خواص ارده با شیره انگور

ارده و شیره انگور، دو ماده بی‌نظیر و خوش‌طعم هستند که هر کدام به تنهایی داروخانه‌ای برای بدن به حساب می‌آیند. اگر ارده و شیره با هم ترکیب شوند، معجون معجزه‌آسایی به دست می‌آید که علاوه بر طعم عالی برای وعده صبحانه و کامل کردن ناشتایی به بهترین نحو، خواص و تاثیرات مثبت زیادی برای بدن خواهد داشت که از خواندنش شگفت‌زده خواهید شد. پس با ما همراه باشید تا با خواص ارده با شیره انگور و خواص ارده شیره برای کودکان بیشتر آشنا شوید.

خواص ارده

ارده مایع غلیظی است که از کنجد به دست می‌آید و ارزش غذایی بالایی دارد؛ این فرآورده کالری زیادی دارد و به خاطر داشتن مواد معدنی و ویتامین‌های مفید، بهترین گزینه برای یک صبحانه مقوی و کامل به حساب می‌آید. از جمله ویتامین‌های مهم ارده می‌توان به کلسیم، ویتامین B، اسید فولیک، ویتامین A، کربوهیدرات، پروتئین، فسفر، روی و… اشاره کرد که نشان می‌دهد این ماده خوشمزه و مقوی از یک مولتی ویتامین هم غنی‌تر است.

در واقع ارده یا طحینه، مایع غلیظ یا خمیری شکل است که از دانه‌های کنجد تفت داده شده، پوست کنده و کوبیده و آسیاب شده به دست می‌آید و دارای بافتی نرم و حالتی روغنی است. شاید طعم ارده به تنهایی کمی به تلخی بزند اما زمانی که با شیره، عسل یا خرما ترکیب می‌شود، طعم فوق العاده‌ای خواهد داشت. علاوه بر طعم کم نظیر، ارده تمامی خواص دانه‌های کنجد را دارا است و به عنوان یک ماده مغذی و مقوی شناخته می‌شود. همچنین با خرید ارده خام، می‌توانید از آن در غذاهای مختلفی مثل باباغنوج یا حمص هم استفاده کنید.

طبع گرم و تر ارده آن را با انرژی زیادی همراه کرده تا ضعف عمومی بدن را برطرف و انرژی یک روز کامل را تامین کند. از دیگر خواص ارده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش کلسترول
  • سلامت استخوان
  • تقویت حافظه
  • پیشگیری از سرطان
  • برطرف کننده یبوست
  • تقویت قوای جنسی
  • سلامت قلب و عروق

موارد نام برده شده، نشان از اهمیت و جایگاه این ماده غذایی در رژیم روزانه ما دارد. همچنین این ماده سرشار از چربی اشباع نشده مثل امگا است که برای تقویت مغز و استخوان کودکان بسیار توصیه می‌شود.

خواص شیره انگور

شیره انگور یا دوشاب، یک ماده غذایی ارزشمند و غنی است که یادآور شیره گیری توسط زنان روستا است. شیره انگور یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین شیره‌هاست که از زمان قدیم در رژیم غذایی ایرانیان جایگاه ویژه‌ای داشته است. این شیره که تمام خواص میوه بهشتی را به صورت کاملا فشرده در خود دارد، علاوه بر طعم عالی و خوشمزه آن، نمی‌توان از خواص شیره انگور که معجزه‌آسا و بی‌نظیر است، به سادگی گذشت و برای نوشتن از آن، یک طومار کم می‌آید.

طبع این شیره، گرم و تر است و برای سردمزاجان بسیار توصیه می‌شود؛ همچنین حاوی مقادیر زیادی از انواع ویتامین‌های A، B، C، آهن، فسفر، منیزیم، پتاسیم و کلسیم است که ضعف عمومی بدن را برطرف کرده و به خاطر داشتن آنتی اکسیدان بالا، موجب تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر مریضی‌ها می‌شود. همچنین این شیره با زیاد کردن گلبول‌های قرمز خون، موجب تسهیل و بهبود گردش خون شده و برای کم‌خونی، مانند آبی روی آتش عمل می‌کند.

جایگاه ارده و شیره انگور در طب سنتی

ترکیب ارده با شیره انگور، یک ماده غذایی کامل را به وجود می‌آورد که در طب سنتی جایگاه ویژه‌ای دارد. طبع گرم این دو باعث شده تا از این ترکیب برای رفع سردی بدن به عنوان یک دارو استفاده شود. طعم عالی در کنار عدم وجود قند مصنوعی باعث شده تا به استفاده از این ترکیب برای وعده صبحانه به خصوص در شش ماهه دوم سال، در طب سنتی بسیار تاکید شود. همچنین ترکیب ارده با شیره انگور و کمی زعفران برای رفع افسردگی در طب سنتی پیشنهاد می‌شود. البته برای حفظ تعادل اگر احساس کردید که گرمی بر شما غلبه کرده، بهتر است که از میوه‌های سرد، عرق کاسنی یا ماست برای تعدیل طبع بدنتان استفاده کنید.

خواص ارده شیره برای کودکان و نوجوانان

کودکان و نوجوانان در سن رشد، نیاز زیادی به مواد غذایی سرشار از ویتامین دارند که علاوه بر تامین کالری و رفع ضعف بدن نحیف آن‌ها، تمام ویتامین‌های مود نیاز بدن در آن ماده غذایی وجود داشته باشد. ارده و شیره انگور یک ماده غذایی خوشمزه است که به خاطر طعم شیرین، مورد استقبال کودکان قرار می‌گیرد و بهترین جایگزین برای تنقلات و شیرینی‌های مضر به حساب می‌آید. این ترکیب تمام مواد مورد نیاز برای رشد جسم، فعال شدن سلول‌های عصبی و تکامل مغز را تامین کرده و موجب تقویت حافظه و افزایش یادگیری در این سن مهم می‌شود.

خواص ارده شیره برای کودکان و نوجوانان

به همین دلیل به والدین توصیه می‌شود از این ترکیب در رژیم غذایی کودکان و نوجوانان استفاده شود؛ زیرا ارده و شیره با داشتن آنتی اکسیدان بالا و کلسیم، سبب تقویت سیستم ایمنی، استحکام دندان و استخوان در کودکان در حال رشد می‌شود. حلوا ارده هم یک ماده غذایی خوشمزه است که طرفداران زیادی به خصوص در بین کودکان دارد و با خرید حلوا ارده با شیره انگور، تمام چربی غیر اشباع مفید برای رشد مغز و استخوان کودک را تامین کنید.

خواص ارده شیره برای مو

ارده با شیره انگور سرشار از مواد مفید و مغذی مثل ویتامین B است که باعث افزایش ملانین و رنگدانه‌های مو شده و از سفیدی زودرس جلوگیری می‌کند. این ترکیب باعث تقویت ریشه مو شده و با کاهش استرس، ریزش آن را قطع می‌کند؛ همچنین این ماده خوشمزه مانند یک نرم کننده قوی، موها را بدون هیچگونه کراتین و مواد شیمیایی، نرم و خوش‌حالت می‌کند.

خواص ارده شیره برای پوست

ارده شیره با افزایش گلبول‌های قرمز خون، گردش خون را بهبود بخشیده و طراوت و رنگ سرخ را به چهره برمی‌گرداند. در بسیاری از وسایل آرایشی از عصاره انگور استفاده می‌شود که شیره انگور تمام این خواص را به صورت فشرده در خود دارد. از سویی دیگر ارده شیره مانند یک کرم ضد آفتاب قوی از پوست شما در برابر اشعه خورشید و ایجاد لکه‌های قهوه‌ای یا همان کک و مک محافظت می‌کند؛ همچنین با خرید شیره انگور و ترکیب با ارده، می‌توانید از آنتی اکسیدان این معجون در جهت جلوگیری از پیری زودرس و چین و چروک پوست استفاده کنید.

خواص ارده شیره برای پوست
در افرادی که از لاغری صورت خود رنج می‌برند، ارده شیره با داشتن کربوهیدرات، چاقی متوازن و موضعی را در صورت ایجاد کرده و طراوت و زیبایی را به چهره برمی‌گرداند. با استفاده از این ماده خوش طعم برای پر شدن صورت و شادابی و طراوت پوست استفاده کنید و نهایت لذت را ببرید.

خواص ارده شیره برای کم‌ خونی

یکی از مشکلاتی که این روزها گریبان اکثر افراد به خصوص دختران جوان را گرفته، کم ‌خونی است. دختران جوان به خاطر پریود و از دست دادن مقادیر زیادی خون در هر ماه و تغذیه نامناسب، اکثرا کم‌خونی یا فقرآهن دارند. با خرید ارده و ترکیب آن با شیره انگور، از خواص این ترکیب برای بهبود کم ‌خونی بهرمند شوید.

این ترکیب معجزه‌آسا به خاطر داشتن اسید فولیک و آهن فراوان، مانند یک دارو هرگونه کم خونی، سرگیجه، ضعف و بی‌حالی را درمان می‌کند؛ همچنین ارده با شیره، پلاکت خون را افزایش داده و از لخته شدن آن جلوگیری می‌کند.

تاثیر ارده شیره بر گوارش

استفاده از ارده شیره، تمام سموم و مواد مضر در دستگاه گوارش را دفع می‌کند؛ همچنین از این ترکیب ملین و ضدنفخ برای رفع یبوست استفاده می‌شود. رفع یبوست باعث از بین رفتن بواسیر شده، پس اگر یبوست دارید از این ترکیب معجزه‌آسا غافل نشوید.

خواص و فواید ارده شیره برای لاغری

ارده شیره یک ترکیب مقوی و خوشمزه است که بهترین صبحانه را برای یک روز پر انرژی می‌سازد. این دو ماده بدون هیچگونه قند مصنوعی و مواد افزودنی، بهترین شیرین کننده و جایگزین شکر برای افراد دیابتی به حساب می‌آید. اگر قصد لاغری دارید یک قاشق از ارده را قبل از وعده غذایی میل کنید تا با ایجاد احساس سیری، از میل کردن زیاد غذا جلوگیری شود.

فواید ارده و شیره انگور در بارداری و شیردهی

استفاده از شیره انگور در بارداری، تمام مواد و ویتامین‌های مفید برای رشد جنین را فراهم می‎‌کند؛ همچنین استفاده از ارده در دوران شیردهی، شیر را زیاد کرده و انرژی از دست رفته مادران را برمی‌گرداند. البته استفاده از این دو ماده غذایی باید زیر نظر پزشک باشد چون استفاده زیاد از ارده موجب سقط جنین می‌شود و به خاطر گرمای زیاد در بارداری توصیه نمی‌شود.

سایر خواص ارده شیره

از دیگر فواید این ترکیب رویایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  کاهش دردهای روماتیسمی
  • رفع افسردگی
  • ضد سرطان
  • سلامت قلب و عروق
  • تقویت قوای جنسی
  • رفع ضعف عمومی بدن
  • تسهیل در باردار شدن
  • مفید برای کبد و کلیه

مضرات استفاده زیاد از ارده و شیره انگور

در ادامه به برخی از مضرات ارده و شیره انگور می‌پردازیم:

و بعضی از افراد به کنجد و فرآورده‌هایش مثل ارده، حساسیت دارند و استفاده بیش از حد از ارده باعث بروز آلرژی و حساسیت می‌شود.

  • افزایش بیش از اندازه از ارده و شیره باعث اضافه وزن و بالا رفتن قند خون شده و به خاطر گرمی زیاد باعث بروز جوش در پوست می‌شود.
  • استفاده زیاد از ارده شیره باعث اسهال و دل‌درد شده و در افراد با مزاج گرم و صفراوی، باعث غلیظ شدن صفرا می‌شود.

سخن پایانی

حقیقت این است که اگر بخواهیم تمام فواید و خواص ارده با شیره انگور را بنویسیم، متن مانند یک نامه سرگشاده بی‌انتها خواهد شد. در این مقاله سعی کردیم از خواص ارده شیره برای مو و سایر خواص ارده شیره برای پوست به صورت اختصار بنویسیم تا همه افراد از خواص شگفت‌انگیز این ترکیب جادویی آگاه شوند. البته زیاده‌روی در هر کاری توصیه نمی‌شود و هر فرد با توجه به شرایط بدنی و سنی خود باید به صورت کاملا متعادل از این ترکیب بهرمند شود.

کامنت 2

  1. سلام خسته نباشید خیلی ممنون از سایت تان خیلی عالی بود. فقط یک سوال داشتم ارده را وقتی با کنجد درست می کنیم به آن روغن کنجد هم می زنیم تا رقیق شود آیا شیره انگور هم می شود به آن اضافه کرد. و سوال آخر این که خرما و گردو را هم به ارده می شود اضافه کرد یا نه.سپاسگذارم خدانگهدار

    1. سلام به شما و سپاس از توجهتون
      معمولا ترکیب ارده با شیره انگور عرف هست و این ترکیب استفاده میشه اما اضافه کردن روغن به ارده معمول نیست و ما آزمایشی انجام ندادیم در این مورد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *