خواص شیره خرما برای کودکان

خرما میوه کوچک ولی پرخاصیتی است که بیشتر افراد به خواص بی‌نظیر و فوق ‌العاده آن، آگاهی کامل دارند. شیره خرما که عصاره هزاران خرما را با خواص زیاد به صورت کامل و فشرده در خود دارد، از آن مواد غذایی مفید و مقوی است که جایگاه ویژه‌ای در رژیم غذایی افراد به خصوص کودکان و نوجوانان دارد. اما از خواص شیره خرما برای نوزاد دلبندتان، اطلاع دارید؟ اگر علاقه دارید تا با خواص شیره خرما برای کودکان بیشتر آشنا شوید و از مزایای این میوه بهشتی و شیره آن در تکامل فرزندتان بهرمند شوید، تا انتها همراه ما باشید!

خواص شیره خرما برای کودکان

سن شروع استفاده از شیره خرما در کودکان

شاید جالب باشد که بدانید کودکان از 7 ماهگی می‌توانند از خرما و شیره آن استفاده کرده و از خواص و ویتامین‌های این ماده غذایی بهرمند شوند. خرما و شیره آن سرشار از ویتامین‌های مفید برای تکامل شیرخوار و نوزاد به حساب می‌آید. خرما بافت سفتی دارد و میل کردن آن برای کودکان، کار سختی است؛ اما با خرید شیره خرما می‌توانید این ماده غذایی را برای میل کردن کودکان آسان کنید که البته این شیره خوش طعم کاملا مناسب با دستگاه گوارش کودکان است.

شایان ذکر است نوزادانی که تازه با غذاهای جامد و مواد غذایی جدید آشنا می‌شوند، باید به صورت کم کم با این ماده آشنا شده تا به دستگاه گوارش حساس آن‌ها آسیبی وارد نشود و یا ایجاد حساسیت نکند. مصرف شیره خرما نیز یکی از مواد غذایی مهم است که باید زیر نظر پزشک اطفال در رژیم غذایی کودک به صورت کم کم وارد شود.

خواص شیره خرما برای استحکام و تقویت استخوان کودکان

شیره خرما اگر بدون هیچگونه مواد افزودنی و نگهدارنده تهیه ‌شود، تمام خواص میوه خرما را دارد. یکی از مهم‌ترین خواص شیره خرما، این ماده غلیظ و خوشمزه، محکم کردن استخوان به خاطر وجود مقادیر زیاد کلسیم و منیزیم است. کودکان به خاطر قرار گرفتن در سن رشد، نیاز به مقادیر زیادی کلسیم و مواد معدنی دارند تا استخوان‌ها با سلامت کافی رشد کنند که شیره خرما این نقش را به خوبی ایفا می‌‍‌کند. این شیره خوشمزه، استخوان‌ها را پر و قوی کرده و از بروز پوکی استخوان در آینده کودکان، جلوگیری می‌کند.

خواص شیره خرما برای وزن‌گیری کودکان

شیره خرما سرشار از مواد معدنی مقوی و مغذی است که یک میان وعده مهم برای وزن‌گیری کودکان به حساب می‌آید. این شیره با داشتن ویتامین‌های زیاد در کنار کالری بالا، علاوه بر تامین انرژی کودکان در طول روز، اگر به صورت مداوم در رژیم غذایی لحاظ شود، موجب وزن‌گیری کودکان می‌شود. کودکان و نوجوانان علاقه زیادی به تنقلات شیرین دارند که شیره خرما می‌‍تواند یک ماده غذایی خوشمزه با قند طبیعی گلوکز و فروکتوز، جایگزین مناسبی برای خوراکی‌های مضر و غیر مفید باشد.

خواص شیره خرما در رشد ذهن و بهبود یادگیری کودکان

شیره خرما با ویتامین‌های زیاد خود همچون پتاسیم، سلول‌های مغزی را تقویت کرده و کمک شایانی به رشد ذهن و تقویت یادگیری کودکان می‌کند. این بمب انرژی در سن رشد، یک ماده غذایی مهم و حیاتی به حساب می‌آید و با قند طبیعی خود، رشد مغز کودکان و انرژی کافی برای یادگیری و تقویت حافظه را تامین می‌کند.

خواص شیره خرما برای گوارش کودکان

شیره خرما فیبر بالایی دارد و به هضم غذا، کمک زیادی می‌کند؛ اکثر کودکان به خاطر تغذیه و مواد غذایی مثل بیسکوییت و پفک، با یبوست روبه‌رو می‌شوند که برای این کوچولوهای دوست ‌داشتنی بسیار عذاب‌آور است و گاهی کودکان از ترس درد یبوست، از رفتن به دستشویی، امتناع می‎‌کنند. شیره خرما با فیبر زیاد خود، باعث تقویت معده و دستگاه گوارش کودکان شده و دفع مواد زائد و مضر را از بدن تسهیل می‌بخشد و یبوست را برطرف می‌کند. همچنین خرما و شیره آن، انگل‌های موجود در روده کودکان را از بین می‌برد و از بروز بیماری‌های گوارشی جلوگیری می‌کند.

خواص شیره خرما برای کم‌خونی کودکان

شیره خرما سرشار از آهن است و با افزایش تعداد هموگلوبین در گلبول‌های قرمز خون، خون‌رسانی به مغز و اندام را بهبود بخشیده و از کم‌خونی و فقر آهن در نونهالان جلوگیری می‌کند.

تاثیر شیره خرما بر سیستم ایمنی بدن کودکان زیر 12 سال

کودکان در سن رشد، به خاطر داشتن بدن نحیف و ضعیف، مستعد انواع بیماری‌های ویروسی و باکتریایی هستند و زودتر از افراد دیگر، درگیر این بیماری‌ها می‌شوند. شیره خرما سرشار از ویتامین‌های A، B، C و آنتی اکسیدان است که نقش زیادی در تقویت سیستم ایمنی بدن و رفع ضعف عمومی برای کودکان ایفا می‌کند. همچنین آنتی اکسیدان با جلوگیری از رشد رادیکال‌های آزاد، از ایجاد سلول‌ها سرطانی جلوگیری کرده و سلامت کودک را تضمین می‌کند.

خواص شیره خرما برای بینایی کودکان

کودکان زیر یک سال و در حال رشد، برای تقویت و رشد بینایی خود، نیاز به ویتامین A دارند. یکی از مواد غذایی که می‌توان روی تامین ویتامین A آن حساب باز کرد، خرما و شیره آن است که موجب بهبود و رشد قوه بینایی می‌شود و خوردن آن برای کودکان بسیار راحت است.

خواص شیره خرما برای کاهش تب کودکان و نوزادان

همانطور که قبل‌تر ذکر شد، کودکان به خاطر بدن نحیف و ضعیف خود و تکمیل نشدن سیستم ایمنی، خیلی زودتر از بزرگسالان بیمار شده و تب همچون کابوسی برای مادران است. خرما و شیره آن، تب را پایین آورده و انرژی کافی برای بهبود بیماری را ایجاد کرده و مانند یک مولتی ویتامین قوی، مواد معدنی مورد نیاز کودک در طول بیماری و کاهش اشتها را تامین می‌کند.

چیکار کنیم تا کودکان شیره خرما را راحت‌تر میل کنند؟

شیره خرما یک ماده غذایی خوشمزه و لذیذ است که اکثر کودکان عاشق طعم آن می‌شوند. با خرید شیره خرما و مخلوط آن با ارده، صبحانه کامل و ترکیب جادویی را برای کودکان ایجاد کنید. اگر کودک شما غذا را به خوبی میل نمی‌کند، شیره را در لیوانی از شیر گرم حل کرده و به آن بدهید؛ چون علاوه بر طعم عالی، خواص زیادی دارد. یکی دیگر از راه‌های استفاده از شیره خرما استفاده در کنار شیربرنج است که ترکیب خوشمزه‌ای را ایجاد کرده و طبع سرد شیر و برنج با طبع گرم شیره، متعادل شده و کلسیم زیادی را برای بدن کودک فراهم می‌کند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا از خواص شیره خرما برای کودکان زیر 12 سال بگوییم تا به پدر و مادران عزیز پیشنهاد دهیم از این ماده غذایی مفید در رژیم غذایی فرزند دلبندشان غافل نشوند. این میوه و شیره آن یک نعمت الهی است که مادر طبیعت آن را به ما هدیه داده تا از خواص آن بهرمند شویم و با خواص شیره خرما برای کودکان، رشد بدن و آینده کودک دلبندمان را تضمین کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *