طرز تهیه ارده کنجد درجه 1

طرز تهیه ارده کنجد درجه 1 سویدا

کنجد یکی از دانه‌های روغنی قدیمی و کهن است که در آسیا طرفداران زیادی دارد. خواص کنجد باعث به وجود آمدن محصولاتی مانند روغن و ارده کنجد شده است.

ارده یک صبحانه مقوی و پرخاصیت برای شروع یک روز در هر رده سنی به حساب می‌آید.

اما موارد مصرف ارده به صبحانه محدود نمی‌شود؛ این ماده غذایی کرم رنگ و غلیظ در کشورهای عربی برای غذاهایی مانند حمص یا باباغنوش استفاده می‌شود.

ارده را عموما به صورت آماده و صنعتی در بازار دیده‌ایم اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید، می‌توانید به جای خرید ارده، یک ارده خوشمزه و ارگانیک را در منزل به شیوه کاملا بهداشتی تهیه کنید.

حتما با خود می‌گویید که چه کار سخت و زمان‌بری خواهد بود اما ما به شما این مژده را می‌دهیم که با یک طرز تهیه جالب و هیجان‌انگیز تنها در طی نیم ساعت ارده خانگی خواهید داشت.

اگر وسوسه شده‌اید که دست به کار شوید، با ما همراه باشید تا با طرز تهیه ارده کنجد، به شیوه‌ای کاملا راحت و سریع آشنا شوید.

مواد اولیه برای تهیه ارده کنجد

مواد لازم مقدار لازم
کنجد150 گرم یا 1 پیمانه
روغن کنجد2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه ارده کنجد

اگر کنجد در دسترس دارید، مراحل زیر را قدم به قدم همراه ما باشید تا یک ارده سنتی و خوشمزه را تهیه کنید.

مرحله اول: آماده سازی مواد اولیه

قدم اول در تهیه یک ارده درجه یک و مرغوب، انتخاب کنجد سالم و تازه است. کیفیت کنجد نقش اساسی و اصلی را طعم ارده خواهد داشت. استفاده از کنجد پوست کنده کار را برای شما راحت می‌کند بنابراین در زمان خرید، به این نکته توجه کنید.

مرحله دوم: تفت دادن کنجد

در یک ماهیتابه، کنجد را ریخته و با شعله کم مدام هم بزنید. توجه کنید در این مرحله باید به صورت دائم به هم زدن ادامه دهید وگرنه کنجد ته گرفته و بوی سوختگی در طعم ارده تاثیر می‌گذارد.

مرحله سوم: طلایی شدن کنجدها

به مدت 5 تا 7 دقیقه به تفت دادن ادامه دهید تا بوی کنجد بلند شود. وقتی بوی خامی کنجد گرفته شده و رنگ آن اندکی طلایی شود، زیر شعله را خاموش کرده و اجازه دهید تا کنجدها خنک شوند.

مرحله چهارم: آسیاب کردن

کنجد تفت داده و خنک شده را در آسیاب ریخته و در چند مرحله دستگاه را روشن کرده تا کنجدها پودر شوند. در هرمرحله درب آسیاب را باز کرده و کنجد را زیر و رو کنید تا همه کنجدها به صورت یکنواخت آرد شوند.

مرحله پنجم: اضافه کردن روغن

روغن کنجد را به کنجدهای پودر شده اضافه کرده و همچنان به آسیاب کردن ادامه دهید. حتما بعد از هر مرحله که آسیاب را خاموش می‌کنید، کنجد و روغن را زیر و رو کرده تا همه کنجدها به صورت یکنواخت آسیاب شود.

مرحله ششم: آماده سازی

به آسیاب کردن ادامه دهید تا مخلوطی یکدست و نرم حاصل شود. ارده به دست آمده را در ظرفی در بسته ریخته و در یخچال نگه دارید.

مرحله هفتم: سرو کردن

ارده شما حاضر است؛ به همین راحتی یک ارده مرغوب و درجه یک خواهید داشت. به همراه شیره یا عسل از طعم بی‌نظیرش لذت ببرید. نوش جان!

نکات تکمیلی

  • به جای استفاده از روغن کنجد می‌توانید از روغن مایع استفاده کنید اما برای سلامت بیشتر بهتر است از روغن کنجد استفاده شود.
  • اگر مقدار کنجد شما زیاد است و دستگاه آسیاب کوچکی دارید برای راحتی کار می‌توانید ارده را با چرخ گوشت درست کنید.
  • ترتیب مراحل کار به همان ترتیب موارد بالا است با این تفاوت که چندین بار کنجدها را به جای آسیاب کردن، چرخ کنید.
  • هرمقدار کنجد داشته باشید، به میزان نصف آن ارده خواهید داشت.
  • ارده خانگی در ظرف در بسته و در یخچال به مدت تقریبا سی روز ماندگاری دارد.

سخن پایانی

همانطور که مشاهده کردید، طرز تهیه ارده سنتی، ارگانیک و بدون مواد نگهدارنده خیلی هم سخت و طاقت فرسا نبود.

ارده به قدری خواص و فواید دارد که می‌ارزد اندکی زمان صرف کرده و به جای خرید ارده صنعتی و بازاری، یک ارده مرغوب و سالم را در منزل تهیه کنید.

امیدواریم با استفاده از طرز تهیه ارده کنجد دست به کار شده و این طلای گرانبها را برای عزیزانتان تهیه کرده و در کنار تکه‌ای نان تازه و عسل یا شیره خوشمزه، نوش جان کنید.

پیج اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *