طبع شیره انگور

شیره انگور که با نام دوشاب هم شناخته می‌شود، یکی از محبوب‌ترین و پرخاصیت‌ترین شیره‌های اصیل و ناب ایرانی است که از زمان‌های گذشته، فرآیند شیره پزی در مناطق مرکزی ایران توسط بانوان ساکن در روستا و شهرهایی که باغ‌های انگور داشتند، بسیار متداول و محبوب بوده است. شیره انگور سرشار از ویتامین و مواد معدنی مهمی است که برای درمان بیماری‌هایی مانند کم خونی، مشابه با یک داروی شیمیایی قوی عمل کرده، با این تفاوت که مضرات آن را نخواهد داشت. با خرید شیره انگور، به خاطر داشتن خواص زیاد در وعده صبحانه در کنار ارده، معجون معجزه‌آسایی را برای یک صبحانه کامل در ابتدای یک روز کاری و پرانرژی می‌توانید بسازید. شاید تا به حال راجع به طبع مواد غذایی در طب سنتی شنیده باشید؛ شیره انگور به خاطر طبع و خواص منحصر به فردی که دارد، مورد توجه طب سنتی قرار گرفته است. این شیره بر اساس انگور انتخابی و شیوه شیره گیری به مدل‌های مختلفی تقسیم می‌شود که هر کدام طعم و خواص خاص خود را دارد. برای نمونه طبع انگور قرمز ممکن است با طبع انگور عسگری تفاوت‌های جزئی داشته باشد. اگر علاقمند به دانستن حقایقی راجع به طبع شیره انگور هستید، با ما همراه باشید.

طبع شیره انگور سرد است یا گرم؟

شاید شنیده باشید که پزشکان طب سنتی افراد سرد مزاج یا دارای ضعف عمومی بدن را به استفاده از شیره انگور در شش ماه دوم سال  تشویق می‌کنند. همان‌طور که از شواهد معلوم است طبع شیره انگور هم مانند انگور گرم و تر است و کالری بالایی دارد. بدیهی است شیره حاصل از انگور که آب غلیظ شده میوه است، طبع گرم‌تر و کالری بالاتری نسبت به میوه انگور داشته باشد. گرمای زیاد شیره انگور، این ماده غذایی را مناسب رفع سردی در بدن افراد سردمزاج کرده است. پیشنهاد می‌شود افراد با مزاج گرم برای استفاده از شیره انگور و برخورداری از فواید آن، در مقدار مصرف، جانب احتیاط را رعایت کنند.

طبع انگور عسگری چیست؟

یکی از بهترین انگورها برای گرفتن شیره، انگور عسگری است؛ این انگور به خاطر داشتن دانه‌های آب‌دار و بدون هسته، بهترین گزینه برای شیره با کیفیت عالی به حساب می‌آید. طبع انگور عسگری گرم است و شیره حاصل از آن نیز طبع گرم و تری دارد. استفاده از شیره انگور عسگری به خاطر داشتن طبع گرم و خواص زیاد، به افراد سرد مزاج یا دارای ضعف عمومی بدن، بسیار توصیه می‌شود. یکی از نکات مثبت و حائز اهمیت در شیره انگور عسگری، وجود مقادیر زیاد ویتامین C است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و بدن را در برابر بیماری‌هایی مانند آنفولانزا، سرماخوردگی و کرونا تا حد زیادی ایمن می‌کند. از این شیره برای شفافیت پوست و از بین بردن کک و مک حاصل از تابش نور مستقیم خورشید، به عنوان ماسک نیز استفاده می‌شود.

طبع انگور قرمز چیست؟

طبع انگور قرمز گرم و تر است و کالری بالایی دارد. بدیهی است شیره حاصله از این انگور نیز طبع گرم و تری داشته باشد. این شیره بسیار مقوی و پرخاصیت است و به خاطر خاصیت ملین بودن، بهترین دارو برای رفع یبوست و پاکسازی گوارش به حساب می‌آید. از این شیره برای تقویت معده و تصفیه خون بسیار استفاده می‌شود. شیره انگور قرمز برای سلامت ریه و دستگاه تنفسی بسیار مفید است.

جایگاه شیره انگور در طب سنتی

شیره انگور به خاطر داشتن مقادیر زیاد ویتامین و مواد معدنی مانند ویتامین A، B، C، آهن، منیزیم، فسفر و کلسیم در طب سنتی جایگاه والا و ویژه‌ای دارد. خواص شیره انگور مانند درمان کم خونی، تقویت سیستم ایمنی، پیشگیری از آلزایمر، مفید برای قلب و عروق، تقویت کننده معده، ضد نفخ، کنترل فشار خون، تسهیل در گردش خون، خاصیت ضد التهابی، پیشگیری از سرطان، مفید برای پوست و مو، مفید برای رشد کودکان و… در کنار طبع گرم و خاصیت اصلاح سردی غذاهای روزانه، باعث شده این شیره به یکی از ارکان مهم و حیاتی در رژیم‌های سلامتی در طب سنتی تبدیل شود.

موارد مصرف شیره انگور

شیره انگور به خاطر طعم شیرین و لذیذی که دارد، بهترین جایگزین برای شیرین کننده‌های مصنوعی و مضر مانند شکر به حساب می‌آید. در ادامه چندین روش مصرف شیره انگور را به شما خواهیم گفت:

  1. متداول‌ترین روش مصرف شیره انگور، استفاده در کنار ارده به عنوان یک صبحانه کامل و مقوی برای شروع یک روز و تامین سوخت لازم برای فعالیت مغز و بدن است.
  2. از دیگر موارد استفاده از شیره انگور، به تهیه حلوایی خوشمزه و خوش‌رنگ می‌توان اشاره کرد.
  3. از این شیره می‌توان در مخلوط با آب، یک شربت گوارا و پرخاصیت برای رفع تشنگی ساخت.
  4. شیره انگور یک چاشنی و مکمل خوشمزه برای شیرین کردن شیر برنج به حساب می‌آید وعلاوه بر رفع سردی در برنج و شیر، ترکیب لذیذ و سرشار از کلسیم را خواهد ساخت.
  5. حل کردن یک قاشق از شیره انگور در شیر ولرم، بهترین گزینه برای گشایش روزه در وقت افطار ایام ماه مبارک رمضان به حساب می‌آید.

مصلح شیره انگور

شاید از زمان‌های قدیم اصطلاح سرکه شیره را شنیده باشید؛ جالب است که بدانید بهترین مصلح برای شیره انگور، سرکه یا تخم ریحان است.

عوارض استفاده زیاد از شیره انگور

شاید بهتر است این نکته کلیدی و طلایی را فراموش نکنید که لازمه منفعت بردن از مزایای هر ماده غذایی و جلوگیری از ضرر آن، استفاده متعادل و به اندازه است. شیره انگور هم با تمام خواصی که دارد از این قاعده خارج نیست، بنابراین در صورت مصرف افراطی از آن، مشکلاتی را به وجود خواهد آورد که در ادامه به چند مورد از آن اشاره خواهیم کرد:

  • همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، شیره انگور طبع گرم و تری دارد واستفاده افراطی از آن در افراد گرم مزاج، باعث غلبه گرمی شده و ایجاد جوش در صورت یا افزایش درجه حرارت بدن را به همراه خواهد داشت.
  • شیره انگور کالری بالایی دارد و ممکن است در صورت استفاده زیاد باعث اضافه وزن شود. بنابراین توصیه می‌شود از این شیره در کنار فعالیت ورزشی و رژیم غذایی سالم استفاده شود.
  • مقدار قند در شیره انگور بسیار بالاست؛ بنابراین به افراد دیابتی پیشنهاد می‌شود از این شیره به صورت محدود و زیر نظر پزشک، استفاده کنند.

سخن پایانی

انگور یکی از میوه‌های بهشتی است که علاوه بر طعم عالی و ظاهر زیبا، خواص و فواید زیادی برای بدن انسان دارد. طبع شناسی در طب سنتی جایگاه ویژه‌ای دارد و دقت به طبع ماده غذایی و رعایت اعتدال، یکی از رمز‌های سلامتی به حساب می‌آید. طبع شیره انگور بسیار گرم و تر است و با توجه به ویتامین‌هایی که دارد، برای اصلاح غذاهای روزانه که اکثرا طبع سردی دارند، گزینه مناسبی به حساب می‌آید. در این مقاله سعی کرده‌ایم، شیره انگور را براساس طبع مدل‌های متفاوتش مانند طبع انگور عسگری و شیره آن که بهترین و مرغوب‌ترین نوع شیره انگور است، شرح دهیم، هرچند که خواص و طبع اکثر مدل‌های شیره انگور با هم تفاوت زیادی نداشتند. به طور کل می‌توان بیان کرد که شیره انگور با توجه به طبع و خواص زیاد، گزینه مناسبی برای رفع کم خونی و ضعف عمومی بدن به حساب می‌آید.

کامنت 6

  1. […] به دانستن حقایقی راجع به طبع این شیره هستید، در مقاله طبع شیره انگور میتوانید اطلاعات کاملی به دست […]

  2. بسیار عالی بود سپاسگزارم.

    1. سپاس از توجه شما

  3. سلام اسفتاده کردیم عالی بود.

    1. خواهش می کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *