طبع شیره خرما

خرما یکی از میوه‌های محبوب و انرژی‌زا است که از دیرباز برای برطرف کردن ضعف و بی‌‍حالی در افرادی که فشار خون پایینی دارند یا برای باز کردن روزه در ایام ماه مبارک رمضان به روزه‌داران، پیشنهاد می‌شود. شیره خرما یکی از محبوب‌ترین شیره‌های مصرفی در رژیم غذایی است که خواص هزاران خرما را به صورت فشرده در خود دارد. فواید و خواص شیره خرما بسیار زیاد است به طوری‌که در کنار ارده یا مخلوط با شیره‌های توت و انگور، معجون معجزه‌آسایی را برای سلامتی می‌سازد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید طبع شیره خرما چیست؟ سرد یا گرم است؟ خشک است یا تر؟ خاصیت قلیایی دارد یا اسیدی؟ بدون شک دانستن طبع مواد غذایی و رعایت اعتدال در طبع بدن، اصل کلی سلامتی است. بنابراین با دانستن طبع شیره خرما که به یکی از مواد غذایی محبوب و پرکاربرد در زندگی روزانه ما تبدیل شده است، خالی از لطف نیست. با ما همراه باشید تا جواب سوالات خود را دریابید و با خواص و طبع شیره خرما از دیدگاه طب سنتی بیشتر آشنا شوید.

طبع شیره خرما

طبع شیره خرما چیست؟

احتمالا حدس زدن طبع شیره خرما کار سختی نباشد؛ همان‌طور که همه می‌دانند خرما با طبع گرم و خشکی که دارد، گزینه مناسبی برای رفع سردی یا رطوبت بدن به حساب می‌آید. شیره حاصل از این میوه مغذی و پرخاصیت نیز طبع گرم و خشکی دارد. با خرید شیره خرما می‌توانید یک ماده غذایی ارزشمند و مفید برای رفع سردی و رطوبت حاصل از غذاهای روزانه مانند برنج  که اکثرا طبع سردی دارند و باعث رطوبت و نفخ در بدن می‌شوند را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. البته توصیه می‌شود افراد با طبع گرم در خوردن شیره خرما، جانب احتیاط را رعایت کنند. شیره خرما به دلیل داشتن طبع گرم در کنار خواص و ویتامین‌های زیاد، بهترین انتخاب برای گرم کردن و تقویت سیستم ایمنی بدن در ماه‌های سرد سال است.

خاصیت اسیدی یا قلیایی شیره خرما

به دلیل مصرف روزانه مواد غذایی که اکثرا خاصیت اسیدی دارند مانند شکر، مرغ، شیر و…، بدن اسیدی می‌شود و در نتیجه بیماری‌های زیادی مانند رفلاکس معده و بر هم خوردن PH بدن به وجود می‌آید. بدن برای عملکرد صحیح و تامین سلامتی نیاز به تعادل در  PH  دارد. شیره خرما و میوه آن یکی از مواد غذایی مفیدی است که به خاطر داشتن خاصیت قلیایی برای رفع رفلاکس یا برگشت اسید معده و تعادل در PH  بدن، بسیار مناسب است.

جایگاه شیره خرما در طب سنتی

طبع شناسی در طب سنتی، یک اصل مهم و حیاتی به حساب می‌آید؛ توجه به طبع مواد غذایی، رعایت اعتدال و حفظ طبع بدن در میانه، رمز مهمی برای داشتن بدنی سالم است. شیره خرما به دلیل داشتن انواع ویتامین و مواد معدنی مانند ویتامین A، B، C، کلسیم، فسفر، آهن، فیبر و پروتئین در کنار طبع بسیار گرم و خاصیت انرژی‌زایی فراوان، به یکی از مواد غذایی پرکاربرد و مهم در طب سنتی تبدیل شده است. در ادامه به گوشه‌ای از دریای بی‌کران خواص شیره خرما اشاره خواهیم کرد:

  • مفید برای سلامتی پوست و مو
  • افزایش سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از التهاب
  • خون‌سازی و رفع کم‌خونی
  • مفید و مقوی برای ایام پریودی
  • استحکام استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان
  • پیشگیری و کمک به درمان سرطان
  • تقویت قوای جنسی و کمک به باروری
  • مفید برای قلب و کاهنده چربی خون
  • انرژی‌زا و مفید برای مکمل‌‎های ورزشی
  • مفید برای کودکان
  • درمان یبوست و تقویت معده

مصلح شیره خرما

مصلح به معنای یافتن مکملی برای مواد غذایی با هدف افزایش فواید غذا و رفع مضرات آن است؛ بنابراین اگر بخواهیم برای خرما مصلحی را نام ببریم باید به آب انار، بادام، سکنجبین، گلاب، سرکه و کاهو اشاره کنیم. همچنین بهترین مصلح برای شیره خرما، سرکه است که در مخلوط با شیره خرما، ترکیب معروف و قدیمی به نام سرکه شیره را می‌سازد.

موارد مصرف شیره خرما

برخی از موارد مصرف شیره خرما به شرح زیر است:

  1. شیره خرما به خاطر طعم لذیذ و خوشمزه‌ای که دارد به یکی از بهترین گزینه‌ها برای صرف صبحانه در کنار ارده، تبدیل شده است.
  2. ترکیب شیره خرما با ارده، سوخت مورد نیاز بدن برای انجام فعالیت‌های مغزی و جسمی را در طول روز تامین می‌کند.
  3. ترکیب شیره خرما با شیره‌های توت و انگور، ترکیبی معجزه‌گر به نام سه شیره را میسازد که خواص دارویی فراوانی دارد و شما را از مصرف مولتی ویتامین بی‌نیاز می‌کند.
  4. از شیره خرما به عنوان یک شیرین کننده طبیعی و سالم در تهیه حلوا و شیرینی استفاده می‌شود.
  5. حل کردن مقداری از شیره خرما در شیر ولرم، بهترین گزینه برای عصرانه یا افطار به حساب می‌آید.
  6. مصرف شیره خرما روی شیر برنج، علاوه بر ایجاد طعم دلچسب و لذیذ، باعث از بین رفتن سردی شیر و برنج شده و ترکیبی سرشار از کلسیم را می‌سازد.

عوارض مصرف زیاد از شیره خرما

توجه به رعایت اعتدال و جلوگیری از افراط باعث می‌شود از خواص مواد غذایی به طور کامل بهرمند شده و مضرات آن کم شود. شیره خرما نیز اگر به صورت متعادل براساس شرایط بدنی و سلامتی هر فردی مصرف نشود، عوارضی را به همراه خواهد داشت. شیره خرما به دلیل داشتن قند بالا، برای افراد دیابتی مضر است؛ بنابراین توصیه می‌شود افراد دیابتی برای بهرمندی از شیره خرما به عنوان یک شیرین کننده طبیعی و پرخاصیت، جانب احتیاط را زیر نظر پزشک، رعایت نمایند.

شیره خرما طبعی گرم دارد و مصرف زیاد  آن توسط افراد گرم مزاج، باعث ایجاد جوش و غلبه گرمی بر بدن می‌شود. همچنین این شیره به دلیل داشتن کالری زیاد، برای افراد کم تحرک، اضافه وزن را به همراه خواهد داشت، بنابراین پیشنهاد می‌شود در کنار مصرف شیره خرما، حفظ رژیم غذایی و انجام حرکتی ورزشی وجود داشته باشد.

سخن پایانی

خرما یکی از میوه‌های پرانرژی و پرخاصیت است که همه ما آن را به دفعات برای رفع بی‌حالی یا افتادگی فشار خون استفاده کرده‌ایم. استفاده از خرما به دلیل طعم دلچسب و لذیذی که دارد، در کنار چای بسیار متداول است و در جنوب کشور با آن دسری مقوی و گرم به نام رنگینک درست می‌شود. نخل‌های خرما که زیر تابش نور مستقیم خورشید در هوای بسیار گرم رشد می‌کنند، نوید شکوفایی میوه‌ای گرم و پرخاصیت را می‌دهند. شیره خرما به دلیل داشتن خواص زیاد و خاصیت اصلاح کنندگی طبع سرد مواد غذایی، در طب سنتی جایگاه والا و ارزشمندی دارد. در این مقاله سعی کردیم با گوشه‌ای از خواص و طبع شیره خرما در طب سنتی آشنا شویم. لازم به ذکر است رعایت اعتدال در استفاده از شیره خرما، یک اصل مهم و حیاتی برای بهرمندی از خواص بی‌کران آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *