طرز تهیه حلوا با شیره خرما

از قدیم، انواع مختلف حلواها در بین مردم ایران محبوبیت زیادی داشته است؛ یکی از خوش طعم‌ترین حلواها که علاوه بر طعم فوق العاده، بسیار مفید و مغذی بوده، حلوا شیره خرما است. این حلوا که با شیره خرما درست می‌شود، طبع گرم و هزاران خواص شیره خرما را در خود دارد. استفاده از شیرین کننده طبیعی به جای شیرین کننده‌های مصنوعی مثل شکر، باعث محبوبیت این حلوا شده است که با داشتن وسایل مورد نیاز در دسترس و خرید شیره خرما، می‌توانید به راحتی آن را درست کنید. اما آیا با طرز تهیه حلوا با شیره خرما آشنایی دارید؟ اگر علاقه به طرز تهیه حلوا خرما دارید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا به ساده‌ترین روش این حلوای کم نظیر را به شما آموزش دهیم!

دستور پخت حلوا با شیره خرما

حلوا شیره خرما، رنگ تیره و بافتی نرم دارد که یک گزینه عالی برای مراسم‌های مذهبی و ماه مبارک رمضان به حساب می‌آید. در ادامه، به صورت مرحله به مرحله و ذکر نکات مهم، طرز تهیه حلوا با شیره خرما را به شما آموزش می‌دهیم:

مواد لازم

استفاده از آرد سنگک، بهترین گزینه برای پخت حلوا است؛ پس در نظر داشته باشید تا از آرد سنگک یا آرد گندم استفاده کنید. اضافه کردن زعفران و دارچین سلیقه‌ای بوده و قابل حذف است. مواد لازم برای حلوا شیره خرما که در زیر آمده، قابل تغییر است:

آرد گندم2 پیمانه
شیره خرما1 پیمانه
روغن1 پیمانه
اب1.2 پیمانه
گلاب1.2 پیمانه
زعفران دم کرده1 قاشق چایخوری
دارچین1 قاشق چایخوری
پودر هل1 قاشق چایخوری

طرز تهیه

پس از تهیه مواد اولیه که در بالا ذکر شد، برای طرز تهیه حلوا خرما مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول: آماده کردن شیره خرما

در مرحله اول، ابتدا اگر شیره شما غلیظ است، کمی آب ولرم به آن اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود. سپس گلاب را به آن اضافه کنید و شهد را کنار بگذارید.

مرحله دوم: تفت دادن آرد گندم

در مرحله بعد، ابتدا آرد را الک کنید و سپس داخل یک ماهیتابه بریزید و روی شعله ملایم گاز قرار دهید. حدود 10 دقیقه با شعله ملایم آرد را دائما هم بزنید تا بوی خامی آن گرفته شود.

مرحله سوم: اضافه کردن روغن

بعد از گرفتن بوی خامی آرد، روغن را کم کم به آرد اضافه کنید و سریع هم بزنید تا آرد به هم نچسبد. در این مرحله برای خوش عطر شدن حلوا، علاوه بر روغن می‌توانید کمی کره اضافه کنید و مخلوط آرد، روغن و کره را حدود 10 تا 15 دقیقه با شعله ملایم دائما هم بزنید.

مرحله چهارم: اضافه کردن شیره خرما

سپس شیره خرما را در دو مرحله و آرام به آرد و روغن اضافه کنید و هم بزنید. (در این مرحله می‌توانید زیر شعله گاز را خاموش کنید، شیره را اضافه کنید و سپس شعله گاز را مجددا روشن کنید.)

مرحله پنجم: اضافه کردن هل، دارچین و زعفران

زمانی که شهد و آرد به خوبی مخلوط شد، پودر هل، دارچین و زعفران دم کرده را به ترتیب به حلوا اضافه کنید و دائم هم بزنید.

مرحله ششم: گهواره کردن حلوا

زمانی که بافت حلوا یکدست شد، از روی شعله بردارید و به صورت گهواره‌ای حرکت دهید تا حلوا به خوبی از دیواره‌های تابه جدا شود.

مرحله هفتم: آماده سازی و سرو نهایی

در آخر، حلوا را در گوشه‌ای گذاشته تا دمای آن کم شود و سپس به داخل ظرف سرو ریخته و با استفاده از خلال بادام، پسته، گردو و غنچه گل محمدی تزئین کنید. نوش جان!

نکات تکمیلی

  1. در تمامی مراحل پخت حلوا، شعله گاز باید ملایم باشد.
  2. با استفاده از قاشق چوبی حلوا را هم بزنید.
  3. به جای کره می‌توانید از روغن جامد یا کره محلی استفاده کنید.
  4. میزان شیره خرما، با توجه به سلیقه می‌تواند تغییر کند.

سخن پایانی

در نهایت، با استفاده از مواد گفته شده و استفاده از طرز تهیه حلوا با شیره خرما، می‌توانید یک حلوا خوش طعم درست کنید. این حلوا خوش عطر و طعم انرژی بدن شما در طول روز کاملا تامین می‌کند؛ پس با طرز تهیه حلوا خرما، این حلوای مقوی و مغذی را تهیه کنید و از آن در کنار خانواده نهایت لذت را ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *