حلوا ارده برای دیابتی‌ ها

ارده یکی از مواد غذایی مفید و پرخاصیتی است که از دانه کوچک وغنی کنجد گرفته می‌شود. ارده وارث اکثر خواص و ویتامین‌های مفید موجود در کنجد از جمله فیبر، پروتئین، آهن، منیزیم، کلسیم، آنتی اکسیدان و… است. این ماده غذایی اگر به میزان متعادل مصرف شود، تاثیر به سزایی را در پیشگیری و کنترل قند خون ایفا می‌کند. حلوا ارده نیز یکی از مشتقات خوشمزه و لذیذ ارده است که به خاطر محبوبیت و طعم بی‌نظیر، این سوال را برای اکثر افراد به وجود می‌آورد که آیا حلوا ارده بدون شکر وجود دارد؟ اگر شما هم هوس یک صبحانه خوشمزه با حلوا ارده کرده‌اید ولی نگران قند خون خود یا اطرافیان هستید با ما همراه باشید تا با حلوا ارده برای دیابتی‌ها و خواص آن بیشتر آشنا شوید.

حلوا ارده برای دیابتی ها

چرا ارده برای دیابت مفید است؟

متاسفانه این‌ روزها شاهد رشد بیماری دیابت در افراد با سنین متفاوت هستیم. این بیماری که به خاطر اختلال در عملکرد انسولین ایجاد می‌شود، افزایش قند خون را به همراه دارد. رژیم غذایی افراد دیابتی باعث می‌شود تا از اکثر مواد غذایی با کربوهیدرات بالا و قند مصنوعی، منع شوند. ارده نیز یکی از مواد غذایی مفید و مقوی است که زینت بخش اکثر سفره‌های ایرانی به خصوص در فصول سرد سال می‌شود.

استفاده از ارده در ایران به قرن‌ها پیش برمی‌گردد وبه خاطر محبوبیت بالا، همچنان در رژیم غذایی افراد زیادی وجود دارد. حالا این سوال به وجود می‌آید که آیا استفاده از این ماده غذایی برای دیابت مضر است یا مفید؟ در جواب این سوال اولین قدم، آشنایی با خواص و تاثیرات ارده در قند خون  و سلامت بدن است.

ارده به خاطر داشتن مقادیر زیاد فیبر، منیزیم و چربی‌های غیر اشباع، تاثیر زیادی در پیشگیری از دیابت و کنترل سطح قند خون دارد. فیبر زیاد موجود در ارده باعث ایجاد احساس سیری کاذب شده بنابراین برای ساعات زیادی، اشتها را کم کرده و مانع از مصرف زیاد مواد غذایی می‌شود؛ در نتیجه در کنترل وزن و کاهش اشتها، نقش به سزایی دارد.

همچنین ارده عملکرد و تاثیر داروهای دیابت را افزایش داده و باعث کنترل سطح قند خون و انسولین می‌شود. البته لازم به ذکر است که ارده کالری زیادی دارد و در مصرف آن باید جانب احتیاط و تعادل را کاملا رعایت کرد.

خواص شیره انگور

شیره انگور یا دوشاب یکی از مواد غذایی مفید و پرکالری است که خواص انگور را به صورت فشرده در خود دارد. شیره انگور  شامل مقادیر زیادی از ویتامین A، B، C، آهن، منیزیم، فسفر و کلسیم است. با اینکه شیره انگور به خاطر داشتن قند طبیعی، بهترین جایگزین برای قند مصنوعی مانند شکر است ولی باید به صورت کاملا محدود در رژیم غذایی افراد دیابتی لحاظ شود.

تفاوت حلوا شکری با حلوا ارده

حلوا شکری و حلوا ارده، مشتقات لذیذی از ارده هستند که تمام خواص ارده را به ارث برده‌اند. این دو ماده غذایی به خاطر طعم شیرین و لذیذی که دارند، مورد استقبال اکثر افراد در همه گروه سنی قرار می‌گیرند. تفاوت حلوا شکری و حلوا ارده در نوع شیرین کننده آن است یعنی در تهیه حلوا شکری از مخلوط ارده با شکر استفاده شده ولی برای شیرین کردن ارده در حلوا ارده، از شیرین کننده طبیعی مانند شیره انگور استفاده می‌‌شود.

آیا حلوا ارده بدون شکر وجود دارد؟

طعم شیرین یکی از علایق اکثر افراد است که نمی‌توان به واسطه بیماری مانند دیابت، آن را به صورت کلی از رژیم غذایی افراد حذف کرد. احساس منع و محدودیت زیاد از منابع غذایی، باعث بروز افسردگی و احساس نارضایتی در بیمار می‌شود. با توجه به این نیاز و علاقه، گروه‌های غذایی اقدام به تولید حلوا ارده با شیره انگور کرده‌اند که کاملا بدون شکر تولید می‌شود و علاوه بر طعم لذیذ، حاوی تمام خواص شیره انگور و ارده است.

حلوا ارده بدون شکر، یک میان وعده مقوی و پرخاصیت برای افراد با رژیم لاغری و بیماری دیابت است. البته باید زیر نظر پزشک و به صورت کم مصرف شود تا علاوه بر بهرمندی از خواص آن، مضرات و خطرات استفاده زیاد از این ماده غذایی خوشمزه، به حداقل برسد. حلوا ارده با شیره انگور، به خاطر داشتن مقادیر زیاد آهن و طبع گرم، گزینه مناسبی برای افراد دارای ضعف عمومی بدن و کم خونی است. بنابراین با خرید حلوا ارده با شیره انگور، یک میان وعده یا صبحانه رژیمی خوشمزه و مقوی را در دسترس خواهید داشت.

سخن پایانی

اگر هوس یک صبحانه شیرین و لذیذ، تمام فکر و ذهنتان را مشغول کرده ولی نگران بیماری دیابت هستید یا می‌خواهید از ابتلا به آن پیشگیری کنید، به شما این مژده را می‌دهیم که حلوا ارده رژیمی را با خیال راحت می‌توانید مصرف کنید. این حلوا ارده به خاطر داشتن انواع ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن، گزینه مناسبی برای صبحانه یا میان وعده افراد دیابتی یا دارای رژیم غذایی به حساب می‌آید. البته همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، شرط بهرمندی از خواص حلوا ارده برای دیابتی‌ها، استفاده محتاطانه و زیر نظر پزشک است. با وجود حلوا ارده با شیره انگور، دیگر از مصرف مواد غذایی خوشمزه و شیرین، محروم نخواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *