شیره انگور برای دیابت

شیره انگور برای دیابت

متاسفانه این روزها نام بیماری دیابت بیش از پیش در افراد جامعه، در رده‌های سنی مختلف شنیده می‌شود. این بیماری مزمن بیش از هر چیزی برای درمان، نیاز به رژیم غذایی سالم و انجام حرکات ورزشی دارد، در واقع با دقت بیشتر روی رژیم غذایی روزانه و  انجام فعالیت، جای هیچگونه نگرانی باقی نخواهد ماند. اکثر بیماران دیابتی، بابت رژیم غذایی بدون قند خود شاکی هستند و گاهی برای چشیدن اندکی شیرینی بدون ایجاد استرس و عذاب وجدان، حسابی دلتنگ می‌شوند. در این مقاله سعی داریم با معرفی یک ماده غذایی مقوی، پر انرژی و محبوب با نام شیره انگور بیشتر آشنا شده تا به شما این مژده را بدهیم که می‌توانید با رعایت اصول و ضوابط خاصی، از طعم این معجون شفابخش لذت ببرید. اگر مشتاق دانستن اثر شیره انگور برای دیابت هستید، با ما همراه باشید.

دیابت چیست؟

قدم اول شناخت بیشتر بیماری دیابت، انواع و علت ایجاد آن است. دیابت یک بیماری مزمن و متابولیکی است که در آن، بدن قادر به تولید انسولین نبوده و با عدم سوخت و ساز قند اضافی بدن، میزان قابل توجهی از گلوکز در خون جمع شده و دیابت به وجود می‌آید. این بیماری به دیابت نوع یک، نوع دو و دیابت بارداری تقسیم می‌شود. دیابت نوع یک کاملا بر پایه ژنتیک و ارث است ولی دیابت نوع دوم علاوه بر ژنتیک به خاطر اضافه وزن و عدم تحرک کافی ایجاد می‌شود. دیابت بارداری نیز یک بیماری در دوران بارداری است که بعضی از مادران باردار را درگیر کرده و در صورت عدم رسیدگی و کنترل، سلامت مادر و جنین را به خطر می‌اندازد.

فواید شیره انگور

شیره انگور یا دوشاب به عنوان یک معجون معجزه‌آسا و لذیذ از میوه محبوب انگور به دست می‌آید. این شیره به خاطر طبع گرم و خواص زیاد، جایگاه ویژه‌ای در طب سنتی دارد. شیره انگور سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند B، E، K، C، فیبر، آهن، آنتی اکسیدان و… است. شیره انگور به منبعی برای خون‌سازی شهرت دارد اما اگر صادق باشیم باید بگوییم که یک داروخانه تمام و کمال برای بدن به حساب می‌آید و انسان را از مصرف انواع ویتامین و داروهای شیمیایی بی‌نیاز می‌کند. از دیگر خواص شیره انگور می‌توان به کاهش مشکلات قلبی، کاهش التهاب، بهبود علائم عصبی، تقویت سیستم ایمنی بدن، رفع ضعف عمومی و بی‌حالی، درمان کم‌خونی و… اشاره کرد.

تاثیر شیره انگور برای دیابت

در رژیم غذایی افراد دیابتی، استفاده از هرگونه مواد غذایی دارای قند زیاد، محدود یا منع شده است ولی گاهی یک ماده غذایی مفید مانند شیره انگور به عنوان قند طبیعی و بهترین جایگزین برای قندهای مصنوعی و شکر، علاوه بر تضمین سلامتی، تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن، احساس رضایت را در بیمار ایجاد کرده و ولع و هوس خوردن شیرینی‌های مضر را کم می‌کند. این شیره با داشتن مقادیر بالای فیبر، آنتی اکسیدان زیاد و خواص ضد التهابی، به سلامت عروق و قلب کمک کرده و گاهی باعث کاهش یا تنظیم قند خون می‌شود و از افت ناگهانی قند خون، جلوگیری می‌کند.

هشدار و نکات مهم

در کنار فواید بسیار زیاد شیره انگور، نباید منکر کالری بالا و قند زیاد آن شد. این ماده غذایی بسیار مقوی و مغذی است و برای افراد دارای دیابت، اضافه وزن و دارای طبع گرم، در صورت عدم رعایت تعادل در مصرف، مشکلات و عوارضی را ایجاد خواهد کرد. قبل از هرچیزی به این نکته توجه داشته باشید که اجازه استفاده از هر ماده غذایی در رژیم غذایی روزانه، باید توسط پزشک متخصص صادر شود. پزشک بر اساس شدت بیماری، وزن، میزان تحرک، بیماری‎‌های دیگر و… اجازه استفاده از شیره انگور و میزان آن را خواهد داد.

به طور کل می‌توان گفت افراد دارای دیابت مجاز به استفاده بیش از یک قاشق چایخوری از شیره انگور در روز نیستند. دقت داشته باشید که در صورت مصرف بیش از حد مجاز شیره انگور، قند خون به سرعت افزایش یافته و خطراتی را برای بیماران دیابتی ایجاد خواهد کرد.

ویتامین موجود در شیره انگور تأثیر بر دیابت
ویتامین C کمک به کاهش التهاب‌ها مرتبط با دیابت و افزایش جذب قند در بدن.
ویتامین K کاهش خطر
بروز عوارض عروقی در افراد دیابتی
ویتامین E کاهش خطر بروز مشکلات عروقی در افراد دیابتی.
ویتامین B1 (تیامین) حفظ عملکرد سیستم عصبی و کاهش عوارض عصبی مرتبط با دیابت.
ویتامین B6 کنترل سطح قند خون و بهبود نقص‌های عصبی مرتبط با دیابت
ویتامین B9 (فولیک اسید) کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی در افراد دیابتی.
ویتامین B12 ممکن است به بهبود علائم عصبی مرتبط با دیابت کمک کند.

سخن پایانی

دیابت یک بیماری مزمن است که این روزها به دلیل تغییر شرایط زندگی، ارث، مصرف غذاهای مضر و عدم تحرک کافی به خاطر افزایش زندگی ماشینی، همه افراد را از بدو تولد تا پیری، تهدید می‌کند. این به معنای ایجاد استرس و اضطراب نیست زیرا به راحتی می‌توان با اصلاح عادات غذایی و انجام حرکات ورزشی یا پیاده‌روی، از بروز آن پیشگیری کرد. این بیماری به معنای پایان لذت از غذا خوردن و مصرف مواد غذایی خوشمزه نیست. تنها کافی است با جایگزینی مواد غذایی مفیدی مانند شیره انگور در رژیم غذایی روزانه، سلامتی را به بدنتان هدیه دهید. بنابراین با کسب اجازه از پزشک متخصص و انجام آزمایش‌های کافی، می‌توانید از خواص شیره انگور برای دیابت بهرمند شده و یک جایگزین مناسب برای شیرین کننده‌های مضر و مصنوعی پیدا کنید.

 

سوالات متداول

آیا شیره انگور تأثیری بر کاهش قند خون دارد؟

بله، شیره انگور به دلیل مقدار قابل توجهی فیبر و آنتی‌اکسیدان‌هایی که دارد، می‌تواند به کاهش سطح قند خون کمک کند.

آیا می‌توان هر مقداری از شیره انگور را مصرف کرد؟

خیر، بهتر است مصرف شیره انگور را با مشاوره پزشک یا متخصص تغذیه تنظیم کنید، به خصوص اگر دچار بیماری دیابت هستید.

آیا شیره انگور فقط برای دیابت مفید است؟

خیر، شیره انگور فوایدی برای سلامت قلب، مغز و کاهش خطر بیماری‌های التهابی نیز دارد.

آیا شیره انگور می‌تواند جایگزین شکر در رژیم غذایی دیابتی شود؟

بله، شیره انگور می‌تواند به عنوان جایگزینی سالم و کم قند برای شکر و شیرینی‌های قندی در رژیم غذایی دیابتی استفاده شود.

آیا مصرف بیش از حد شیره انگور مشکلی دارد؟

بله، مصرف بیش از حد شیره انگور می‌تواند منجر به افزایش سطح قند خون شود، بنابراین بهتر است مصرف را با اندازه‌گیری دقیق و کنترل شده انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *