خواص شیره انجیر در بارداری

بدون شک یکی از خوشمزه‌ترین و مقوی‌ترین میوه‌ها، انجیر است. هر چقدر در خصوص خواص و فواید این میوه بهشتی، گفته شود باز کم است. اما شما با خواص شیره انجیر در بارداری آشنایی دارید؟ دوران بارداری برای همه بانوان به عنوان یکی از مهم‌ترین و البته حساس‌ترین دوران‌ها است که علاوه بر توجه به سلامت خود، باید از جنین مراقبت ویژه کنند تا از سلامت خود و جنین اطمینان خاطر داشته باشند. یکی از موارد مهم، تغذیه و جذب ویتامین‌های مورد نیاز در بارداری است که بانوان گرامی باید توجه ویژه‌ای داشته باشند و از مواد غذایی مغذی استفاده کنند. انجیر، یکی از همان مواد غذایی در این دوره است؛ اما متاسفانه این میوه خوش طعم و مقوی در تمام سال در دسترس نیست؛ اما شیره انجیر تمام خواص انجیر را به صورت فشرده دارا است. پس اگر شما هم علاقه دارید تا در خصوص خوردن انجیر در بارداری و زیبایی جنین اطلاعاتی داشته باشید، تا انتها همراه ما باشید!

آیا می‌توان در دوران بارداری از شیره انجیر استفاده کرد؟

استفاده به اندازه از شیره انجیر برای بارداری هیچ مشکلی ندارد و تا به الان، گزارش علمی درباره منع انجیر برای بارداری وجود نداشته است. از آنجایی که خواص شیره انجیر بسیار زیاد بوده و حاوی مواد مغذی، آهن، کلسیم و قند است، برای سلامت مادر و جنین نه تنها ضرر ندارد بلکه دارویی بدون مواد شیمیایی به حساب می‌آید. همچنین اکثر پزشکان، مصرف انجیر در بارداری را توصیه می‌کنند؛ البته برای اطمینان خاطر، بهتر بوده تا با پزشک قبل از مصرف این شیره خوش طعم مشورت کنید.

ارزش غذایی شیره انجیر

این میوه شیرین، علاوه بر طعمی فوق العاده، یک داروخانه کامل به خصوص برای زنان باردار به حساب می‌آید. انجیر حاوی درصد زیادی از آهن، منیزیم، کلسیم، فسفر، پتاسیم، مس، اسیدهای آلی و چرب در کنار قند طبیعی است. از سویی دیگر، این شیره خوش عطر و طعم منبع غنی ویتامین A، B6، K، E و D است که مصرف هر کدام، برای آرامش خاطر یک مادر از سلامتی خود و فرزند کافی است.

در دوران بارداری چه مقدار انجیر مصرف شود؟

همانطور که پیش‌تر گفته شد، مصرف انجیر و شیره آن در بارداری اهمیت بالایی دارد؛ اما میزان درست استفاده از آن، بسیار قابل توجه است، چرا که مصرف بیش از حد، موجب افزایش قند خون مادر می‌شود. استفاده از میوه انجیر در روز نهایتا 3 عدد بوده که در وعده عصرانه یا میان وعده می‌توانید از آن استفاده کنید. ترکیب یک قاشق شیره انجیر همراه با شیر برای صبحانه، یکی از بهترین گزینه‌ها برای رفع خستگی وضعف بدن بانوان باردار است.

شیره انجیر را با چی بخوریم؟

با خرید شیره انجیر، دیگر نیازی به شکر و مربا در وعده صبحانه ندارید؛ چرا که جایگزین مقوی و شیرین کننده طبیعی خوش طعمی در کنار کره برای وعده صبحانه دارید. البته ترکیب ارده با شیره انجیر، یکی از فوق العاده‌ترین میان وعده‌ها است. همچنین از این شیره مقوی می‌توانید برای تهیه انواع دسر، کیک و شیرینی، میلک شیک، بر روی بستنی یا همراه با شیر گرم استفاده کنید.

مزایای مصرف انجیر در دوران بارداری

انجیر و شیره آن پر از خواص متفاوت، به خصوص برای بارداری هستند. اگر علاقه دارید تا با 10 تا از خواص شیره انجیر در بارداری آشنا شوید، همراه ما باشید:

  1. جلوگیری از سرطان سینه:
    یکی از بیماری‌های شایع در دنیای امروز سرطان است؛ با توجه به تحقیقات انجام شده، انجیر حاوی ماده‌ای شبیه به بنزآلدئید بوده که موجب شده تا تومورهای سرطانی سینه کوچک شوند.
  2. کمک به تنظیم فشار خون:
    یکی از مشکلات مهم که زنان باردار از آن شکایت دارند، فشار خون است؛ انجیر با دارا بودن پتاسیم کمک زیادی به تنظیم فشار خون و کلسترول می‌کند.
  3.  رژیم غذایی سالم در بارداری:
    رژیم غذایی سالم علاوه بر دوران بارداری، در هنگام زایمان به بانوان کمک بسیاری می‌کند. در این دوران، معمولا خانم‌ها علاقه به مصرف بیش از حد مواد غذایی و یا ویارهای زیاد از حد دارند که در صورت کنترل نشدن آن، اضافه وزن و بیماری‌های مختلف امکان بروز بیشتری دارند. انجیر با توجه به آلکالاین موجود در خود، موجب جلوگیری از گرسنگی و ویارهای بیش از حد می‌شود.
  4. جلوگیری از دیابت بارداری:
    از بزرگ‌ترین مشکلات بارداری در بسیاری از بانوان، دیابت بارداری است که عوارض زیادی دارد. این میوه با دارا بودن مواد مغذی و قند طبیعی از دیابت بارداری جلوگیری می‌کند.
  5.  رفع خستگی بارداری و کمک به آرامش:
    خستگی در این دوران کاملا طبیعی بوده اما برای رفع آن، نیاز به استفاده از مواد غذایی انرژِی‌زا مثل شیره انجیر است. از سویی دیگر، آرامش در دوران بارداری علاوه بر سلامت مادر بر سلامت جنین نیز تاثیرگذار است. انجیر با تاثیر بر سیستم عصبی موجب آرامش اعصاب و خواب راحت مادر می‌شود.
  6. کمک به هضم غذا و جلوگیری از یبوست بارداری:
    فیبر موجود در انجیر علاوه بر احساس سیری، به هضم راحت‌تر غذا کمک می‌کند. تنظیم حرکات روده با شیره انجیر و وجود پروبیوتیک موجود در آن، با تسهیل در هضم غذا، از یبوست که یکی از مهم‌ترین مشکلات زنان باردار است، جلوگیری می‌کند.
  7. رهایی از تهوع بارداری:
    در ماه‌های اول بارداری، حالت تهوع به خصوص در صبح‌ها بسیار آزاردهنده است؛ انجیر که حاوی ویتامین B6 بوده، از تهوع در بارداری جلوگیری می‌کند.
  8. جلوگیری از عفونت ادراری در بارداری:
    از آنجایی که انجیر، میوه‌ای ادرارآور است، باعث دفع مواد مضر و جلوگیری از عفونت ادرار در مادران می‌شود.
  9. پوست سالم و شاداب:
    اگر یک خانم باردار هستید که سلامت پوست و زیبایی برای شما اهمیت زیادی دارد، اصلا انجیر را از دست ندهید؛ چرا که وجود ماده شیمیایی پسورالنس در این میوه به جلوگیری از رنگ دانه‌های پوستی بارداری کمک زیادی می‌کند و موجب شادابی و طراوت پوست شما می‌شود.
  10. بهبود کم خونی:
    کم خونی علاوه بر مادر، برای جنین نیز بسیار خطرناک است؛ کمبود آهن، باعث کمبود اکسیژن که برای جنین ضروری است، می‌شود. از طرفی دیگرخون برای جنین ضروری است و عدم رسیدن درست خون به آن، باعث بروز بیماری‌های مادرزادی می‌شود. انجیر منبع غنی ویتامین C است و این ویتامین به جذب آهن کمک می‌کند؛ در نتیجه از کم خونی مادر جلوگیری می‌کند.

عوارض و مضرات انجیر در بارداری

مصرف بیش از حد انجیر همانند هر ماده غذایی دیگری، عوارض خود را دارد. در ادامه به مضرات انجیر در بارداری می‌پردازیم:

  • نفخ شکم و اسهال
  • افت فشار خون و کاهش سطح گلوکز خون
  • آلرژی
  • عارضه پوستی فوتودرماتیت
  • پوسیدگی دندان

تاثیرات خوردن انجیر بر جنین

این میوه بی‌نظیر، علاوه بر خواص متعددی که برای بانوان باردار دارد، برا جنین نیز از چندین جهت به شدت مفید است. در ادامه به چند تا از خواص خوردن انجیر در بارداری و زیبایی جنین، می‌پردازیم:

 تاثیر انجیر بر رشد و استخوان بندی جنین

بدون شک برای همه مادران استخوان بندی فرزندشان اهمیت بالایی دارد؛ وجود درصد بالایی از کلسیم در انجیر، موجب شده تا این میوه نقش بسزایی در استخوان بندی جنین در هنگام بارداری داشته باشد. از طرفی دیگر، این کلسیم علاوه بر استخوان بندی جنین، از پوکی استخوان مادر جلوگیری می‌کند.

تاثیر انجیر بر زیبایی جنین

بدون شک داشتن یک رژیم غذایی مناسب و تغذیه سالم بر زیبایی جنین تاثیرگذار است؛ یکی از میوه‌هایی که برای زیبایی جنین باید در برنامه غذایی خود داشته باشید انجیر است. هرچند ظاهر کودک به مجموعه ژنتیکی پدر و مادر مربوط است اما استفاده از این میوه بهشتی، خالی از لطف نیست.

تاثیر انجیر بر حافظه و هوش جنین

یکی دیگر از موضوعاتی که برای همه والدین اهمیت دارد، هوش و حافظه کودک است. با قرار دادن انجیر در رژیم غذایی به تقویت سلول‌های حافظه جنین کمک کنید؛ چرا که انجیر به دلیل وجود درصد بالای فسفر، علاوه بر تقویت هوش، موجب تقویت سلول‌های حافظه نیز می‌شود.

تاثیر انجیر در ناباوری

همانطور که پیش‌تر گفته شد، انجیر سرشار از انواع ویتامین و مواد معدنی است؛ از آنجایی که این میوه خوش طعم منبع کلسیم، آمینواسید، آنتی اکسیدان  و منیزیم است، می‌تواند کمک شایانی برای بارداری و افزایش تعداد و تحرک اسپرم‌ها در آقایان کند. از سویی دیگر، شیره انجیر به چرخه‌های نامنظم قاعدگی و عدم تعادل هورمون‎‌ها در خانم‌ها کمک می‌کند که همگی برای تقویت باروری بسیار اهمیت دارند.

خواص انجیر برای رحم

انجیر، تاثیر و نقش بسزایی در تنظیم تخمک گذاری در بانوان دارد و همین موضوع باعث اهمیت پیدا کردن مصرف این میوه در بارداری شده است. از سویی دیگر، این میوه مقوی، از بیماری‌های زنانه مانند فیبروم رحم، عدم تخک گذاری و عدم چرخه قاعدگی جلوگیری می‌کند.

شاید جالب باشد که بدانید یکی دیگر از خواص انجیر، کمک به باز شدن دهانه رحم در هنگام زایمان است.

تاثیر شیره انجیر بر شیردهی

از قدیم، شیره انجیر برای شیردهی به شدت توصیه می‌شده است؛ این میوه بهشتی علاوه بر خوش طعم کردن شیر مادر، باعث افزایش آن نیز می‌شود.

سخن پایانی

در نهایت، انجیر یک میوه زنانه است و خواص متعدد آن برای بانوان به خصوص خانم‌های باردار، این میوه بهشتی را محبوب کرده است. در این مقاله سعی کردیم تا شما را با خواص شیره انجیر در بارداری آشنا کنیم؛ از خواص تا مضرات شیره انجیر در بارداری صحبت کردیم. وقت آن رسیده تا با مشورت پزشک، از این میوه و شیره خوش طعم میل کنید و یک بارداری راحت و سالم را تجربه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *