگر تمایل به صرف اوتمیل سرد دارید، بلغور جو دوسر پرک شده را در شیر یا ماست یونانی مخلوط کرده و چندین ساعت در یخچال قرار دهید تا اوتمیل آماده سرو شود.

4.مخلوط ماست یونانی با توت

اگر به طعم ماست میوه‌ای علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما این صبحانه خوشمزه و راحت را امتحان کنید. مخلوط کردن ماست یونانی با میوه‎‌ای مانند توت یا گیلاس، صبحانه لذیذ و کم کالری را می‌سازد. کلسیم و پروبیوتیک موجود در ماست باعث کاهش سطح قند خون شده، بنابراین یک گزینه عالی برای صبحانه افراد دیابتی به حساب می‌آید.

  1. نان تست جو و کره بادام زمینی

کره بادام زمینی یکی از کره‌های مفید و پرخاصیت است که جایگزین مناسبی برای کره‌های حیوانی و گیاهی به حساب می‌آید. این کره به خاطر داشتن مقادیر زیاد منیزیم و اسید‌های چرب امگا 6 باعث کنترل قند خون شده و با ایجاد احساس سیری طولانی مدت، باعث کاهش وزن شده و سلامت قلب و عروق را به همراه دارد. مصرف کره بادام زمینی به همراه نان تست جو یا چند غله، یک صبحانه مناسب برای بیماران دیابتی به خصوص دیابت نوع دو است. لازم به ذکر است کالری بادام زمینی بسیار زیاد است بنابراین در مصرف آن، جانب احتیاط را رعایت نمایید. بادام زمینی در برخی از افراد باعث ایجاد حساسیت شدید و شوک آنافیلاکسی می‌شود بنابراین قبل از میل کردن آن، از نداشتن حساسیت، اطمینان حاصل نمایید.

5.نان تست و آووکادو

آووکادو یکی از میوه‌های پرخاصیت است که به خاطر داشتن مقادیر زیاد فیبر و چربی اشباع نشده، از افزایش سطح قند خون جلوگیری می‌کند. ترکیب این میوه به همراه نان تست چند غله، یک صبحانه مناسب و کامل را برای افراد دیابتی می‌سازد. می‌توانید در کنار این غذا از تخم مرغ آب‌پز هم استفاده کنید تا طعم دلپذیری را ایجاد کند.

6.غلات سبوس گندم

غلات سبوس گندم که شکلی مشابه کورن فلکس دارد، به خاطر داشتن مقادیر زیاد فیبر، گزینه مناسبی برای صبحانه دیابتی به حساب می‌آید. این پرک خوشمزه را می‌توانید تهیه کنید و سپس در شیر یا ماست حل کرده و در کنار طعم دهنده‌ای مانند دارچین و توت، از طعم بی‌نظیر آن نهایت لذت را ببرید.

سخن پایانی

صبحانه یکی از وعده‌های غذایی اصلی ما به حساب می‌آید که نقش اساسی در سلامتی ایفا می‌کند. انتخاب یک صبحانه کامل و سالم برای افراد دیابتی، از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا اثر مستقیم در سطح قند خون در طول روز دارد و باعث افزایش یا کاهش میزان قند خون سه ماهه می‌شود، همچنین تاثیر زیادی روی وزن و سلامتی قلب و عروق دارد. در این مقاله سعی کردیم با طرز تهیه صبحانه برای افراد دیابتی بیشتر آشنا شویم اما همچنان صرف صبحانه‌هایی مثل پنیر کم چرب و کم نمک با گردو به همراه نان سبوس، می‌تواند یک گزینه عالی برای صبحانه دیابتی به حساب آید. لازم به ذکر است که تائید نهایی رژیم غذایی بیماران دیابتی باید زیر نظر پزشک باشد و جانب احتیاط در مصرف مواد غذایی لحاظ شود اما از میل کردن ماست شیرین و طعم‌دار، آبمیوه، کیک، پنکیک، مربا و… خودداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *