طبع روغن کنجد

کنجد به عنوان یکی از محبوب‌ترین دانه‌های روغنی از هزاران سال پیش توجه مردم دنیا به خصوص آسیا را به سمت خود جلب کرده است. این دانه پرخاصیت و گران‌بها به دلیل داشتن انواع مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن انسان مانند ویتامین B، کلسیم، آهن، منیزیم و فیبر از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. محبوبیت کنجد باعث به وجود آمدن مشتقات ارزشمندی از این دانه روغنی مانند ارده و روغن کنجد شده است. یکی از خواص روغن کنجد ارگانیک بودن و سلامت آن است که بهترین جایگزین برای روغن‌های صنعتی دارای پالم به حساب می‌آید. اهمیت این روغن به قدری زیاد است که برای آشنایی بهتر با آن، سوال‌های متعددی از جمله شناخت طبع روغن کنجد به وجود می‌آید. برای رسیدن به جواب این سوال و آشنایی با بیشتر با این روغن ارزشمند، با ما همراه باشید.

طبع روغن کنجد چیست؟

بدون شک این روزها با اصطلاح سرد یا گرم بودن مواد غذایی آشنایی دارید یا حداقل اسم آن به گوشتان خورده است. یکی از نکات مهم برای تامین سلامتی بدن، توجه به طبع موادی است که روزانه در رژیم غذایی افراد وجود دارد. متاسفانه برنامه غذایی این روزهای اکثر ما به سمت طبع سرد می‌رود. مواد غذایی پر مصرفی مانند برنج، لبنیات و… طبع بسیار سردی دارند و برای این‌که از عوارض این سردی در امان بمانیم، بهتر است همراه با مواد غذایی گرم میل شوند.

با توجه به مصرف زیاد روغن در چرخه غذایی روزانه، توصیه می‌شود از روغن سالم و گرمی مانند روغن کنجد استفاده شود. روغن کنجد طبع گرم و تر خود را از دانه پرارزش کنجد به ارث برده است؛ بنابراین مصرف و خرید روغن کنجد به جای روغن‌های صنعتی و مضر، علاوه بر تامین سلامتی باعث تعادل در طبع بدن شده و سردی مواد غذایی را از بین می‌برد.

جایگاه روغن کنجد در طب سنتی

طب سنتی یکی از علوم قدیمی و ریشه‌دار در ایران است که با فرهنگ و آداب غذایی مردم بسیار هم‌خوانی دارد. این روزها توجه مردم دوباره به سمت این علم جلب شده و رژیم‌های غذایی طب سنتی، بیش از پیش مورد استقبال قرار گرفته است.

از منظر طب سنتی، شناخت طبع غذاها و ایجاد تعادل در بدن، یکی از ارکان مهم در تامین سلامتی به حساب می‌آید. بر همین اساس روغن کنجد با طبع گرم و خواص بی‌شماری که دارد به یکی از محبوب‌ترین روغن‌های مصرفی در طب سنتی تبدیل شده است. جایگاه بالای روغن کنجد آن را به اکسیر شفابخشی تبدیل کرده که مصرف آن توصیه می‌شود. روغنی با طبع گرم که خاصیت اصلاح کردن اکثر مواد غذایی روزانه را دارد اما خواص این روغن به ایجاد تعادل در بدن خلاصه نشده و سرشار از مس، روی، آهن، کلسیم، اسیدهای چرب غیر اشباع، آنتی اکسیدان و… است. در ادامه به گوشه‌ای از دریای بی‌کران خواص این روغن طلایی اشاره خواهیم کرد:

  • سلامتی دستگاه گوارش و رفع یبوست
  • کاهش فشار خون
  • کاهش چربی خون و سلامت قلب و عروق
  • پیشگیری از سرطان
  • مفید برای ریه و دستگاه تنفسی
  • درمان کم‌خونی و فقر آهن
  • کاهش درد‌های آرتروزی و روماتیسمی
  • جلوگیری از پوکی استخوان
  • مفید برای پوست و مو
  • رشد مغز و تقویت حافظه کودکان
  • مفید برای مردان و تقویت قوای جنسی

مصلح روغن کنجد چیست؟

هر ماده غذایی مفیدی در کنار تاثیرات مثبتی که دارد، اندک عوارضی هم خواهد داشت. برای بهرمندی از حداکثر منافع مواد غذایی و کاهش عوارض، باید مصلح شناخته و مصرف شود؛ روغن کنجد نیز از این قانون مستثنی نبوده و نیاز به مصلح دارد. اما مصلح روغن کنجد چیست؟ کافیست این روغن با پیاز جوشانده شده یا با آبلیمو مصرف شود.

خاصیت اسیدی یا قلیایی روغن کنجد

این روزها اکثر مواد غذایی که در لیست غذاهای روزانه افراد دیده می‌شود، خاصیت اسیدی دارند. این مواد غذایی اسیدی از جمله مرغ، ماهی، لبنیات، غذاهای فرآوری شده، چای و… باعث بر هم خوردن تعادل در PH بدن شده و با اسیدی کردن گوارش، فشار مضاعفی را به اعضای بدن وارد می‌کند. روغن سالمی مانند روغن کنجد با خاصیت قلیایی خود باعث تعادل در PH بدن شده و از بروز بیماری‌هایی مانند رفلاکس معده جلوگیری می‌کند.

موارد مصرف روغن کنجد

روغن کنجد به عنوان یکی از محبوب‌ترین روغن‌های طبیعی، در رژیم غذایی افراد زیادی، جای خود را باز کرده است. البته لازم به ذکر است برای مصارف خوراکی مانند تهیه غذا، سالاد و… بهتر است که از روغن ارده کنجد استفاده شود. در ادامه به بخشی از موارد مصرف روغن کنجد می‌پردازیم:

  • موارد مصرف روغن کنجد به خوراک محدود نشده و به عنوان یک لوسیون قوی، جایگاه ویژه‌ای در ماساژ پیدا کرده است. روغن کنجد علاوه بر نفوذ بر پوست و آبرسانی قوی، باعث تسکین درد مفاصل می‌شود.
  • استفاده از این روغن برای قرقره کردن در زمان سرماخوردگی، باعث تسکین گلودرد و کاهش عفونت می‌شود. این روغن لثه‌ها را سفت کرده و از خونریزی و مشکلات لثه جلوگیری می‌کند.
  • روغن کنجد یک آبرسان قوی برای پوست صورت و دور چشم است که سیاهی و لکه‌ها را برطرف می‌کند. این روغن یک ضدآفتاب قوی و نرم کننده پا و درمان ترک‌های آن به شمار می‌آید.
  • روغن کنجد یک ماسک موی قوی است که علاوه بر تسهیل در خون‌رسانی به پوست سر، باعث درخشش و تقویت مو شده و از ریزش آن جلوگیری می‌کند.

عوارض زیاده‌روی در استفاده از روغن کنجد

زیاده‌روی در مصرف هر ماده غذایی مشکلاتی را به وجود خواهد آورد، بنابراین رعایت اصل تعادل و جلوگیری از افراط، یک نکته طلایی در حفظ سلامتی به حساب می‌آید. روغن کنجد هم در کنار تمام خواصی که دارد، اگر به صورت متعادل و به اندازه مصرف نشود، مشکلاتی را برای سلامتی به وجود خواهد آورد. در ادامه با چند مورد از عوارض مصرف زیاد روغن کنجد آشنا خواهید شد:

  1. مصرف کنجد و روغن آن در بارداری توصیه نمی‌شود زیرا در بعضی مواقع باعث سقط جنین می‌شود.
  2. روغن کنجد خاصیت سیر کنندگی زیادی دارد و بهترین گزینه برای رژیم‌های غذایی به حساب می‌آید اما به دلیل داشتن کالری بالا، در صورت مصرف زیاد باعث چاقی و اضافه وزن می‌شود.
  3. روغن کنجد یک ملین قوی است، بنابراین در صورت مصرف زیاد باعث بروز اسهال می‌شود.
  4. کنجد و مشتقات آن در بعضی از افراد، حساسیت شدیدی به نام شوک آنافیلاکسی ایجاد می‌کند، بنابراین بهتر است قبل از مصرف، از عدم حساسیت اطمینان حاصل شود.
  5. طبع روغن کنجد گرم و تر است، بنابراین توصیه می‌شود افراد با مزاج گرم در استفاده از این روغن جانب احتیاط را رعایت کنند.

سخن پایانی

محبوبیت دانه کنجد و مشتقات آن به خصوص روغن کنجد بابت عوارض کم و منافع زیادی است که به صورت طبیعی انواع مواد مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. روغن کنجد یک گوهر گران‌بها و معجون معجزه‌آسا در طب سنتی به حساب می‌آید. طبع شناسی یکی از پایه‌های اصلی این علم، باعث شناخت بهتر مواد غذایی و تلاش برای ایجاد تعادل در بدن می‌شود. برای رسیدن به سلامتی، این سوال پیش می‌آید که طبع مواد غذایی روزانه چیست؟ در این مقاله سعی کردیم به طبع روغن کنجد به عنوان یک روغن پرمصرف و مهم بپردازیم تا ضمن شناخت بهتر آن، برای رسیدن به سلامتی جامعه، قدمی برداشته باشیم زیرا سلامتی شما، آرزوی ماست.

کامنت 4

  1. […] مطالعه اطلاعات بیشتر در خصوص طبع این روغن به مقاله طبع روغن کنجد مراجعه […]

  2. عالیست

    1. ممنون از توجه شما به این مطلب و وقتی که گذاشتین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *