خواص ارده و عسل

کنجد یکی از محبوب‌ترین و مفیدترین دانه‌های روغنی در دنیا است که مشتقات زیادی دارد. محبوبیت این دانه باعث به وجود آمدن مایع کرمی و غلیظی به نام ارده شده که تمام خواص کنجد را به صورت فشرده در خود دارد. ارده یکی از مواد غذایی مقوی و سرشار از ویتامین و مواد معدنی است که در رژیم غذایی افراد، جایگاه ویژه‌ای دارد.

ارده اگر برای وعده صبحانه میل شود به دلیل نداشتن طعم خاصی، نیاز به مکمل شیرین کننده طبیعی دارد. این ماده غذایی عموما با شیره‌های مختلف یا عسل ترکیب شده و معجون لذیذ و مقوی را می‌سازد. این روزها استفاده از ارده و عسل برای لاغری در رژیم‌های غذایی پزشکان تغذیه دیده می‌شود اما خواص این ترکیب معجزه‌آسا به لاغری محدود نمی‌شود. اگر این معجون خوشمزه یکی از محبوب‌ترین وعده‌های غذایی شماست، با ما همراه باشید تا با گوشه‌ای از خواص ارده و عسل بیشتر آشنا شوید.

خواص ارده و عسل

 صبحانه‌ای مقوی به نام ارده

ارده یا طحینه یکی از مواد غذایی محبوب و مفیدی است که از قرن‌ها پیش در آسیا، طرفداران زیادی دارد. این ماده شفابخش، سرشار از ویتامین و مواد معدنی مانند ویتامین B، E، کلسیم، پتاسیم، پروتئین، اسیدهای چرب غیر اشباع، فیبر، منیزیم، آهن و… است.

ارده به عنوان چاشنی در تهیه انواع غذا و سالاد مانند حمص استفاده می‌شود اما استفاده اصلی از این ماده در وعده صبحانه و عصرانه است. ارده، خمیری روغنی و کرمی رنگ است که از آسیاب کردن دانه‌های کنجد تفت داده شده به دست می‌آید و طعم روغنی و اندکی تلخ دارد، بنابراین برای استفاده به عنوان صبحانه نیاز به شیرین کننده طبیعی مانند شیره یا عسل دارد. استفاده از ارده در کنار شیره بسیار متداول است ولی پیشنهاد می‌دهیم حتما از ترکیب ارده با عسل، میل کنید تا از طعم بی‌نظیر آن نهایت لذت را ببرید.

عسل یک طلای گرانبها

عسل به عنوان یک مایع طلایی و چسبناک به دلیل داشتن طعم فوق‌العاده و خواص زیاد، بسیار محبوب است. این طلای ارزشمند که از نعمت‌های الهی برای انسان به حساب می‌آید، علاوه بر طعم لذیذ، خواص دارویی فراوانی دارد. متاسفانه این روزها به دلیل سواستفاده سودجویان در بازار،عسل‌های مصنوعی تهیه شده از شکر به عنوان عسل طبیعی به فروش می‌رسد که مضرات زیادی را برای بدن به همراه خواهد داشت؛ بنابراین شناخت عسل طبیعی و تهیه آن، از اهمیت زیادی برخوردار است. عسل طبیعی یک مایع سودمند و مفید است که انواع ویتامین و مواد معدنی مانند ویتامین A، B، C، D، K، آهن، منیزیم، کلسیم، پتاسیم، آنتی اکسیدان و قند طبیعی دارد.

 خواص ترکیب ارده و عسل

همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، ارده و عسل دو ماده غذایی ارزشمند و مفیدی هستند که در صورت ترکیب شدن با هم، اکسیری معجزه‌آسا می‌سازند که علاوه بر داشتن طعمی بی‌‍نظیر، خواص درمانی فراوانی دارد. در ادامه به گوشه‌ای از خواص این معجون لذیذ طلایی رنگ اشاره خواهیم کرد.

تحکیم استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان

استخوان‌ها برای رشد بهتر و محکم شدن، نیاز به مواد غذایی سرشار از کلسیم دارند. یکی از این مواد غذایی که کلسیم فراوانی دارد و به علت خواص ضدالتهابی، از بروز بیماری‌هایی مانند آرتروز و روماتیسم جلوگیری می‌کند، ترکیب ارده با عسل است.

بهترین مکمل برای روزهای سرد سال

در نیمه دوم سال و روزهای سرد زمستان، شیوع بیماری‌هایی از جمله سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار زیاد می‌شود. افرادی که از ضعف سیستم ایمنی رنج می‌برند یا ضعف عمومی بدن دارند به خصوص کودکان و سالمندان، در برابر ویروس‌ها و باکتری‌ها آسیب پذیرتر هستند. ترکیب ارده و عسل به دلیل داشتن ویتامین C و آنتی اکسیدان یک میان وعده قوی برای تقویت بنیه بدن به حساب می‌آید. این دو ماده غذایی ضعف عمومی بدن را برطرف کرده، انرژی و سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد.

سلامت قلب و عروق

ارده به دلیل داشتن اسیدهای چرب مفید، کمک شایانی به کاهش چربی خون بدن می‌کند. اگر ارده با عسل همراه شود، کلسترول و فشار خون را کاهش داده و از رسوب چربی در رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند. بنابراین با مصرف مداوم ارده و عسل، خطر سکته قلبی به صورت معجزه‌آسایی کاهش می‌یابد.

ارده و عسل مفید برای بانوان

دخترهای جوان و بانوان به دلیل عادت ماهانه، مقادیر زیادی خون از دست می‌دهند که باعث کم‌خونی و فقر آهن می‌شود. ترکیب ارده و عسل به دلیل داشتن مقادیر زیاد آهن، یک ماده غذایی مفید برای درمان کم‌خونی و فقر آهن به حساب می‌آید. توصیه می‌شود از این ترکیب در زمان پریود برای کاهش درد و تقویت بدن استفاده شود.

فواید ارده و عسل برای کودکان

کودکان و نوجوانان در حال رشد، به مواد غذایی مقوی و پرخاصیتی نیاز دارند که علاوه بر تامین کالری و انرژی روزانه، تمام مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز برای رشد را داشته باشد. متاسفانه این روزها شاهد افزایش علاقه کودکان به مصرف تنقلاتی مضر مانند چیپس و پفک هستیم که علاوه بر ایجاد چاقی و اضافه وزن، جلوی اشتهای کودکان را گرفته و بدن آن‌ها را با مواد غذایی بدون خاصیت پر می‌کند.

ترکیب ارده و عسل به عنوان یک میان وعده لذیذ به خاطر داشتن طعم عالی، می‌تواند بهترین جایگزین برای تنقلات کودکان به حساب آید. این ترکیب به خاطر داشتن ویتامین  E و B باعث رشد مغز، تقویت حافظه و افزایش قدرت یادگیری کودکان می‌شود.

مفید برای مردان

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که زوج‌های جوان با آن روبه‌رو هستند، کاهش میل جنسی و سرد مزاجی است که باعث عدم رضایت زوجین و کاهش قدرت باروری می‌شود. ترکیب ارده و عسل به خاطر داشتن طبع گرم و انرژی زیاد، باعث افزایش میل جنسی شده و باروری را بهبود می‌بخشد.

خواص ضد سرطانی

متاسفانه در دنیای امروز به علت شیوه غلط زندگی، ارث، استرس، مواد غذایی مضر و… شاهد رشد روزافزون سرطان هستیم. یکی از راه‌های پیشگیری از سرطان، استفاده از مواد غذایی مفید در رژیم غذایی روزانه و اصلاح عادات غذایی است. ترکیب ارده و عسل به دلیل داشتن آنتی اکسیدان فراوان، رادیکال‌های آزاد بدن را از بین برده و از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند.

تقویت دستگاه گوارش

عسل به عنوان مرحمی برای معده شناخته می‌شود و افرادی که  بیماری معده دارند، از ترکیب عسل با شیر برای کاهش التهاب و درد معده استفاده می‌کنند. مواد معدنی موجود در عسل و ارده مانند فیبر، باعث پاکسازی بدن و دفع مواد زائد می‌شود. این ترکیب یبوست را برطرف کرده و به عنوان یک ملین قوی شناخته می‌شود. این پاکسازی باعث تقویت کبد شده و از بروز بیماری‌های آن، جلوگیری می‌کند.

بهترین مکمل برای رژیم لاغری

گرفتن رژیم و رسیدن به وزن ایده‌آل، به معنی عدم مصرف مواد غذایی یا حذف آن نیست. رژیم‌های غذایی تک بعدی که استفاده از مواد غذایی را منع می‎‌کنند، در بلند مدت محکوم به شکست هستند. بدن برای رسیدن به وزن مناسب به انواع مواد معدنی و ویتامین‌های مفید نیاز دارد تا سلامت خود را حفظ کند. استفاده از یک میان‌وعده مقوی مانند ارده و عسل با ایجاد احساس سیری، علاوه بر افزایش متابولیسم، اشتها را کم کرده و ازمیل کردن غذا به مقدار زیاد، جلوگیری می‌کند.

هر قاشق غذاخوری از مخلوط ارده و عسل، 76 کالری دارد؛ بنابراین توصیه می‌شود برای جلوگیری از اضافه وزن، از مصرف زیاد این ترکیب جلوگیری شود.

صبحانه‌ای کامل برای بیماران دیابتی

اکثر افرادی که بیماری دیابت دارند، از منع مصرف مواد غذایی قندی در رژیم غذایی خود، ناراضی هستند. استفاده محدود و زیر نظر پزشک از ترکیب مقوی مانند ارده و عسل با قند طبیعی به عنوان صبحانه، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و احساس رضایت را به همراه دارد.

طبع ارده و عسل

عسل  و ارده به عنوان مواد غذایی گرم در طب سنتی از جایگاه والایی برخوردار هستند. ترکیب این دو ماده گرم باعث به وجود آمدن معجونی می‌شود که تمام سردی بدن و حالت بلغمی را از بین می‌برد. از منظر طب سنتی منشا اصلی امراض و بیماری‌ها، سردی بدن است؛ بنابراین مصرف ارده و عسل از بروز بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین در طب سنتی از این ترکیب برای تقویت کلیه و کبد استفاده می‌شود.

طریقه مصرف عسل و ارده

بسیاری از افراد این دو ماده غذایی را به خاطر داشتن غلظت زیاد، گرم می‌کنند تا مخلوط خالص‌تری حاصل شود. اما پیشنهاد می‌‌شود از گرم کردن عسل، خودداری شود زیرا دمای بالای 60 درجه، خواص عسل را از بین می‌برد. بنابراین باید این دو ماده را به صورت آرام با هم مخلوط کرده تا ترکیب خالصی حاصل شود.

عوارض ارده و عسل

اگر هر ماده غذایی مفیدی به صورت افراطی مصرف شود، عوارضی را برای بدن به همراه خواهد داشت. توجه به شرایط بدنی، گروه سنی افراد و مصرف متناسب با آن، شرط بهرمندی از خواص مواد غذایی و کاهش عوارض آن است. در ادامه به معرفی چند مورد از عوارض ترکیب عسل و ارده، می‌پردازیم:

  • ترکیب ارده و عسل بسیار گرم است، بنابراین توصیه می‌شود افراد با مزاج گرم، در مصرف آن احتیاط کنند.
  • مصرف ارده در بعضی از بانوان باردار، باعث افزایش سقط جنین می‌شود.
  • ارده و عسل یک ترکیب مناسب برای رژیم غذایی لاغری به حساب می‌آید اما نمی‌توان از کالری بالای آن چشم‌پوشی کرد. بنابراین در صورت مصرف زیاد در افراد کم تحرک، باعث اضافه وزن می‌شود.
  • ارده در بعضی از افراد، حساسیت ایجاد کرده و باعث شوک آنافیلاکسی می‌شود.
  • مصرف عسل برای کودکان و نوزادان زیر دو سال، ممنوع است.

سخن پایانی

ارده و عسل دو ماده غذایی ارزشمند و مفیدی هستند که مصرف متعادل از آن به دلیل داشتن طبع گرم و خواص زیاد، به اکثر گروه‌های سنی توصیه می‌شود. این دو ماده غذایی در صورت ترکیب شدن با هم، اکسیر شفابخشی را می‌سازند که مانند داروخانه‌ای برای بدن عمل می‌کند. در این مقاله سعی کردیم تا ضمن آشنایی با خواص ارده و عسل، با پیدا کردن جواب سوال‌های متداول، با تاثیرات شگفت انگیز آن بر سلامتی آشنا شده تا از مصرف آن غافل نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *