طرز تهیه حلوا با شیره انگور

شیره انگور یکی از مقوی‌ترین و محبوب‌ترین شیره‌های ایرانی است که به خاطر داشتن انواع ویتامین و مواد معدنی مانند ویتامین A، B، C، آهن، منیزیم، فسفر و کلسیم ، به یکی از مواد غذایی مغذی و مفید در رژیم غذایی روزانه تبدیل شده است. حلوا نیز یکی از پرخاصیت‌‍ترین شیرینی‌های سنتی است که در مراسم عزاداری یا ایام ماه مبارک رمضان، زینت‌بخش سفره‌های افطار می‌شود. خواص و فواید فراوان حلوا اگر با خواص شیره انگور به عنوان یک شیرین کننده طبیعی و جایگزین برای شیرین کننده مصنوعی مانند شکر همراه باشد، معجون مقوی و لذیذی را خواهد ساخت که طرفداران زیادی دارد. حلوا با شیره انگور یک حلوای مجلسی و خوش طعم است که به خاطر طبع گرم و خواص زیاد، گزینه مناسبی برای شش ماهه دوم سال یا در ایام ماه رمضان برای تقویت بدن به حساب می‌آید و بیماری‌هایی مانند کم ‌خونی را درمان می‌کند. طرز تهیه حلوا با شیره انگور بسیار راحت است و کافیست با تهیه مواد لوازم و خرید شیره انگور ، این حلوای خوشمزه را طبخ کنید و از صرف آن در کنار خانواده، نهایت لذت را ببرید. اگر می‌خواهید طرز تهیه حلوا شیره انگور را یاد بگیرید، تا انتها با ما همراه باشید!

دستور پخت حلوا با شیره انگور

حلوای شیره انگور یک حلوای تیره، کم شیرین و مجلسی است که گزینه مناسبی برای مجالس و سفره‌های افطار به حساب می‌آید. این حلوای پرخاصیت یک انتخاب عالی برای میان وعده کودکان  و افراد با ضعف عمومی است. در ادامه طرز تهیه حلوا با شیره انگور را به صورت مرحله به مرحله و روشی آسان، آموزش خواهیم داد:

مواد لازم

بهترین گزینه برای طبخ حلوا، آرد سنگک است که به خاطر داشتن سبوس بسیار خاصیت دارد؛ همچنین آرد سنگک در حلوا شیره انگور باعث بهتر شدن بافت آن می‌شود. اگر آرد سنگک در دسترس ندارید می‌توانید از آرد گندم استفاده کنید اما آرد قنادی، گزینه مناسبی برای پخت این حلوا نیست. مقدار هل یا دارچین در این حلوا به صورت سلیقه‌ای است و می‌تواند حذف شود.

مواد لازممقدار لازم
آرد سنگک یا گندم1 پیمانه
شیره انگور3.4 پیمانه
روغن جامد یا کره1.4 پیمانه
روغن مایع 1.4 پیمانه
گلاب1.4 پیمانه
آب 3.4 پیمانه
زعفران دم کرده غلیظبه مقدار لازم
پودر هل1 قاشق چایخوری

طرز تهیه:

پس از تهیه مواد اولیه، مراحل زیر را برای طرز تهیه حلوا با شیره انگور، قدم به قدم ادامه دهید:

مرحله اول: آماده سازی مواد اولیه و تهیه شهد

ابتدا آرد را 3 بار الک کرده تا اگر گلوله‌ای در آن وجود دارد، باز شود. سپس برای تهیه شهد، مخلوط آب، گلاب، شیره انگور، هل و زعفران را روی حرارت ملایم قرار داده تا گرم شده و شیره انگور با آب مخلوط شود. نیازی به جوشیدن شهد نیست و پس از گرم شدن، آن را کنار بگذارید.

مرحله دوم: تفت دادن آرد

آرد الک شده را در ماهیتابه مناسب ریخته و روی شعله ملایم به صورت مداوم هم بزنید تا پس از 30 تا 40 دقیقه بوی خامی آرد گرفته شده و رنگ آرد، طلایی شود. پس از رسیدن آرد به رنگ دلخواه، دوباره آن را الک کرده و کنار بگذارید.

مرحله سوم: تفت دادن آرد با روغن

مخلوط روغن مایع و کره را در ماهیتابه ریخته و با شعله کم، صبر کنید تا روغن گرم شده و کره مذاب شود. پس از گرم شدن روغن، آرد را به آن اضافه کرده و مدام هم بزنید تا آرد با روغن مخلوط شود.  1 الی 2 دقیقه به هم زدن ادامه دهید تا اندکی آرد با روغن تفت داده شود.

مرحله چهارم: اضافه کردن شهد

شهد را آرام آرام در سه مرحله به مخلوط آرد و روغن اضافه کرده و سریع هم زده تا آرد گلوله نشود. دقت داشته باشید که شعله ملایم باشد، در غیر این صورت شهد تبخیر شده و حلوا خشک و ترک‌دار می‌شود.

مرحله پنجم: گهواره کردن حلوا

مخلوط را مدام و سریع روی شعله ملایم هم زده تا حلوا در وسط ظرف جمع شود. ظرف حلوا را مانند گهواره تکان داده تا اصطلاحا روغن حلوا دربیاید.

مرحله ششم: آماده سازی نهایی و تزئین

پس از گهواره کردن، حلوا را در دمای اتاق قرار داده تا ولرم شود سپس در ظرف دلخواه ریخته و با خلال پسته، بادام یا غنچه‌های گل محمدی تزئین کنید و از طعم آن نهایت لذت را ببرید.

نکات تکمیلی

  1. پیمانه ذکر شده در جدول مواد لازم، پیمانه استاندارد قنادی یا لیوان فرانسوی دسته‌دار است.
  2. الک کردن آرد قبل و بعد از تفت دادن، باعث از بین رفتن گلوله‌های آرد شده و در کیفیت نهایی حلوا تاثیر مستقیم دارد.
  3. اگر شیره انگور خیلی غلیظ و شیرین باشد، می‌توانید مقدار آن را به 1.2 پیمانه تغییر داده و اگر شیره انگور، رقیق و کم شیرین باشد، می‌توانید مقدار آن را تا 1 پیمانه تغییر دهید.
  4. مقدار روغن مصرفی در مواد اولیه، تقریبی است و بستگی به جنس آرد دارد.
  5. مقدار تفت دادن و رنگ آرد، سلیقه‌ای است و پس از اضافه کردن شهد، اندکی تیره‌تر می‌شود.
  6. در کل مراحل پخت، حرارت ملایم باشد تا از تبخیر شهد یا سوختن آرد جلوگیری شود.
  7. می‌توانید از دارچین یا ادویه دیگر بنا بر ذائقه خود استفاده کنید.

سخن پایانی

با استفاده از مواد اولیه و طرز تهیه حلوا با شیره انگور، این حلوای خوش طعم و فوق العاده را طبخ نمایید و در کنار لذت بردن از طعم آن، از خواص و فواید بی پایان این حلوا، بهرمند شوید. این حلوا طبع گرمی دارد و سرشار از ویتامین و مواد معدنی است و گزینه مناسبی برای درمان کم خونی و رفع بی ‌حالی و ضعف به حساب می‌آید. در این مقاله سعی کردیم طرز تهیه حلوا شیره انگور را به صورت ساده و مرحله به مرحله با ذکر نکات کلیدی و مهم آموزش دهیم. امیدواریم این حلوا مطابق میل شما باشد و از آن لذت ببرید. نوش جان!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *