طرز تهیه شیره توت

میوه توت، یکی از حساس‌ترین میوه‌ها است که ماندگاری زیادی ندارد؛ اما خواص شیره توت باعث شده تا به یکی از میوه‌های پر خاصیت و مهم که در تمامی فصول باید مصرف شود، تبدیل شود. برای نگهداری توت و استفاده از خواص آن در تمامی فصول سال، بهترین گزینه شیره توت است. با خرید شیره توت از کارخانه‌های معتبر و با کیفیت، می‌توانید آن را در وعده صبحانه یا همراه با ارده میل کنید و از طعم فوق العاده آن لذت ببرید. اما به غیر از خرید شیره توت، می‌توانید به راحتی این شیره خوش طعم را در خانه تهیه کنید. آیا طرز تهیه شیره توت را بلد هستید؟ اگر علاقه دارید تا با طرز تهیه شیره توت خانگی مرحله به مرحله آشنا شوید، در ادامه همراه ما باشید!

طرز تهیه شیره توت خانگی

طرز تهیه شیره توت در منزل، اصلا کار سختی نیست؛ اگر مراحل زیر را قدم به قدم دنبال کنید و به نکات گفته شده توجه کنید، یک شیره خوش طعم و رنگ مانند شیره‌های کارخانه‌ای تهیه خواهید کرد. برای طرز تهیه شیره توت مراحل زیر را دنبال کنید.

مواد لازم

شیره توت یا دوشاب توت، نیاز به مواد زیادی ندارد و تنها با استفاده از توت سفید یا سیاه می‌توانید آن را تهیه کنید. برای این شیره، حتما از توت‌های رسیده و شیرین استفاده کنید تا در نهایت یک شیره شیرین داشته باشید. برای طرز تهیه شیره توت سفید، مقدار قابل تغییر است.

مواد لازممقدار لازم
توت سفیدبه مقدار لازم

طرز تهیه

پس از تهیه مواد لازم، برای طرز تهیه شیره توت خانگی مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول: شستن توت‌ها

در مرحله اول، توت‌ها را به خوبی بشویید تا گرد و خاک و کثیفی آن برود.

مرحله دوم: پخت توت‌ها

در مرحله بعد، توت‌ها را داخل یک قابلمه بریزید و تا سطح توت‌ها، آب ریخته و روی شعله کم قرار دهید تا به آرامی پخته و له شوند و در این مدت میوه را هم بزنید تا ته نگیرد. (حدود 1 ساعت زمان می‌برد.)

مرحله سوم: شیره گیری توت

در این مرحله از دو روش می‌توانید استفاده کنید:

  • روش اول: در این روش، زمانی که توت‌ها به خوبی پخته شدند با استفاده از گوشت‌کوب آن‌ها را به خوبی له کنید. سپس با استفاده از یک پارچه تمیز یا صافی آب میوه را از گوشت میوه جدا کنید.
  • روش دوم: در روش دوم، به جای استفاده از گوشت‌کوب می‌توانید توت‌ها را داخل پارچه بریزید و با فشار دست، شیره توت را بگیرید.

مرحله چهارم: پخت شیره

پس از مرحله شیره گیری، دوباره آب توت‌ها را در قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا به خوبی غلیظ و قهوه‌ای رنگ شود. (حدود یک ساعت و نیم تا 2 ساعت زمان می‌برد.)

مرحله پنجم: آماده سازی و سرو نهایی

زمانی که شیره قوام آمد، زیر گاز را خاموش کنید و اجازه دهید تا شیره در دمای محیط خنک شود. سپس در ظرف یا شیشه در بسته ریخته و استفاده کنید. نوش جان!

نکات تکمیلی

  1. به هیچ عنوان از شکر، نبات و… برای شیرین شدن شیره استفاده نکنید؛ بجای شیرین کننده‌ها از توت‌های آبدار و شیرین استفاده کنید تا خواص شیره حفظ شود.
  2. شیره پس از سرد شدن غلیظ‌تر می‌شود.
  3. برای طرز تهیه شیره توت با توت خشک، ابتدا 24 ساعت میوه در آب خیسانده شود و سپس مراحل بالا را انجام دهید.
  4. طرز تهیه شیره توت سیاه نیز دقیقا مثل مراحل بالا است و تفاوتی ندارد.
  5. برای جلوگیری و رفع تلخی شیره توت حتما آن را هم بزنید و شعله گاز را زیاد نکنید تا نسوزد.

طرز تهیه شاه توت با خاک سفید

یکی از خوش طعم‌ترین شیره‌ها که کمتر در مغازه‌ها پیدا می‌شود، شیره شاه توت است. این شیره قرمز رنگ و خوش طعم، نیازی به شکر و شیرین‌ کننده‌ها ندارد؛ بلکه تنها با استفاده از خاک سفید می‌توانید ترشی آن را بگیرید. اگر علاقه دارید تا با طرز تهیه شیره شاه توت آشنا شوید، ادامه مقاله را مطالعه کنید.

مواد لازم

برای این شیره تنها به شاه توت‌های رسیده و خاک سفید نیاز دارید. خاک سفید، خاک مخصوص برای شیره انگور و شاه توت بوده که از لوازم قنادی می‌توانید تهیه کنید. به ازای هر 10 کیلوگرم شاه توت به 1 کیلوگرم خاک سفید احتیاج دارید که این مقدار قابل تغییر است.

مواد لازم مقدار لازم
شاه توت10 کیلوگرم
خاک سفید1 کیلوگرم

طرز تهیه

پس از تهیه مواد لازم، برای طرز تهیه شیره شاه توت مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول: شستن شاه توت

در مرحله اول ابتدا به خوبی شاه توت‌ها را بشویید.

مرحله دوم: له کردن شاه توت

در مرحله بعد با استفاده از گوشت‌کوب به خوبی شاه توت‌ها را له کنید و به کمک پارچه یا صافی به خوبی آب میوه را از تفاله آن جدا کنید.

مرحله سوم: اضافه کردن خاک سفید

به آب شاه توت‌ها خاک سفید را اضافه کنید و به مدت 10 تا 12 ساعت بدون حرکت کنار بگذارید تا خاک سفید به خوبی ته‌نشین شود.

مرحله چهارم: پخت شیره

پس از ته‌نشین شدن خاک سفید، با استفاده از ملاقه آب شاه توت را از خاک سفید جدا کنید. مراقب باشید تا خاک سفید به طور کامل از آب میوه جدا شده باشد. سپس آب میوه را داخل قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا شیره کم کم غلیظ شود.

مرحله پنجم: آماده سازی و سرو نهایی

در نهایت پس از غلیظ شدن شیره، قابلمه را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا خنک شود؛ سپس داخل ظرف یا شیشه در بسته بریزید. نوش جان!

سخن پایانی

در نهایت، شیره توت علاوه بر طعم فوق العاده، خواص شگفت انگیزی نیز دارد؛ علاوه بر این، طرز تهیه شیره توت بسیار راحت بوده و زمان زیادی نمی‌گیرد. پس با استفاده از طرز تهیه شیره توت در منزل که پیش‌تر گفته شد، یک شیره خوش طعم، سالم و بدون مواد نگهدارنده یا افزودنی تهیه کنید و از آن در کنار خانواده نهایت لذت را ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *