طرز تهیه مربا بالنگ

مربا بالنگ، در کنار سرشیر و یا کره در صبحانه، یک وعده فوق العاده را به وجود می‌آورد. مربا بالنگ یکی از خوش عطرترین و البته خوش طعم‌ترین مرباهای ایرانی به حساب می‌آید. این مربا که از یکی از مرکبات خوش عطر شیرازی تهیه می‌شود، به چندین شیوه و حالت پخته می‌شود و در حال حاضر خیلی از برندهای معتبر به تولید این مربا می‌پردازند. اگر یک مربا خوش رنگ و عطر بدون مواد نگهدارنده و افزودنی می‌خواهید و زمان دارید، به غیر از خرید مربا بالنگ از کارخانه‌های معتبر با طعمی اصیل و سنتی، می‌توانید با استفاده از طرز تهیه مربا بالنگ، این خوشمزه خوش رنگ را درست کنید. اگر فکر می‌کنید که طرز تهیه مربا بالنگ تازه سخت است، کافی است تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا مرحله به مرحله با رعایت تک تک نکات، به ساده‌ترین روش طرز تهیه مربا بالنگ را به شما آموزش دهیم.

طرز تهیه مربا بالنگ تازه

برای طرز تهیه مربا بالنگ که یکی از کم کالری‌ترین مرباها است، دو دستور با آهک و بدون آهک وجود دارد. در این قسمت به شما طرز تهیه مربا بالنگ تازه بدون آهک را آموزش می‌دهیم:

مواد لازم

توجه داشته باشید مقدار گفته شده برای بالنگ، باید مقدار جدا کرده فیبر خرده شده باشد. به ازای هر کیلوگرم بالنگ، نیاز به دو برابر مقدار بالنگ شکر دارید. هل، گلاب، زعفران یا غنچه گل محمدی دلخواه بوده و قابل حذف است. منظور از آب ترنج، آب میوه بالنگ است ک از شکرک جلوگیری می‌کند؛ به جای آن از آب لیمو ترش نیز می‌توانید استفاده کنید. مواد لازم برای طرز تهیه مربا بالنگ در زیر، قابل تغییر است:

مواد لازممقدار لازم
بالنگ خرد شده600 گرم
شکر1 کیلو و 200 گرم
آب4 پیمانه
آب لیمو ترش یا آب ترنج (آب میوه بالنگ)1.2 پیمانه
هل3 عدد
غنچه گل محمدی4 عدد

طرز تهیه

پس از تهیه مواد لازم، مراحل زیر را برای طرز تهیه مربا بالنگ تازه دنبال کنید:

مرحله اول: جدا کردن قسمت فیبری بالنگ

در مرحله اول، ابتدا بالنگ‌ها را به خوبی بشویید. سپس پوست زرد رنگ بالنگ را با چاقو یا پوست‌کن بگیرید. بالنگ را به چهار قسمت تقسیم کنید و قسمت میوه را از قسمت فیبری میوه جدا کنید. برای دستور مربا بالنگ، تنها نیاز به قسمت فیبری یا پنبه‌ای میوه دارید.

مرحله دوم: خرد کردن بالنگ‌ها

قسمت فیبری میوه را با چاقو خرد کنید و یا با استفاده از کاتر قالب بزنید. اما روش معمول، برش بالنگ به صورت مکعب‌های یک اندازه است. (قابل توجه است که اگر بالنگ‌ها خیلی نازک یا ریز خرد شوند، موقع پخت له خواهند شد.)

مرحله سوم: گرفتن تلخی بالنگ

در مرحله بعد، برای گرفتن تلخی مربا بالنگ ابتدا بالنگ‌ها را داخل ظرفی از آب سرد بریزید و به مدت 10 دقیقه بگذارید تا داخل آب سرد بماند. سپس بالنگ‌ها را درون آبکش بریزید.

2.3 قابلمه را از آب پر کنید و روی حرارت قرار دهید تا آب جوش بیاید. سپس بالنگ‌ها را داخل آب جوش به مدت 5 دقیقه قرار دهید. بعد از گذشت 5 تا 6 دقیقه، بالنگ‌ها را از آب خارج کرده و در آبکش بریزید و با کفگیر فشار دهید تا آب اضافه گرفته شود؛ بعد داخل آب سرد قرار دهید. این کار را 3 تا 4 بار انجام دهید. در مرحله آخر اجازه دهید تا بالنگ مدت 10 تا 15 دقیقه در آب جوش بماند تا کمی نرم شود.

بعد از انجام مراحل بالا، میوه را داخل آبکش بریزید و به کمک فشار کفگیر بر میوه‌ها آب اضافی را بگیرید. بالنگ را در یک ظرف آب یخ بریزید و به مدت 12 تا 24 ساعت استراحت دهید. (طی 24 ساعت چهار بار آب سرد را عوض کنید.)

مرحله چهارم: تهیه شربت

پس از گذشت 12 تا 24 ساعت، بالنگ را روی یک پارچه حوله‌ای بگذارید تا آب اضافه آن برود. درون یک قابلمه 4 لیوان آب بریزید و شکر را کم کم به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا شکر در آب حل شود. سپس تکه‌های بالنگ را به شربت اضافه کنید و به مدت 45 دقیقه تا یک ساعت اجازه دهید تا بالنگ در شربت به آرامی بپزد.

مرحله پنجم: اضافه کردن آب لیمو ترش، هل و غنچه گل محمدی

زمانی که مربا به غلظت مناسب رسید و تکه‌های بالنگ شیشه‌ای شد، آب ترنج که از میوه بالنگ گرفته‌اید یا آب لیمو ترش، هل و غنچه گل محمدی را اضافه کنید و 5 تا 10 دقیقه اجازه دهید روی حرارت بماند.

مرحله ششم: آماده سازی و سرو نهایی

در نهایت، مربا را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا خنک شود. سپس در ظرف یا شیشه‌های در بسته بریزید و از این مربا خوش عطر و طعم در کنار خانواده نهایت لذت را ببرید. نوش جان!

نکات تکمیلی

  1. برای تست قوام، یک قاشق از شهد را بردارید؛ اگر به صورت کش دار و آرام حرکت کند و قطره آخر به سختی از قاشق جدا شود، غلظت مربا مناسب است.
  2. در هنگام پخت در قابلمه باید باز باشد؛ در غیر این صورت، رنگ مربا تیره می‌شود.
  3. از بالنگ‌های سالم و بدون لک برای مربا استفاده کنید.
  4. مقدار شکر گفته شده استاندارد است؛ اگر کم شیرین می‌پسندید، از شکر کم‌تر استفاده کنید.

طرز تهیه مربا بالنگ با آهک

در بسیاری از دستورهای پخت مربا بالنگ از آهک استفاده می‌شود؛ استفاده از آهک باعث ظاهر بهتر و ترد شدن تکه‌های مربا می‌شود. همچنین پروتئین مربا حفظ می‌شود و در آب جوش از بین نمی‌رود. در بخش قبل طرز تهیه مربا بالنگ بدون آهک را آموزش دادیم و در این بخش با طرز تهیه مربا بالنگ با آهک همراه شما هستیم:

مواد لازم

به ازای هر کیلوگرم بالنگ نیاز به 1 کیلو گرم آهک دارید؛ برای این طرز تهیه باید از آهک هیدراته یا هیدروکلسیم استفاده کنید که از قنادی‌ها می‌توانید خریداری کنید. مواد لازم برای طرز تهیه مربا بالنگ در زیر قابل تغییر است:

مواد لازممقدار لازم
بالنگ خرد شده1 کیلوگرم
شکر1.5 تا 2 کیلوگرم
آهک1 کیلوگرم
آب 1 لیتر
آب لیمو ترش2 قاشق غذاخوری
گلاب (دلخواه)2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه

بیشتر مراحل این طرز تهیه مانند طرز تهیه مربا بالنگ تازه بدون آهک است؛ برای آموزش طرز تهیه مربا بالنگ با آهک مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول: تهیه آب آهک

در اولین مرحله، آب و آهک را در ظرفی مخلوط کنید و به مدت 3 ساعت در گوشه‌ای بدون حرکت قرار دهید تا آهک ته‌نشین شود.

مرحله دوم: گرفتن تلخی بالنگ به کمک آهک

پس از ته‌نشین شدن آهک، آب آهک شفاف را به ظرفی دیگر منتقل کنید و طبق آموزش بالا، تکه‌های بالنگ را خرد کرده و به آب آهک اضافه کنید و به مدت 3 تا 4 ساعت زمان بدهید تا تلخی بالنگ گرفته شود. سپس بالنگ را در آبکش ریخته و 4 تا 5 بار آبکشی کنید تا آهک به خوبی شسته شود.

مرحله سوم: پخت مربا

سپس تکه‌های بالنگ، آب و شکر را با حرارت ملایم بپزید تا به غلظت مناسب برسد. در 10 دقیقه آخر آب لیمو ترش و گلاب را نیز اضافه کنید و بگذارید تا به آرامی بجوشد و تکه‌های بالنگ شفاف شود. سپس شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید تا مربا سرد شود و نوش جان کنید.

طرز تهیه مربا بالنگ خشک

برای طرز تهیه مربا بالنگ خشک، باید قبل از درست کردن مربا، بالنگ‌ها 24 ساعت در آب خیسانده شود و سپس مراحل بالا انجام شود. توجه داشته باشید که زمان پخت مربا بالنگ خشک بیشتر از بالنگ تازه است.

دلایل شکرک و کپک مربا بالنگ

یکی از مشکلات مربا بالنگ شکرک زدن است؛ اگر مربا شکرک زد، به این معنا است که غلظت مربا بیش از حد بوده و یا آب لیمو کمی اضافه کردید. برای رفع شکرک مربا بالنگ، کمی آب و آب لیمو ترش به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا کمی بجوشد.

اگر مربا بالنگ کپک زد، نشانه این است که یا شکر کم بوده و یا شهد به اندازه کافی غلیظ نبوده است.

سخن پایانی

مربا بالنگ در وعده صبحانه، به خصوص همراه کره، خامه یا وافل یک گزینه عالی است؛ به خصوص اگر خانگی باشد، لذتی چند برابر دارد. پیش‌تر طرز تهیه مربا بالنگ را قدم به قدم با ذکر نکات طلایی و تکمیلی آموزش دادیم. حالا زمان آن رسیده تا با استفاده از دستور مربا بالنگ، یک مربا خانگی خوش عطر و طعم آماده کنید و در کنا خانواده از آن نهایت لذت را ببرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *