خواص روغن کنجد

بدون شک روغن کنجد را می‌توان محبوب‌ترین روغن گیاهی به حساب آورد که از قرون گذشته مورد استقبال مردم آسیا به خصوص در هند، کره، ژاپن و خاورمیانه قرار گرفته است. این روغن که از دانه‌های روغنی کنجد به دست می‌آید، سرشار از ویتامین‌ و مواد معدنی مفیدی است که  تمام خواص خود را از دانه‌های کوچک ومفید کنجد به ارث برده است. روغن کنجد به خاطر فرآیند روغن گیری، تمام خواص کنجد را دارا نیست اما همچنان یکی از پرخاصیت‌ترین و در عین حال کم ضررترین روغن‌های گیاهی موجود در جهان است.

خواص روغن کنجد

با نگاهی به هرم غذایی، پی به اهمیت و جایگاه روغن در برنامه غذایی روزانه خواهیم برد به طوری‌که آن را نمی‌توان حذف نمود؛ همچنین استفاده از روغن در طعم نهایی غذا یا سالاد تاثیر به سزایی دارد. استفاده از روغن‌های صنعتی به خاطر قیمت پایین‌تر و دسترسی راحت‌تر، باعث بروز انواع بیماری شده است؛ بنابراین جایگزینی با روغن سالمی همچون روغن کنجد در رژیم غذایی روزانه افراد، به یکی از کارها و تصمیمات مهم و حیاتی تبدیل شده است. اما آیا با تمام خواص روغن کنجد آشنا هستید؟ اگر می‌خواهید با دریایی از خواص کنجد و روغن آن مانند خواص روغن کنجد برای مو بیشتر آشنا شوید، با ما همراه باشید.

خواص بی‌کران روغن کنجد

روغن کنجد سرشار از ویتامین K، E و مواد مغذی و مفید برای بدن انسان است. عدم وجود کلسترول و چربی مضر، روغن کنجد را به مایعی شفابخش و سالم تبدیل می‌کند. این روغن منبعی برای اسیدهای چرب مانند اسید لینولئیک، اسید اولئیک، پالمیتیک اسید و اسید استئاریک به حساب می‌آید. لازم به ذکر است وجود حداکثری اسیدهای چرب اشباع نشده مانند امگا 3 و امگا 6، روغن کنجد را به معجونی پرخاصیت و مفید برای بدن تبدیل کرده است.

انواع روغن کنجد

دانه‌های کنجد به رنگ‌ سفید، قهوه‌ای و سیاه وجود دارند که روغن حاصل از هر گونه از کنجد، خواص یا عطر و طعم متفاوتی دارد. به عنوان مثال روغن حاصل از کنجد سیاه، عطر و طعم بیشتر و خاصیت دارویی بالاتری دارد؛ همچنین طرز تهیه روغن کنجد روی طعم نهایی و کیفیت آن تاثیر زیادی می‌گذارد. اگر روغن از دانه‌های کنجد خام گرفته شود، طعم و عطر کمتری نسبت به روغن حاصل از دانه‌های کنجد بوداده دارد. عطر و طعم روغن کنجد بوداده بسیار قوی‌تر است و طعمی همچون به دانه‌های کنجد تفت داده را حس خواهید کرد.

فواید روغن کنجد در بارداری

بارداری یکی از دوران‌های مهم و حساس در زندگی بانوان به شمار ‌می‌آید. در این دوران بدن مادران با کمبود ویتامین مواجه خواهد شد و مستعد ابتلا به انواع بیماری همچون چربی خون و دیابت می‌شود. همچنین جنین برای رشد و تکامل دستگاه عصبی و مغز خود به مواد حیاتی و مهمی همچون اسید‌های چرب غیر اشباع مانند امگا 3، نیاز پیدا خواهد کرد. استفاده از روغن کنجد در بارداری و شیردهی علاوه بر کاهش ریسک ابتلا به دیابت و کلسترول، باعث تقویت حافظه و رشد دستگاه عصبی جنین یا نوزاد می‌شود. همچنین دانه‌های کنجد به دلیل داشتن ویتامین E  و B به سلامت مادر و رشد جنین کمک شایانی خواهد کرد.

 روغن کنجد و کاهش چربی خون و سلامت قلب و عروق

روغن کنجد سرشار از منیزیم است که این ویتامین در کاهش و کنترل فشار خون، نقش مهم و حیاتی دارد. عدم وجود کلسترول و میزان بالای آنتی اکسیدان باعث کاهش رسوب چربی در رگ و عروق می‌شود؛ بنابراین خطر ابتلا به امراض قلبی و عروقی مانند گرفتگی عروق یا سکته قلبی را به طور واضحی کاهش خواهد داد.

خواص روغن کنجد برای کودکان

دانه‌های کنجد سرشار از کلسیم، ویتامین B و  C است که در سال‌های اول زندگی، ویتامین‌های حیاتی و مهمی به حساب می‌آیند. کودکان برای رشد و تقویت حافظه به مواد غذایی مفیدی مانند کنجد نیاز دارند که تمام مواد مغذی و مورد نیاز برای سلامت را تضمین نماید. کلسیم موجود در کنجد باعث استحکام استخوان و افزایش قد در کودکان شده و همچنین ماساژ بدن کودک با روغن کنجد، باعث آرامش و کاهش دردهای شکمی مانند کولیک خواهد شد. این روغن بهترین نرم کننده و آبرسان برای پوست حساس کودکان به حساب می‌آید؛ همچنین آنتی اکسیدان موجود در روغن کنجد به تقویت سیستم ایمنی کودکان، کمک شایانی خواهد کرد.

خواص روغن کنجد برای استحکام استخوان و کاهش پوکی استخوان

پوکی استخوان یکی از امراضی است که به دلیل رژیم غذایی نادرست و آداب زندگی غلط، افراد زیادی را در سنین میانسالی درگیر خواهد کرد. وجود کلسیم و ویتامین E در کنجد و روغن آن باعث استحکام استخوان‌ها و کاهش ریسک ابتلا به پوکی استخوان می‌شود. وجود مس در روغن کنجد به همراه خاصیت ضد التهابی، به بهبود عملکرد مفاصل و کاهش دردهای روماتیسمی و آرتروز کمک شایانی خواهد کرد.

خواص روغن کنجد برای سلامت مغز و اعصاب

میزان بالای آنتی اکسیدان موجود در روغن کنجد و وجود آمینو اسیدهای آن باعث بهبود عملکرد سروتونین شده و در نتیجه با ایجاد احساس رضایت و خوشحالی از بروز استرس و افسردگی جلوگیری می‌کند. کاهش استرس به کاهش اختلال در حافظه منجر شده و ریسک ابتلا به آلزایمر و فراموشی در سنین میانسالی را کاهش می‌دهد؛ همچنین لسیتین موجود در روغن کنجد به افزایش حافظه و سلامت مغز منجر خواهد شد.

طبع روغن کنجد چیست؟

بدون شک این روزها با اصطلاح سرد یا گرم بودن مواد غذایی آشنایی دارید یا حداقل اسم آن به گوشتان خورده است. یکی از نکات مهم برای تامین سلامتی بدن، توجه به طبع موادی است که روزانه در رژیم غذایی افراد وجود دارد. متاسفانه برنامه غذایی این روزهای اکثر ما به سمت طبع سرد می‌رود. مواد غذایی پر مصرفی مانند برنج، لبنیات و… طبع بسیار سردی دارند و برای این‌که از عوارض این سردی در امان بمانیم، بهتر است همراه با مواد غذایی گرم میل شوند.

با توجه به مصرف زیاد روغن در چرخه غذایی روزانه، توصیه می‌شود از روغن سالم و گرمی مانند روغن کنجد استفاده شود. روغن کنجد طبع گرم و تر خود را از دانه پرارزش کنجد به ارث برده است؛ بنابراین مصرف و خرید روغن کنجد به جای روغن‌های صنعتی و مضر، علاوه بر تامین سلامتی باعث تعادل در طبع بدن شده و سردی مواد غذایی را از بین می‌برد. برای مطالعه اطلاعات بیشتر در خصوص طبع این روغن به مقاله طبع روغن کنجد مراجعه نمائید.

روغن کنجد، مایعی شفابخش برای پوست

اگر به مواد تشکیل دهنده اکثر مواد آرایشی و بهداشتی نگاه کرده باشید، کنجد و روغن آن را خواهید یافت. کنجد با خاصیت ضدالتهابی یک مرطوب کننده عالی و طبیعی برای پوست به حساب می‌آید. در ادامه به شش مورد از خواص روغن کنجد برای پوست می‌پردازیم:

  1. روغن کنجد و آنتی اکسیدان بالای آن باعث افزایش گلبول‌های قرمز خون شده، در نتیجه خونرسانی به تمام اعضای بدن به خصوص پوست صورت را بهبود بخشیده تا رنگ سرخی را برای پوست به ارمغان آورد.
  2. روغن کنجد با بهبود عملکرد کبد و دفع سموم و مواد زائد بدن، درخشش و شادابی را برای پوست به وجود می‌آورد.
  3. استفاده از ماسک روغن کنجد، پوست را از وجود آلودگی و مواد زائد رها کرده و مانند یک اسکراب قوی، پوست را بهترین نحو ممکن پاکسازی می‌کند.
  4. آنتی اکسیدان بالای موجود در روغن کنجد باعث جلوگیری از پیری زودرس و ایجاد چین و چروک شده و شما را از تزریق ژل و بوتاکس بی‌نیاز می‌کند.
  5. اگر در معرض نور مستقیم خورشید هستید، روغن کنجد مانند یک ضد آفتاب قوی و طبیعی پوست شما را از اشعات مضر خورشید و ایجاد کک و مک محافظت خواهد کرد.
  6. ویتامین E موجود در کنجد و روغن آن، سهم به سزایی در سلامت و شادابی پوست خواهد داشت.

خواص روغن کنجد برای پوست

اگر به مواد تشکیل دهنده اکثر محصولات آرایشی دقت کرده باشید، کنجد و روغن آن را خواهید یافت. این روغن با اسیدهای چرب خود از جمله اسید لینولئیک، اسید اولئیک، پالمیتیک اسید و اسید استئاریک مانند یک لوسیون و مرطوب کننده قوی برای پوست عمل کرده و آن را از قارچ در امان نگه می‌دارد. استفاده روزانه از این روغن به دلیل داشتن مقادیر زیاد امگا 3، 6 و آنتی اکسیدان باعث بی‌نیازی شما از هرگونه مواد آرایشی صنعتی می‌شود. اگر آفتاب سوختگی دارید یا جدیدا از استخر آمده‌اید، از این روغن برای بهبود عوارض سوختگی و اثرات آن بهرمند شوید.

استفاده از روغن کنجد برای درمان ترک پا یکی از بهترین راه‌های ممکن برای برخورداری از پایی نرم و زیبا است. کافیست هرشب مقداری از این روغن را روی کف پا ماساژ داده و جورابی روی آن بپوشید تا بعد از مدتی از داشتن پاهای صاف و نرم نهایت لذت را ببرید. این کار علاوه بر رفع خشکی پا باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود.

خواص ضدباکتریایی روغن کنجد و تقویت سیستم ایمنی

کنجد با داشتن مقادیر زیاد ویتامین B، C  و کلسیم باعث افزایش و تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد. روغن کنجد با داشتن مقادیر زیاد آنتی اکسیدان و خاصیت ضد میکروبی و باکتریایی خود، بدن را از بروز بیماری‌هایی همچون آنفولانزا و سرماخوردگی به خصوص کرونا در شش ماهه دوم سال ایمن خواهد کرد. همچنین استفاده از روغن کنجد انواع بیماری‌ها و عفونت‌های زنانه را بهبود خواهد بخشید.

کنترل دیابت و قند خون با روغن کنجد

در رژیم غذایی افراد دیابتی به استفاده کمتر از روغن‎‌‌های مضر، بسیار تاکید شده است. استفاده از کنجد و روغن آن به دلیل داشتن مقادیر زیاد منیزیم، باعث کاهش در سطح قند خون شده و دیابت را کنترل می‌‍‌کند. همچنین استفاده از روغن کنجد باعث پیشگیری از ابتلا به دیابت در افراد سالم خواهد شد. از نکات مثبت استفاده از روغن کنجد می‌توان به  حفظ طعم عالی در غذا اشاره کرد که لذت میل کردن غذا را از بین نخواهد برد.

درمان کم‌خونی با روغن کنجد

دانه‌های کوچک کنجد به خاطر داشتن مقادیر زیاد آهن باعث افزایش تعداد گلبول‌های قرمز خون شده و از کم‌خونی و رنگ پریدگی حاصل از آن، جلوگیری خواهد کرد. کنجد به منبعی برای آهن تبدیل شده که برعکس داروهای شیمیایی برای کم‌خونی، به صورت کامل جذب بدن می‌شود و اثرات بلند مدت و طولانی خواهد داشت.

خواص روغن کنجد در پیشگیری از سرطان

آنتی اکسیدان موجود در روغن کنجد باعث کاهش رادیکال‌های آزاد شده بنابراین ریسک ابتلا به انواع سرطان را به طور چشمگیری کاهش خواهد داد. منیزیم و سسامین موجود در روغن کنجد یکی از دیگر دلایل پیشگیری از سرطان بوده و کمک شایانی به درمان آن خواهد کرد. از سویی دیگر پاکسازی کبد و دفع سموم بدن باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان خواهد شد.

خواص روغن کنجد در بهبود بینایی و سلامت چشم

یکی از بزرگ‌ترین دلایل تاری و مشکلات دید، عدم سلامتی در کبد است. روغن کنجد با اثر مستقیم بر سلامت کبد و پاکسازی آن از مواد زائد باعث افزایش قدرت بینایی و سلامتی در چشم‌ها خواهد شد. روغن کنجد خشکی چشم را بهبود خواهد بخشید؛ همچنین استفاده از روغن کنجد باعث افزایش شادابی و طراوت پوست اطرف چشم شده و مانند یک کرم دور چشم از ایجاد چین و چروک جلوگیری می‌کند.

روغن کنجد، طلای ناب برای ماساژ

استفاده از روغن کنجد به خاطر داشتن خاصیت ضد التهابی و پاکسازی عمیق برای ماساژ در آسیای شرقی، بسیار متداول و پرطرفدار است. این روغن با نفوذ به عمق لایه‌های پوست، به غیر از خاصیت پاکسازی، باعث ایجاد نرمی و لطافت در پوست شده و آبرسانی قوی خواهد کرد.

کاربرد روغن کنجد در ماساژ

همچنین اگر از اسکار یا جای زخم خسته شده‌اید، استفاده از روغن کنجد و ماساژ آن روی موضع را فراموش نکنید. روغن کنجد یکی از بهترین درمان‌ها برای برطرف کردن آکنه و جای جوش به حساب می‌آید. اگر در پاشنه پای خود ترک دارید، توصیه می‌شود به صورت مرتب هر شب از روغن کنجد برای ماساژ پاشنه پا استفاده کرده و سپس جوراب پوشیده تا از خاصیت نرم کنندگی و رفع ترک پا در صبح، شگفت زده شوید.

روغن کنجد، بهترین انتخاب برای رژیم لاغری و مکمل ورزشکاری

کنجد با داشتن چربی سالم و ایجاد احساس سیری به افزایش چربی‌سوزی، کمک زیادی خواهد کرد. لیگنان موجود در کنجد باعث افزایش سرعت سوخت و ساز بدن شده و همچنین با بهبود عملکرد کبد به افزایش آنزیم‌های مفید کمک بسیاری می‌کند و باعث چربی سوزی خواهد شد. در اکثر مکمل‌های ورزشی از کنجد و روغن آن استفاده می‌شود زیرا به غیر از کاهش اشتها، با چربی‌ مفید و سالم به سلامت بدن کمک می‌کند. از سویی دیگر مقادیر زیاد فیبر موجود در کنجد باعث بهبود عملکرد معده، احساس سیری مضاعف و جلوگیری از پرخوری عصبی خواهد شد.

استفاده از روغن در اکثر رژیم‎‌های لاغری، در محدودیت قرار دارد بنابراین با استفاده از روغن کنجد به صورت متعادل، علاوه بر داشتن غذای خوشمزه، از فواید بی‌شمار آن بهرمند خواهید شد. البته لازم به ذکر است که کالری بالای روغن کنجد را نباید نادیده گرفت و استفاده متعادل و به اندازه از روغن کنجد در کنار انجام حرکات ورزشی برای کاهش وزن پیشنهاد می‌شود.

روغن کنجد، بهترین انتخاب برای سلامت مو

کنجد و فرآورده‌های آن مانند روغن کنجد در ترکیب بیشتر محصولات آرایشی مانند شامپو و ماسک دیده می‌شود. در ادامه به خواص روغن کنجد برای مو می‌پردازیم:

خواص روغن کنجد برای مو

  1. روغن کنجد با داشتن خاصیت نرم کنندگی و ایجاد رطوبت مناسب از خشکی و شکنندگی مو جلوگیری می‌کند.
  2. استفاده از روغن کنجد برای ماساژ پوست سر باعث تسهیل در گردش خون شده و از ریزش مو جلوگیری کرده و افزایش رشد مو را در پی خواهد داشت.
  3. استفاده از روغن کنجد، چربی پوست سر را تنظیم کرده و با خاصیت ضد باکتریایی از ایجاد قارچ و شوره سر جلوگیری می‌کند.
  4. روغن کنجد با داشتن آنتی اکسیدان باعث تثبیت رنگ مو و جلوگیری از سفیدی زودرس می‌شود.
  5. روغن کنجد بهترین آبرسان طبیعی برای ساقه‌های مو و جلوگیری از موخوره به حساب می‌آید.

سلامت گوارش با روغن کنجد

کنجد با داشتن مقادیر زیاد باعث بهبود حرکت  روده شده و یبوست را برطرف می‌کند. استفاده از کنجد باعث دفع سموم و مواد زائد از بدن شده و معده را تقویت می‌کند و سلامت گوارش را در پی خواهد داشت. استفاده از روغن کنجد در رژیم غذایی روزانه باعث کاهش رفلاکس معده خواهد شد.

نفسی راحت با روغن کنجد

منیزیم موجود در روغن کنجد باعث سلامت ریه و بهبود تنفس شده و از بروز حملات آسمی و بیماری‌های تنفسی جلوگیری می‌کند.

خواص روغن کنجد برای مردان

یکی از مشکلاتی که زوج‌های جوان برای باروری با آن مواجه هستند، سردمزاجی و کاهش کیفیت اسپرم است. روغن کنجد با طبع گرم خود از سردی بدن به خاطر مصرف غذاهایی با طبع سرد جلوگیری کرده و به تقویت قوای جنسی، کمک شایانی خواهد کرد. ویتامین E موجود در کنجد باعث درمان و جلوگیری از واریکوسل می‌شود. ماساژ بیضه‌ها با روغن کنجد نیز باعث افزایش اسپرم و قدرت باروری خواهد شد.

فواید روغن کنجد برای ناف

ناف یکی از اعضای بدن است که به خاطر حساسیت و موقعیت قرارگیری، مستعد ابتلا به بیماری‌های عفونی و ایجاد دردهای شکمی است. چرب کردن ناف پس از استحمام با روغن کنجد به بهبود علائم ناشی از عفونت و رفع آن کمک می‌کند. همچنین ماساژ دور ناف با روغن کنجد باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش و دفع راحت‌تر می‌شود. چرب کردن ناف با روغن کنجد باعث رطوبت رسانی قوی به پوست شده و از ایجاد ترک در لب جلوگیری می‌کند.

جایگاه روغن کنجد در طب سنتی

روغن کنجد به خاطر داشتن طبع گرم و تر و خاصیت مصلح بودن، در طب سنتی جایگاه ویژه‌ای دارد. استفاده از این روغن علاوه بر کاهش امراض و رفع سردی بدن در افراد سردمزاج، باعث برخورداری از خواص بی‌‍نظیر کنجد خواهد شد البته اگر به شیوه سنتی و اصولی روغن گیری انجام شده باشد. استفاده از کنجد و روغن آن در طب سنتی هندی با نام آیورودا بسیار متداول و محبوب است. استفاده از این روغن به عنوان ضماد و ماساژ در درمان بیماری‌های مختلف در طب سنتی جایگاه والایی دارد.

مواد مصرف روغن کنجد

استفاده از روغن کنجد به جای روغن‌های صنعتی به خاطر داشتن کلسترول پایین و خواص زیاد، در مصارف روزانه مانند پخت و پز بسیار متداول شده است. استفاده از روغن کنجد به خاطر داشتن طعم خاص برای بعضی افراد ناخوشایند است اما خواص آن به قدری زیاد است که توصیه می‌شود از آن در برنامه غذای خود بهرمند شوید. استفاده از روغن کنجد در تهیه سالاد یا پخت و پز باعث افزایش سلامتی بدن می‌شود، همچنین روغن کنجد به یک مایع محبوب و مفید برای ماساژ، تولید ماسک و محصولات آرایشی و بهداشتی  تبدیل شده است.

عوارض استفاده زیاد از روغن کنجد

  • روغن کنجد با داشتن خاصیت حساسیت زایی مانند کنجد، در بعضی افراد باعث شوک آنافیلاکسی می‌شود.
  • استفاده از روغن کنجد به خاطر داشتن کالری زیاد باید به صورت متعادل باشد در غیر این صورت باعث اضافه وزن خواهد شد. بنابراین برای کاهش وزن به استفاده متعادل از روغن کنجد در کنار رژیم غذایی مفید و انجام حرکات ورزشی توصیه می‌شود.
  • استفاده افراطی از روغن کنجد باعث التهاب روده شده و کبد چرب را به همراه خواهد داشت.
  • مصرف زیاد روغن کنجد به خاطر داشتن خاصیت ملین بودن، باعث بروز اسهال می‌شود.
  • توصیه می‌شود استفاده از روغن کنجد در بارداری به خصوص در سه ماه اول، با نظر پزشک متخصص باشد زیرا استفاده از آن گاهی باعث سقط جنین می‌شود.

تفاوت روغن کنجد با روغن ارده کنجد

احتمالا نام روغن کنجد را روی مغازه‌های زیادی دیده باشید یا از آن استفاده کرده‌اید ولی باید بدانید که بین روغن کنجد و روغن ارده کنجد تفاوت زیادی وجود دارد. استفاده از روغن ارده کنجد به خاطر داشتن خواص زیاد از دیرباز در ایران متداول بوده است. روغن ارده کنجد از دانه‌های کنجد پوست کنده و بوداده و پس از تبدیل به ارده، به دست می‌آید و طعم و رنگ بهتری نسبت به روغن کنجد دارد ولی تهیه روغن کنجد به روش پرس سرد یا گرم انجام می‌پذیرد. روغن ارده کنجد اگر به شیوه اصولی و سنتی روغن گیری شده باشد، بهترین روغن برای استفاده روزانه در پخت و پز خواهد بود ولی استفاده از روغن کنجد بهتر است برای استعمال خارجی و ماساژ باشد. با خرید روغن ارده کنجد علاوه بر تضمین سلامتی، از طعم خاص و جالب آن شبیه به طعم کنجد بو داده نهایت لذت را ببرید.

تشخیص روغن کنجد اصل

روغن کنجد و روغن ارده کنجد، روغن‌های محبوبی هستند که از دانه کوچک و پرخاصیت کنجد گرفته می‌شوند. این روزها استفاده از این روغن‌های ارگانیک و گیاهی، به خاطر داشتن انواع ویتامین و مواد معدنی، بیش از پیش رواج پیدا کرده است. متاسفانه هر ماده غذایی محبوبی در بازار، مورد توجه افراد سواستفاده‌گر قرار می‌گیرد و روغن کنجد هم از این سواستفاده در امان نمانده است. قیمت روغن کنجد اندکی از روغن‌های صنعتی و مضر موجود در بازار بیشتر است؛ بنابراین مصرف کنندگان این روغن، برای تضمین سلامتی خود و عزیزانشان، می‌خواهند از اصل بودن روغن کنجد خریداری شده، مطمئن شوند اما برای جلوگیری از سواستفاده سودجویان، این سوال پیش می‌آید که روغن کنجد اصل را از کجا تهیه کنیم؟ اگر شما هم نگران تشخیص روغن کنجد اصل هستید یا می‌خواهید روغن کنجد مرغوبی برای خانواده خود تامین کنید، در مقاله تشخیص روغن کنجد اصل با ما همراه باشید تا با چندین راه اصولی، دست سواستفاده‌گران را کوتاه کنیم.

چرا روغن کنجد مورد سواستفاده قرار می‌گیرد؟

متاسفانه در دنیای امروز، هر کالای محبوب و پرطرفداری، مورد سواستفاده افراد سودجو قرار می‌گیرد. روغن کنجد هم از این قاعده مستثنی نبوده و برخی افراد برای دست‌یابی به سود بیشتر و راحت‌تر، اقدام به عرضه روغن کنجد با کیفیت پایین یا تقلبی می‌کنند. قیمت روغن کنجد از روغن‌های صنعتی و مضر بالاتر است، بنابراین طبیعی است که از طمع برخی افراد در امان نماند. روغن یکی از مواد غذایی پرکاربرد و مهم در رژیم غذایی انسان‌ها به حساب می‌آید بنابراین شرط مرغوبیت آن، یکی از اصول مهم و اساسی در تامین سلامتی است.

سخن پایانی

استفاده از روغن در رژیم غذایی روزانه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است به طوری‎‌که نمی‌توان آن را حذف نمود یا از اثرات آن بر سلامت افراد خانواده چشم پوشی کرد. استفاده از روغن‌های صنعتی به خاطر داشتن کلسترول بالا و ایجاد بیماری‌های زیاد، بسیار منسوخ شده است بنابراین اگر به سلامت خود و عزیزانتان اهمیت می‌دهید در خرید روغن، وسواس بیشتری به خرج دهید. در این مقاله سعی کردیم با بیان قسمت کوچکی از دریای خواص کنجد  مانند خواص روغن کنجد برای پوست، شما را به استفاده از این روغن سالم تشویق کنیم. لازم به ذکر است استفاده متعادل و درست از هر ماده غذایی یکی از اصول مهم و حیاتی است بنابراین برای بهرمندی از خواص روغن کنجد، جانب احتیاط و اندازه را رعایت فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *