تشخیص روغن کنجد اصل

روغن کنجد و روغن ارده کنجد، روغن‌های محبوبی هستند که از دانه کوچک و پرخاصیت کنجد گرفته می‌شوند. این روزها استفاده از خواص روغن کنجد این روغن‌های ارگانیک و گیاهی، به خاطر داشتن انواع ویتامین و مواد معدنی، بیش از پیش رواج پیدا کرده است. متاسفانه هر ماده غذایی محبوبی در بازار، مورد توجه افراد سواستفاده‌گر قرار می‌گیرد و روغن کنجد هم از این سواستفاده در امان نمانده است. قیمت روغن کنجد اندکی از روغن‌های صنعتی و مضر موجود در بازار بیشتر است؛ بنابراین مصرف کنندگان این روغن، برای تضمین سلامتی خود و عزیزانشان، می‌خواهند از اصل بودن روغن کنجد خریداری شده، مطمئن شوند اما برای جلوگیری از سواستفاده سودجویان، این سوال پیش می‌آید که روغن کنجد اصل را از کجا تهیه کنیم؟ اگر شما هم نگران تشخیص روغن کنجد اصل هستید یا می‌خواهید روغن کنجد مرغوبی برای خانواده خود تامین کنید، با ما همراه باشید تا با چندین راه اصولی، دست سواستفاده‌گران را کوتاه کنیم.

تشخیص روغن کنجد اصل

چرا روغن کنجد مورد سواستفاده قرار می‌گیرد؟

متاسفانه در دنیای امروز، هر کالای محبوب و پرطرفداری، مورد سواستفاده افراد سودجو قرار می‌گیرد. روغن کنجد هم از این قاعده مستثنی نبوده و برخی افراد برای دست‌یابی به سود بیشتر و راحت‌تر، اقدام به عرضه روغن کنجد با کیفیت پایین یا تقلبی می‌کنند. قیمت روغن کنجد از روغن‌های صنعتی و مضر بالاتر است، بنابراین طبیعی است که از طمع برخی افراد در امان نماند. روغن یکی از مواد غذایی پرکاربرد و مهم در رژیم غذایی انسان‌ها به حساب می‌آید بنابراین شرط مرغوبیت آن، یکی از اصول مهم و اساسی در تامین سلامتی است.

راه‌های تشخیص روغن کنجد اصل

در ادامه به معرفی چندین خاصیت و راهکار ساده برای تشخیص روغن کنجد اصل از تقلبی می‌پردازیم.

1.روغن کنجد اصل را از کجا تهیه کنیم؟

برای خرید روغن کنجد اصل و یا روغن ارده کنجد ، از محصولات یک کارخانه معتبر خرید کنید. در یک کارخانه معتبر، روغن کنجد مرغوب به شیوه سنتی زیر نظر متخصصان صنایع غذایی و پس از انجام آزمایش‌های فراوان تحت استاندارد، درست می‌شود. بنابراین اولین قدم برای خرید روغن کنجد اصل و یا خرید روغن ارده کنجد ، اطمینان از کارخانه برای تضمین مرغوبیت و شیوه روغن گیری صحیح در آن است. اگر مایل به تهیه روغن کنجد به صورت باز هستید، از فروشگاه معتبری که به فروشنده آن اطمینان دارید، خرید کنید. زیرا تازگی و مرغوبیت روغن کنجد، نقش اساسی در سلامت شما خواهد داشت.

2.کدام روغن کنجد مناسب‌تر است؟

طبق نظر کارشناسان طب سنتی، استفاده از روغن کنجدی که به صورت مستقیم و از روش کمپرس سرد از دانه‌های کنجد، تهیه می‌شود، فقط در ماساژ و ضماد کاربرد دارد و بهتر است از آن استفاده خوراکی نشود. اما به شدت توصیه می‌شود از روغن ارده کنجدی استفاده کنید که از مایع خمیری و کرم رنگی به نام ارده، تهیه شده است. روغن ارده کنجد تحمل گرمای بالاتری نسبت به روغن کنجد دارد و کاملا مناسب مصارف روزانه و تفت دادن در درجه پایین است. بسیاری از فروشندگان این دو روغن را یکسان معرفی می‌کنند و باعث بروز مشکلاتی برای مصرف کننده می‌شوند زیرا روغن کنجد به خاطر داشتن مقادیری از پوست کنجد، باعث بیماری‌های کبد از جمله کبد چرب می‌شود. بنابراین داشتن اطلاعات کافی از ویژگی‌های روغن‌ها و کاربرد آن‌ها، یک اصل مهم و اساسی برای جلوگیری از سواستفاده و دست‌یابی به روغن کنجد اصل است.

3.توجه به قیمت روغن کنجد

روغن کنجد از دانه‌های پرخاصیت کنجد درست می‌شود و تقریبا 50 درصد دانه کنجد از روغن تشکیل شده است. طبیعی است که مقدار روغن حاصل از کنجد، نصف وزن کنجد استفاده شده باشد. بنابراین قیمت این روغن از روغن‌های صنعتی و مضر اندکی بالاتر است. پس یکی از راه‌های پیدا کردن روغن کنجد اصل، توجه به قیمت آن است. البته هر کارخانه بر اساس قوانین خود، قیمتی را برای روغن کنجد و محصولاتش ارائه می‌‎دهد اما ارزان بودن بدون منطق و زیاد روغن کنجد در حد پایین‌تر بودن از قیمت کنجد و روغن‌های صنعتی، دلیلی برای نامرغوب بودن آن است.

4.توجه به مشخصات اصلی روغن کنجد

هر ماده غذایی ویژگی‌هایی ظاهری مانند بو، مزه و رنگ خاصی دارد که نشان‌دهنده تازگی و مرغوبیت آن است؛ بنابراین دانستن ویژگی‌های اولیه روغن کنجد، کمک شایانی به تشخیص اصیل و تازگی آن می‌کند. روغن کنجد اصل بوی ملایمی کاملا شبیه به بوی کنجد دارد و رنگ آن، طلایی و شفاف است. اگر امکان چشیدن روغن ارده کنجد را دارید، حتما امتحان کنید زیرا طعمی مشابه کنجد بو داده دارد.

5.توجه به عکس‌العمل روغن کنجد در تغییرات دما

روغن کنجد اصل نسبت به تغییرات دما عکس‌العمل نشان می‌دهد یعنی با کاهش دما، سفت و غلیظ شده ولی با افزایش دما و گرما، کاملا رقیق و شفاف می‌شود. اگر روغن شما در تغییرات دما، عکس‌العملی نشان نمی‌دهد، باید در اصل بودن آن شک کنید.

6.تست روغن کنجد بر روی پوست

مقداری از روغن کنجد را روی پوست خود ماساژ دهید و پس از چند دقیقه با آب گرم بشوئید. اگر پس از شستشو، همچنان لطافت و نرمی حاصل از روغن را روی پوست خود حس کردید، نشان می‌دهد که با روغن کنجد اصیل و مرغوبی روبرو هستید.

7.توجه به روغن کنجد پس از گرم شدن

یکی از خصوصیات بارز روغن کنجد اصل برخلاف روغن‌‎های صنعتی، عدم ایجاد بوی نامطبوع و سوختگی پس از دمای زیاد است.

سخن پایانی

روغن کنجد یکی از روغن‌های مفید و سالمی است که به خاطر داشتن انواع ویتامینE  ، K و… به همراه چربی‌های غیر اشباع مانند  امگا 6، مورد استقبال قرار گرفته و به خاطر طعم بی‌نظیر کنجد، محبوب شده است. استفاده متعادل از این روغن در رژیم غذایی روزانه، برخلاف روغن‌های صنعتی، سلامتی بدن را به همراه خواهد داشت. محبوبیت این طلای ارزشمند باعث شده تا از سواستفاده و تقلب دور نماند و متاسفانه به خاطر سودجویی و طمع بعضی از افراد، چالشی برای تشخیص و دست‌یابی به روغن کنجد اصل از تقلبی برای مصرف کنندگان به وجود آید. در این مقاله سعی کردیم قدم به قدم برای تشخیص روغن کنجد اصل، به سلامتی نزدیک‌تر شده تا از طریق یاد گرفتن راهکار‌هایی مانند تشخیص رنگ روغن کنجد اصل، دست سودجویان را از سواستفاده کوتاه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *