خواص شیره انجیر

شیره انجیر یکی از مواد غذایی مغذی و بسیار مقوی است که برای سلامتی بدن مفید است. کمک به تقویت استخوان ها یکی از خواص شیره انجیر به شمار می آید. شیره انجیر غنی از کلسیم، پتاسیم و منیزیم است و نقش مهمی بر سلامت استخوان ها دارد. این فرآورده طبیعی سرشار از انواع ویتامین ها، مواد معدنی، قندهای طبیعی، آنتی اکسیدان و فیبر می باشد.

از دیگر خواص شیره انجیر می توان تقویت سیستم گوارش بدن، حفظ سلامت قلب و کبد، کمک به بهبود کم خونی و تنظیم فشار خون را نام برد. این محصول مغذی یک منبع خوب برای افزایش میزان انرژی بدن است. مصرف این ماده غذایی به بهبود کیفیت خواب کمک می کند. آنتی اکسیدان، پتاسیم و منگنز موجود در این محصول سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. یکی از مهم ترین خواص شیره انجیر تاثیر آن بر سلامت پوست و مو است. همچنین اسیدهای چرب موجود در این محصول، سطح چربی خون و خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهند.

خواص شیره انجیر

شیره انجیر و تقویت استخوان ها

یکی از مهم ترین خواص شیره انجیر تقویت تراکم استخوان ها و جلوگیری از ابتلا به بیماری پوکی استخوان است. خاصیت آنتی اکسیدان این فرآورده طبیعی باعث تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود و همین امر در تقویت استخوان ها و محافظت در برابر پوکی استخوان تاثیرگذار است. اسیدهای چرب اشباع نشده امگا 3 و امگا 6 و نیز ویتامین E موجود در شیره انجیر نقش مهمی در ترمیم و بازسازی بافت استخوان های آسیب دیده برعهده دارند.

شیره انجیر به میزان فراوانی حاوی کلسیم، پتاسیم و منیزیم است و این عناصر باعث استحکام استخوان ها می گردند. مصرف روزانه یک قاشق شیره انجیر، کلسیم و منیزیم مورد نیاز بدن را تامین می کند. کلسیم موجود در شیره انجیر مانع از پیشرفت بیماری های مفاصل مانند آرتروز و پوکی استخوان می شود. همچنین این شیره به علت خاصیت ضد التهابی که دارد در کاهش درد مفاصل و تسکین دردهای روماتیسمی بسیار موثر است. یکی دیگر از خواص شیره انجیر، تقویت عملکرد ماهیچه ها در بدن می باشد.

آیا می‌توان در دوران بارداری از شیره انجیر استفاده کرد؟

استفاده به اندازه از شیره انجیر برای بارداری هیچ مشکلی ندارد و تا به الان، گزارش علمی درباره منع انجیر برای بارداری وجود نداشته است. از آنجایی که خواص شیره انجیر در بارداری بسیار زیاد بوده و حاوی مواد مغذی، آهن، کلسیم و قند است، برای سلامت مادر و جنین نه تنها ضرر ندارد بلکه دارویی بدون مواد شیمیایی به حساب می‌آید. همچنین اکثر پزشکان، مصرف انجیر در بارداری را توصیه می‌کنند؛ البته برای اطمینان خاطر، بهتر بوده تا با پزشک قبل از مصرف این شیره خوش طعم مشورت کنید.

میزان کالری شیره انجیر

شیره انجیر یک ماده غذایی پر خاصیت، انرژی بخش و پر کالری است. میزان انرژی و کالری بالا از مهم ترین خواص شیره انجیر برای استفاده کودکان و ورزشکاران است. هر یک قاشق غذاخوری شیره انگور به اندازه دو فنجان میوه تازه انجیر و یا یک فنجان انجیر خشک کالری دارد. مصرف متعادل این فرآورده طبیعی به علت کالری و انرژی بالایی که دارد به زنان باردار و شیرده هم توصیه می شود.

این ماده غذایی میزان قند بالایی دارد و افرادی که مبتلا به دیابت هستند، باید اعتدال را در خوردن آن رعایت کنند. همچنین افرادی که دچار اضافه وزن هستند و یا افراد کم تحرک بهتر است در مصرف این فرآورده غذایی زیاده روی نکنند. به طور کلی، شیره انجیر مانند شیره خرما، شیره انگور و شیره توت فواید بسیاری برای بدن دارد و بهتر است در برنامه غذایی قرار گیرد.

خواص شیره انجیر برای کودکان

از خواص شیره انجیر برای کودکان می توان به فیبر بالای موجود در این ماده غذایی اشاره کرد. شیره انجیر سرشار از فیبر غیر محلول لیگنین است که باعث بهبود عملکرد سیستم گوارشی می شود. فیبر این فرآورده طبیعی نقش مهمی در جلوگیری و رفع یبوست در کودکان دارد. شیره انجیر منبع خوبی از فسفر و انواع ویتامین های A، B و C می باشد و به همین دلیل مصرف آن برای کودکان کم غذا، بی اشتها و ضعیف توصیه می شود.

خواص شیره انجیر برای کودکان

شیره انجیر به سبب دارا بودن ویتامین C فراوان به بهبود جذب آهن در بدن کودک کمک می کند. رفع کم خونی، افزایش میزان دریافت کلسیم و تامین مواد معدنی مورد نیاز از دیگر دلایلی است که خرید شیره انجیر برای کودکان را واجب می کند. مصرف شیره انجیر به همراه آب ولرم می تواند سرماخوردگی، گلودرد و سرفه را در کودکان تسکین دهد. ترکیب شیر و این ماده غذایی در رفع سوء هاضمه در کودکان موثر است. مواد مغذی موجود در این فرآورده طبیعی می تواند برای کودک انرژی بخش باشد.

فواید شیره انجیر برای پوست

از خواص شیره انجیر برای پوست و مو بسیار صحبت شده اما اگر بخواهیم این خواص را به صورت موردی بیان کنیم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شیره انجیر، یک مرطوب کننده قوی و آبرسان برای پوست
  •  مناسب برای انواع پوست و استفاده روزانه
  •  معجونی شفابخش برای جلوگیری از پیری زودرس
  • خواص شیره انجیر برای طراوت و شادابی پوست
  • خواص شیره انجیر برای درمان جوش، آکنه و جای زخم
  • شیره انجیر بهترین جایگزین برای مواد آرایشی و بهداشتی

شیره انجیر سرشار از آنتی اکسیدان، فیبر، املاح و ویتامین است و در زیبایی و شادابی پوست نقش موثری دارد. یکی از مهم ترین خواص شیره انجیر برای پوست، استفاده از ماسک شیره انجیر است. مواد مغذی موجود در این فرآورده طبیعی به ترمیم پوست آسیب دیده و درمان برخی از بیماری های پوستی کمک می کند. برای استفاده از ماسک شیره انجیر، نیاز نیست آن را با ماده دیگری مخلوط کنید.

فقط کافی است مقداری از این محصول را بر روی پوست پخش کنید و به صورت دورانی ماساژ دهید و بعد از نیم ساعت پوست را با آب سرد بشویید. شفافیت، شادابی و جوانسازی پوست از دیگر خواص شیره انجیر برای پوست می باشد. این ماسک خاصیت مرطوب کنندگی دارد و در رفع خشکی پوست موثر است. مواد معدنی موجود در این ماده غذایی باعث کلاژن سازی می شود و از چین و چروک و افتادگی پوست جلوگیری می کند. یکی از مهم ترین خواص شیره انجیر برای پوست رفع آکنه و جوش های پوستی است.

خواص شیره انجیر برای مو

از مهم ترین خواص شیره انجیر برای مو می توان به تقویت رشد مو اشاره کرد. ویتامین C، ویتامین E و منیزیوم موجود در این فرآورده غذایی سبب پرپشتی و رشد مو می شود. منیزیوم و ویتامین های موجود در شیره انجیر سبب افزایش گردش خون در پوست سر می شود. خون رسانی بیشتر در منطقه پوست سر سبب رشد و تقویت مو می گردد. این ماده غذایی حاوی عنصر مس است که مانع از سفیدی زود هنگام موها می شود.

شیره انجیر دارای مقادیر فراوان اسیدهای چرب اشباع نشده امگا 3 و امگا 6 است. این اسیدهای چرب با تامین میزان چربی مورد نیاز موی سر، سبب نرمی و درخشندگی مو می شوند. کلاژن سازی یکی دیگر از خواص شیره انجیر است که برای پوست و مو بسیار مفید است. بهبود تولید کلاژن سبب ترمیم موهای آسیب دیده می شود، از شکستگی، خشکی و ریزش مو جلوگیری می کند. به طور کلی، پر پشت شدن موها یکی از محبوب ترین خواص شیره انجیر برای مو می باشد.

تاثیر شیره انجیر بر سلامت قلب

کنترل فشار خون، کاهش کلسترول و تری گلیسیرید از دیگر خواص شیره انجیر می باشد. شیره انجیر پتاسیم فراوان و در مقابل سدیم کمی دارد و به همین دلیل نقش موثری در کنترل فشار خون دارد. فنول و اسیدهای چرب موجود در این محصول خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد. آنتی اکسیدان موجود در این فرآورده غذایی علاوه بر از بین بردن رادیکال های آزاد و تقویت سیستم ایمنی، موجب کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا می شود. همچنین با مهار رادیکال های آزاد مانع انسداد عروق کرونر می شود.

شیره انجیر و معده

اگر قصد دارید رژیم غذایی سالم و مفیدی را دنبال کنید، مصرف شیره انجیر را در برنامه غذایی خود بگنجانید. یکی از مهم ترین خواص شیره انجیر برای معده، تقویت، پاکسازی و بهبود عملکرد معده می باشد. شیره انجیر با کمک به بهتر شدن روند هضم غذا باعث سلامت سیستم گوارش می شود. فیبر موجود در شیره انجیر، حرکات معده و روده را بهتر و منظم تر می کند و نقش مهمی در درمان سوء هاضمه و رفع یبوست دارد. مصرف مرتب این شیره سبب کاهش ترشح اسید معده می شود.

شیره انجیر و معده

نفخ و رفلاکس معده را از بین می برد و نقش تسکین دهنده ای در دردهای ناشی از زخم معده دارد. مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری شیره انجیر در وعده صبحانه و با معده خالی باعث جذب بیشتر آهن و کمک به رفع کم خونی می شود. تقویت معده و برطرف کردن مشکلات گوارشی از مهم ترین خواص شیره انجیر برای معده به شمار می آید.

خواص شیره انجیر در طب اسلامی

شیره انجیر طبعی گرم و تر دارد و بیشتر مناسب افرادی است که مزاج سردی دارند. از مهم ترین خواص شیره انجیر در طب اسلامی می توان بهبود سیستم تنفسی، رفع تشنگی و عطش زیاد و کمک به درمان افسردگی را نام برد. کربوهیدرات و قند موجود در شیره انجیر میزان سطح انرژی بدن را بالا می برد. تنظیم میزان قند خون و جلوگیری از دفع کلسیم از جمله مواردی است که در خواص شیره انجیر در طب اسلامی به آن اشاره شده است.

تقویت قوای جنسی و رفع مزاج سرد نیز از فواید استفاده از این فرآورده غذایی است. مصرف روزانه این ماده مقوی در طب اسلامی برای کاهش میزان اضطراب و استرس در افراد توصیه شده است. این ماده غذایی در درمان برخی از بیماری های تنفسی مانند برونشیت مانند یک آنتی بیوتیک عمل می کند. این فرآورده طبیعی باعث پاکسازی معده، روده، کبد و مجاری ادراری می شود. کاهش وزن یکی از خواص شیره انجیر در طب اسلامی است که به آن تاکید شده است.

طرز تهیه شیره انجیر خانگی

اگر شاغل هستید و زمان تهیه و پخت شیره انجیر را ندارید، برای شما خرید شیره انجیر از کارخانه‌های معتبر که به صورت سنتی و اصیل این شیره را تهیه می‌کنند، بهترین گزینه است. طرز تهیه دوشاب انجیر شاید کمی زمان‌بر باشد اما قطعا ارزش آن نتیجه خوش طعم سنتی را دارد. این شیره به دو صورت خانگی و صنعتی تولید می‌شود که در مقاله طرز تهیه شیره انجیر خانگی، گام به گام با ذکر نکات طلایی می‌پردازیم تا در تهیه این خوشمزه مقوی شما را همراهی کرده باشیم.

 

آیا می‌توان در دوران بارداری از شیره انجیر استفاده کرد؟

استفاده به اندازه از شیره انجیر برای بارداری هیچ مشکلی ندارد و تا به الان، گزارش علمی درباره منع انجیر برای بارداری وجود نداشته است.

میزان کالری شیره انجیرچقدر است؟

شیره انجیر یک ماده غذایی پر خاصیت، انرژی بخش و پر کالری است. میزان انرژی و کالری بالا از مهم ترین خواص شیره انجیر برای استفاده کودکان و ورزشکاران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *