تفاوت روغن کنجد با روغن ارده کنجد

اگر به قفسه روغن‌های داخل فروشگاه دقت کرده باشید، انواع روغن صنعتی و گیاهی را خواهید داد. روغن کنجد یکی از قدیمی‌ترین روغن‌های مصرفی در جهان است که از قرن‌ها پیش، در بین ایرانیان طرفدار زیادی دارد. روغن ارده کنجد درجه تحمل گرمای بالاتری نسبت به روغن زیتون دارد و مناسب تفت دادن غذا در دمای پایین است در نتیجه این خاصیت باعث محبوبیت بیشتر روغن ارده کنجد شده است.

تفاوت روغن کنجد با روغن ارده کنجد

اگر به نوشته روی مغازه‌های روغن گیری توجه کرده باشید، تبلیغ روغن کنجد را خواهید دید که به روش صنعتی و سنتی تهیه می‌شود. شاید با شنیدن نام روغن ارده کنجد، گمان کنید که با خواص روغن کنجد تفاوتی ندارد اما باید بگوییم سخت در اشتباه هستید. تفاوت روغن کنجد با روغن ارده کنجد در شیوه استخراج آن‌ها از کنجد است که تاثیر زیادی روی خواص و طعم آن دارد. اگر می‌خواهید با تفاوت روغن ارده کنجد بیشتر آشنا شوید و خیال خود را از خرید روغن ارده کنجد راحت کنید، با ما همراه باشید.

خواص کنجد

اولین قدم برای شناخت روغن کنجد و روغن ارده کنجد، شناخت خواص کنجد است. کنجد یکی از محبوب‌‍ترین دانه‌های روغنی است که از قرون گذشته، به علت خواص زیاد، مورد کشت در دنیا قرار گرفته است. نیمی از دانه کنجد را روغن تشکیل می‌دهد بنابراین گزینه عالی و مناسبی برای روغن گیری به حساب می‌آید. کنجد سرشار از ویتامین B، E، مس، کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر، روی، فیبر و… است. سسامین و سسامولین موجود در کنجد باعث کاهش کلسترول خون شده و خواص بی‌شماری را برای سلامتی قلب و عروق به همراه دارد. روغن گیری از این دانه پرخاصیت، اگر به شیوه اصولی و سنتی با دستگاه تمیز و بهداشتی انجام شود، خواص کنجد به روغن آن هم منتقل می‌شود.

روغن کنجد چگونه به دست می‌آید؟

روغن گیری از کنجد اگر به شیوه پرس سرد یا مکانیکی باشد، روغن کنجد حاصل می‌شود. دانه کنجد در دستگاه پرس ریخته شده، و تحت فشار، روغن کنجد استخراج می‌شود. در این روش روغن کنجد دارای ناخالصی مانند پوست کنجد است بنابراین باید تصفیه شود.

روغن ارده کنجد چگونه به دست می‌آید؟

برای استخراج روغن ارده کنجد ابتدا دانه‌های کنجد را 8 ساعت در آب خیس می‌کنند. سپس دانه‌های کنجد را با حرارت بسیار زیادی تفت می‌دهند تا بوداده شود (به علت بالا بودن حرارت، اکثر خواص دانه کنجد حفظ می‌شود). دانه‌های کنجد بوداده پس از آسیاب شدن، تبدیل به خمیری می‌شود که به آن ارده می‌گویند. فرایند روغن گیری از ارده باعث استخراج طلای گرانبهایی به نام روغن ارده کنجد می‌شود که روغنی سالم و ارگانیک است و با خرید روغن ارده کنجد، سلامت خود و خانواده را تضمین خواهید کرد.

تفاوت روغن ارده کنجد و روغن کنجد در چیست؟

همان‌طور که در بالا ذکر کردیم تفاوت اصلی این دو روغن در شیوه روغن‌گیری است. روغن کنجد به علت شرایط استخراج، طعم و بوی کمتری دارد ولی رنگ آن تیره‌تر است. برخی از مغازه‌های روغن گیری این روغن را برای فروش به مشتریان خود عرضه می‌کنند اما باید توجه داشته باشید که روغن کنجد در طب سنتی تنها برای ماساژ و استفاده خارجی کاربرد دارد. استفاده از این روغن در طب سنتی هندوستان برای ماساژ، بسیار پرکاربرد است.

روغن ارده کنجد رنگ روشن‌تر، طعم و عطر بیشتری دارد و با میل کردن آن، طعم کنجد بوداده را حس خواهید کرد. این روغن کاملا مناسب مصارف خوراکی و روزانه است و می‌توان از آن در تهیه سالاد یا پخت و پز در دمای پایین مانند تفت دادن، استفاده کرد (روغن کنجد از روغن ارده کنجد، درجه تحمل گرمای کمتری دارد).

روغن ارده کنجد بهتر است یا روغن کنجد؟

همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، در طب سنتی استفاده از روغن کنجد برای مصارف خوراکی منع شده است. این روغن صرفا جهت ماساژ و ضماد کاربرد دارد ولی روغن ارده کنجد یکی از بهترین روغن‌های خوراکی است و فواید زیادی دارد.

خواص روغن ارده کنجد

روغن ارده کنجد یکی از محبوب‌ترین و پرخاصیت‌ترین روغن‌های مصرفی در دنیا است. این روغن ارگانیک در کنار طبع گرم، وارث اکثر خواص دانه‌های کنجد است. این روغن حاوی چربی غیر اشباع مانند امگا6، ویتامین E، K، روی، کلسیم، آنتی اکسیدان و… است. در ادامه به چند مورد از فواید روغن ارده کنجد برای سلامتی بدن اشاره خواهیم کرد:

  • مفید برای کاهش کلسترول خون
  • پیشگیری از سکته قلبی و کمک به سلامت قلب و عروق
  • بهبود عملکرد دستگاه گوارش و رفع یبوست
  • استحکام استخوان‌ها
  • بهبود عملکرد شش‌ها و رفع بیماری‌های تنفسی
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • مفید برای پوست و مو
  • مفید برای دیابت
  • مناسب برای رژیم‌های لاغری
  • تقویت قوای جنسی

خواص روغن کنجد

روغن کنجد یکی از بهترین گزینه‌ها برای ماساژ است که علاوه بر رفع خشکی و ایجاد لطافت پوست، باعث تسکین درد‌های مفصلی می‌شود. استفاده از این روغن برای ماساژ کف پا، قبل از خواب، آرامش و خواب راحت را به ارمغان می‌آورد. چکاندن چند قطره از این روغن در ناف باعث رفع یبوست، لطافت پوست و رفع ترک لب می‌شود.

عوارض روغن کنجد و روغن ارده کنجد

هر ماده غذایی مفید اگر به صورت افراطی مصرف شود، باعث بروز مشکلاتی خواهد شد. عوارض روغن کنجد و روغن ارده کنجد به شرح زیر است:

  • روغن ارده کنجد، گزینه مناسبی برای دوران بارداری نیست زیرا کنجد و فرآورده‌های آن باعث زایمان زودرس و سقط جنین می‌شوند.
  • کنجد در بعضی افراد، حساسیت ایجاد می‌کند و در مواردی شوک انافیلاکسی را به همراه خواهد داشت.
  • استفاده زیاد از حد از روغن ارده کنجد در بعضی افراد اسهال را به همراه دارد.
  • توصیه می‌شود افراد با مزاج گرم، از این روغن در حد اعتدال و با رعایت احتیاط استفاده کنند.
  • روغن کنجد به دلیل داشتن مقادیری از پوست کنجد، باعث بیماری‌های کبد مانند کبد چرب می‌شود بنابراین مصرف خوراکی از این روغن، توصیه نمی‌شود.

استفاده درست و در حد اعتدال از هر ماده غذایی، شرط بهرمندی از خواص آن و کاهش عوارض است.

سخن پایانی

نگاهی به هرم غذایی نشان می‌دهد که بدن برای رشد و سلامتی، احتیاج به مقادیری از روغن در رژیم غذایی روزانه دارد. متاسفانه استفاده از روغن‌های صنعتی به خاطر دسترسی راحت و هزینه کمتر، وارد رژیم غذایی افراد زیادی شده است. مضرات استفاده از این روغن‌ها به قدری زیاد است که باعث نگرانی از وضعیت سلامتی جامعه می‌شود. سلامتی خانواده اولویت همیشگی ما است بنابراین برای خرید روغن باید وسواس بیشتری به خرج داد. روغن ارده کنجد یکی از روغن‌های مصرفی محبوب و پرفایده در دنیا است که باید به صورت گسترده‌تری وارد رژیم غذایی افراد جامعه شود. طعم روغن ارده کنجد شاید برای بعضی از افراد ناخوشایند باشد اما فواید زیاد آن باعث می‌شود تا خود را به طعم آن عادت دهیم. مطمئن باشید پس از چندین بار مصرف از این روغن ارگانیک، دیگر طعم روغن‌های صنعتی برای شما آزار دهنده شود. در این مقاله سعی کردیم تفاوت روغن کنجد با روغن ارده کنجد را برای شما شرح دهیم؛ آگاهی از تفاوت روغن ارده و کنجد باعث می‌شود تا جلوی سو استفاده افرادی که این دو روغن را یکسان نام می‌برند، گرفته شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *