طرز تهیه حلوا شکری خانگی

حلوا شکری یکی از ماده‌های غذایی مفید و البته خوشمزه بوده که این روزها، بیش از هر زمان دیگری محبوب شده است. خرید حلوا شکری شاید به نظر ساده برسد؛ اما انتخاب و خرید این فرآورده کنجد بدون مواد نگهدارنده با طعمی سنتی و اصیل کاری سخت است. چرا که بیشتر کارخانه‌ها برای ماندگاری و حفظ طعم حلوا شکری، از مواد افزودنی و نگهدارنده استفاده می‌کنند. در نتیجه، اگر علاقمند به آشپزی باشید طرز تهیه حلوا شکری خانگی، قطعا برای شما لذت‌بخش خواهد بود. برای تهیه این خوشمزه مقوی تا انتها همراه ما باشید تا شما را گام به گام و مرحله به مرحله با آسان‌ترین روش برای طرز تهیه حلوا شکری ساده و خانگی با استفاده از آرد گندم و شیر خشک همراهی کنیم. پیشنهاد می‌کنیم از این دستور آسان و البته خوشمزه که بدون شک اعضای خانواده به خصوص کودکان عاشق آن می‌شوند، به هیچ وجه نگذرید!

طرز تهیه حلوا شکری خانگی

طرز تهیه حلوا شکری به شیوه خانگی و آسان

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، اگر به هر دلیلی علاقه‌ای به خرید حلوا شکری ندارید، ادامه این مطلب برای شما جذاب خواهد بود. حلوا شکری در دو نوع خانگی با آرد گندم و یا شیر خشک تهیه می‌شود که با توجه به ذائقه و سلیقه خود می‌توانید آن را در خانه با مواد اولیه در دسترس و راحت تهیه کنید. در این بخش به سراغ طرز تهیه حلوا شکری با آرد گندم می‌رویم تا به صورت مرحله به مرحله و ذکر نکات طلایی و مهم، در تهیه یک ماده غذایی خوش طعم در وعده صبحانه یا میان وعده شما را همراهی کنیم.

مواد لازم

برای تهیه مواد تشکیل دهنده حلوا شکری، بهتر است تا از ارده مطمئن با استفاده از کنجد تازه، آرد گندم مرغوب، شکر ایرانی دانه ریز، گرده تازه و پودر پسته مرغوب استفاده کنید. در جدول زیر، مواد مورد نیاز برای حلوا شکری به دو صورت گرم و پیمانه ذکر شده است:

مواد لازمگرمپیمانه
ارده (کنجد آسیاب شده)120 گرممعادل 3/4 پیمانه
آرد گندم210 گرممعادل 1 پیمانه و 2/3 پیمانه
شکر500 گرممعادل 2 پیمانه و 1/2 پیمانه
آب250 میلی لیترمعادل 1 پیمانه
گردو خرد شده150 گرممعادل 1 پیمانه و 1/2 پیمانه
پودر پسته (به دلخواه)به مقدار لازم-
گلاب45 میلی لیترمعادل 3 قاشق غذاخوری
محلول زعفران15 میلی لیترمعادل 1 قاشق غذاخوری
کره (در صورت نیاز)به مقدار لازم-

طرز تهیه

برای تهیه و آشنایی با طرز تهیه حلوا شکری ساده و خانگی مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول – تفت دادن آرد و ارده

در ابتدا، با استفاده از یک ماهیتابه بر روی شعله ملایم گاز، آرد را به مدت 15 الی 20 دقیقه دائما هم بزنید تا بوی خامی آرد در آید. (حتما توجه داشته باشید که نیازی به عوض شدن رنگ آرد گندم نیست.) سپس آرد را به ظرف دیگری منتقل کنید تا کمی از دما کم شود. در این زمان، ارده را از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسد. پس از ولرم شدن آرد، آن را یک بار الک کنید و سپس به ماهیتابه برگردانید و ارده را به آرد بو داده شده، کم کم اضافه کنید و هم بزنید تا از گلوله شدن جلوگیری شود و حدود 5 دقیقه این ترکیب را با شعله ملایم هم بزنید.

مرحله دوم – اضافه کردن گردو خرد شده

در این مرحله گردو خرد شده را به ترکیب ارده و آرد اضافه کنید و در حد مخلوط شدن هم بزنید. سپس به ظرفی دیگر منتقل کنید.

مرحله سوم – تهیه شربت حلوا شکری

در یک ظرف مناسب بر روی شعله ملایم گاز، مخلوط آب و شکر را اضافه کنید و تا زمان حل شدن شکر در آب صبر کنید. زمانی که شکر حل شد و نزدیک به جوشیدن آب بود، محلول زعفران و گلاب را به آب و شکر اضافه کنید و کمی بعد از روی حرارت بردارید تا عطر گلاب و زعفران حفظ شود.

مرحله چهارم – اضافه کردن شربت به آرد و ارده

در این مرحله، شربت را کم کم به مخلوط آرد، ارده و گردو اضافه کنید و دائما هم بزنید تا دمای آرد و شربت یکسان شود.

مرحله پنجم – آماده سازی نهایی

به کمک سلفون در قالب کمربندی و یا هر قالب دیگری، دور تا دور قالب را بپوشانید. سپس حلوا شکری را داخل قالب ریخته و به کمک یه قاشق آغشته به کره ذوب شده، روی حلوا شکری را صاف کنید و به دلخواه با استفاده از خلال و یا پودر پسته تزئین کنید. در نهایت حلوا شکری را به مدت 12 الی 14 ساعت درون یخچال قرار دهید.

مرحله ششم – سرو نهایی

در نهایت، قبل از میل کردن این حلوا شکری خوشمزه، خانگی و مفید آن را از یخچال به مدت 10 الی 15 دقیقه بیرون بگذارید. سپس به ظرف مورد نظر انتقال دهید و برش بزنید و در کنار فنجانی چای همراه خانواده از این خوشمزه مفید خانگی لذت ببرید. نوش جان!

نکات تکمیلی

  1. با توجه به جنس آرد، ممکن است حلوا شکری شل یا سفت شود؛ اگر حلوا شکری شل شد، آن را مدت زمان بیشتری در یخچال قرار دهید و اگر سفت شد مقداری کره به آن اضافه کنید.
  2. برای تهیه این حلوا خوش طعم به جای شکر می‌توانید از شیره میوه‌ها و یا عسل استفاده کنید.
  3. انتخاب شعله گاز متناسب با سایز قابلمه و مداوم هم زدن آرد و ارده بر کیفیت نهایی تاثیر زیادی دارد.
  4. برای نگهداری از حلوا شکری، آن را به ظرفی در بسته انتقال دهید و در یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه حلوا شکری با شیر خشک

یکی دیگر از روش‌ها برای تهیه حلوا شکری خانگی، با استفاده از شیر خشک، ارده و پودر قند است. در این طرز تهیه نیازی به تفت دادن و مراحل زیاد نیست و به طبع ساده‌تر از روش قبلی است. در ادامه همراه ما باشید تا طرز تهیه حلوا شکری با شیر خشک را به ساده‌ترین روش آموزش دهیم:

مواد لازم

برای استفاده از ارده، می‌توانید از ارده‌های کارخانه‌ای و یا خانگی استفاده کنید. مواد تشکیل دهنده حلوا شکری با شیر خشک به مقدار زیر است:

مواد لازمگرمپیمانه
ارده (کنجد آسیاب شده)87 گرممعادل 1/2 پیمانه
شیر خشک100 گرممعادل 1 پیمانه
پودر قند100 گرممعادل 1 پیمانه
پودر پسته (به دلخواه)به مقدار لازم-

طرز تهیه

برای طرز تهیه حلوا شکری با شیر خشک مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول – الک کردن شیر خشک و پودر قند

در ابتدا پودر شیر خشک (شیر خشک تهیه شده از لوازم قنادی و بدون نمک یا پودر شیر خشک نیدو) را به همراه پودر قند سه بار الک کنید.

مرحله دوم – اضافه کردن ارده و ورز دادن

در ادامه، ارده را کم کم به مخلوط شیر خشک و پودر قند اضافه کنید و به کمک قاشق یا لیسک هم بزنید. زمانی که مواد به شکل نان خشک درآمد، با استفاده از نوک انگشتان شروع به ورز دادن حلوا شکری کنید.

 مرحله سوم – آماده سازی نهایی

در این مرحله، قالب را به کمک سلفون یا پلاستیک فریزر بپوشانید و برای تزئین، در ته قالب از کنجد یا پودر پسته استفاده کنید. سپس حلوا شکری را درون قالب ریخته و صاف کنید و روی آن را با پلاستیک فریزر بپوشانید. در نهایت به مدت 3 تا 4 ساعت در یخچال قرار دهید.

حلوا شکری خوش طعم شما آماده است!

سخن پایانی

خرید حلوا شکری کارخانه‌ای خوش طعم و مقوی برای استفاده در وعده صبحانه یا میان وعده، یک گزینه عالی است؛ اما درست کردن حلوا شکری خانگی لذتی دیگر دارد. پیش از این، در این مقاله طرز تهیه حلوا شکری خانگی را از مراحل مختلف، نکات و مواد تشکیل دهنده حلوا شکری آموزش دادیم. حالا وقت آن رسیده تا با استفاده از این رسپی، یک میان وعده عالی برای خانوادتان درست کنید و در کنار هم از آن نهایت لذت را ببرید.

کامنت 2

  1. ممنونم از طرز تهیه ای که قرار دادین و واقعا مثل حلوا شکری های کارخونه ای شد

    1. سلام نگار جان سپاس از توجه شما و تجربه ای که بابت این آموزش به اشتراک گذاشتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *