میان وعده برای لاغری شکم

این روزها با پیشرفت تکنولوژی، افزایش زندگی ماشینی و عادت‌های غذایی ناسالم، شاهد بیش از پیش چاقی و اضافه وزن در افراد هستیم. عدم تحرک کافی به همراه رژیم غذایی نادرست سبب تجمع چربی در ناحیه شکم و پهلو می‌شود که علاوه بر ظاهر نامطلوب، بیماری‌های زیادی را به همراه خواهد داشت. چاقی شکم و تجمع چربی در میان بدن، خطرناک‌ترین نوع چاقی است زیرا باعث تجمع چربی در اطراف قلب شده و با انسداد رگ‌ها، بیماری‌هایی از جمله افزایش کلسترول، دیابت، سکته قلبی و… را به همراه خواهد داشت. اگر شما هم دغدغه میان وعده برای لاغری شکم را دارید، با ما همراه باشید.

میان وعده برای لاغری شکم

اهمیت میان وعده

اگر شما هم از افرادی هستید که فکر می‌کنید با نخوردن میان وعده، لاغر خواهید شد، سخت در اشتباه هستید. میان وعده یکی از وعده‌های غذایی مهم است که باعث لاغری می‌شود. اگر میان وعده مناسبی میل نشود، اشتها برای میل کردن وعده اصلی مانند ناهار یا شام زیاد شده و گرسنگی بیش از حد، باعث از یاد رفتن رژیم و مصرف بیش از اندازه غذا می‌شود. وقتی میان وعده سالم و مفیدی میل شود، علاوه بر این‌که قند خون افت نمی‌کند، اشتهای کاذب برای صرف غذای اصلی از بین می‌رود و یک قدم به سوی هدف نزدیک‌تر می‌شوید.

در یک رژیم غذایی ایده‌آل و سالم، صبحانه در ساعت 7 یا 8 صبح میل می‌شود، سپس میان وعده سالمی در ساعت 10 تا 11 صرف شده و تا زمان ناهار در ساعت 13 تا 14 چیز دیگری خورده نمی‌شود. پس از ناهار، میان وعده‌ای در ساعت 16 یا 17 صرف شده و برای وعده شام در ساعت 19 تا 20 صبر می‌شود.

میان وعده مناسب برای لاغری شکم

اگر بخواهیم رمز لاغری شکم را در یک جمله خلاصه کنیم، باید بگوییم که هرچه مصرف غذاهای دارای آب بیشتر باشد، به هدف نزدیک‌تر خواهید شد. در ادامه چند میان وعده ساده، سالم و گاها چربی سوز را به شما معرفی خواهیم کرد.

میوه

میوه‌ها دارای مقادیر زیادی آب هستند؛ مصرف روزانه میوه به علت تامین آب بدن و قند طبیعی، باعث تنظیم قند خون می‌شود. البته لازم به ذکر است که مصرف میوه در هر میان وعده از یک واحد نباید بیشتر باشد زیرا قند موجود در میوه باعث افزایش وزن می‌شود ولی مصرف متعادل آن، کمک شایانی به لاغری شکم و سلامتی می‌کند. میوه‌هایی مثل سیب، موز، توت فرنگی، گریپ فروت و… برای رژیم غذایی بسیار مناسب هستند.

سبزیجات

درصد بالای سبزیجات از آب تشکیل شده است؛ سبزیجات با فیبر زیاد بسیار مناسب مصرف در میان وعده هستند. می‌توانید سالادی از مخلوط سبزیجات تهیه کرده و به همراه آبلیمو و روغن زیتون میل کنید تا اشتهای کاذب برای صرف وعده اصلی کم شود. اگر معده شما درد می‌کند می‌توانید سبزیجات را به حالت بخارپز میل کنید. آووکادو، خیار، گوجه، کاهو، بروکلی، کرفس و… بهترین گزینه‌ها برای صرف یک میان وعده سالم هستند. آووکادو به علت داشتن چربی غیر اشباع، یک چربی‌سوز قوی برای چربی‌های ناحیه شکم و پهلو به حساب می‌آید.

مغزیجات

مصرف کم ولی روزانه مغزیجات خام باعث تضمین سلامتی و لاغری می‌شود. پروتئین، چربی سالم و فیبر موجود در مغزیجات، تمام آن چیزی است که بدن برای سلامتی نیاز دارد. البته آجیل کالری بالایی دارد، بنابراین در مصرف آن احتیاط کنید.

ارده

ارده یکی از منابع تامین ویتامین E، فیبر و منیزیم است.  با خرید ارده و مصرف یک قاشق از آن، یک ساعت قبل از هر وعده غذایی، این خوراکی خوش طعم باعث ایجاد احساس سیری می‌شود و از میل کردن غذا به صورت افراطی، جلوگیری می‌کند. ارده علاوه بر ایجاد احساس سیری، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن در هنگام رژیم را تامین می‌کند. توصیه می‌شود از مصرف زیاد ارده خودداری کنید زیرا به خاطر کالری بالا، باعث چاقی می‌شود.

شکلات تلخ

شکلات تلخ یکی از بهترین مواد غذایی برای افزایش سوخت و ساز بدن است. افزایش متابولیسم بدن با مصرف مقدار کمی از شکلات تلخ در میان وعده، باعث کاهش چربی دور شکم می‌شود. شکلات تلخ برای سلامت قلب بسیار مفید است بنابراین از مصرف آن غافل نشوید. همچنین آنتی اکسیدان موجود در شکلات تلخ، باعث طراوت و شادابی پوست شده و پیری را به تاخیر می‌اندازد.

لبنیات کم چرب

لبنیات کم چرب به خصوص ماست یونانی به علت داشتن مقادیر زیاد کلسیم و پروتئین، یک گزینه عالی برای میان وعده به حساب می‌آید. مصرف روزانه مقداری از ماست با جو دوسر پرک یا اوتمیل به همراه میوه‌هایی مانند توت و اندکی دارچین، باعث افزایش متابولیسم بدن شده و با فیبر زیاد، احساس سیری را برای چند ساعت نگه می‌دارد.

چای سبز یا قهوه به همراه بیسکوئیت جو

چای سبز یکی از بهترین نوشیدنی‌های چربی سوز است که با افزایش متابولیسم بدن، چربی سوزی را تسریع می‌بخشد. قهوه نیز اگر بدون شکر میل شود، به خاطر داشتن کافئین، سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد. وقتی در میان وعده، اشتهای زیادی دارید یکی از این دو نوشیدنی را به همراه تعداد کمی از بیسکوئیت جو میل کنید تا جلوی اشتهای کاذب گرفته شود.

کره بادام زمینی با سیب

کره بادام زمینی بر خلاف کالری زیادی که دارد، اگر به صورت محدود در حد 1 قاشق به همراه یک سیب میل شود، به خاطر فیبر زیاد و هضم آهسته، سیری کاذبی را ایجاد می‌کند. کره بادام زمینی منبعی برای تامین چربی‌های مفید است که توصیه می‌شود جانب احتیاط را در مصرف آن رعایت کنید زیرا کالری بالایی دارد و باعث ایجاد حساسیت یا شوک آنافیلاکسی در بعضی افراد می‌شود.

چه غذاهایی برای لاغری شکم، مضر است؟

  • استفاده افراطی از کربوهیدرات‌ها باعث تجمع چربی در شکم می‌شود. کربوهیدرات‌ها در بدن تبدیل به قند شده و کالری زیادی تولید می‎‌کند. اگر این کالری سوزانده نشود در سلول‌های چربی تجمع کرده و باعث چاقی می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید به وزن ایده‌آل برسید، مصرف غذاهای فست فودی، سیب زمینی سرخ کرده و قند مصنوعی را فراموش کنید.
  • میزان برنج و نان دریافتی در روز باید با توجه به مقدار کالری دریافتی به صورت محدود باشد.
  • مصرف نمک را به حداقل برسانید زیرا باعث افزایش فشار خون و احتباس آب در بدن می‌شود.
  • متاسفانه مصرف غذاهای فرآوری شده به یکی از عادات غذایی ما تبدیل شده است که علاوه بر خطر برای سلامتی، معده را به ذخیره چربی عادت می‌دهد.

سخن پایانی

رسیدن به وزن ایده‌آل و از بین رفتن اضافه وزن، به همراهی یک رژیم غذایی مناسب و انجام حرکات ورزشی نیاز دارد. شرط رسیدن به تناسب اندام و سلامتی، محرومیت از مواد غذایی نیست بلکه یک عادت غذایی مناسب و سالم خوری به همراه تحرک کافی و نوشیدن آب، تمام چیزی است که برای داشتن وزن ایده‌آل و سلامتی به آن نیاز دارید. میان وعده به عنوان یک وعده غذایی کمکی برای رژیم لاغری از اهمیت زیادی برخوردار است، بنابراین در این مقاله سعی کردیم چندین میان وعده برای لاغری شکم را نام ببریم، زیرا سلامتی شما آرزوی ماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *