طرز تهیه مربا به

یکی از مرباهای اصیل و خوش طعم ایرانی که طرفداران زیادی دارد، مربا به است. از قدیم مربا به جزء مرباهای پر از نکات بوده که برای پیدا کردن تکه‌های نرم به با عطر هل، حتما باید به خانه مادربزرگ‌ها می‌رفتیم. مربا به، به رنگ و لعاب قرمز و تکه‌های نرم در کنار شهد غلیظ معروف است؛ کم‌تر کارخانه‌ای مربا به را با طعم مربا اصیل و سنتی تولید کند. البته خرید مربا به از برندهای معتبر، خیال شما را برای این خوشمزه خوش عطر راحت می‌کند. اما اگر علاقه دارید تا مربایی سنتی و اصیل، با رنگی قرمز و طعمی قدیمی درست کنید، طرز تهیه مربا به که در ادامه به شما آموزش می‌دهیم، می‌تواند کمک زیادی کند. توجه به نکات تکمیلی که در طرز تهیه مربا به رنده شده و تکه‌ای گفته شده، شما را به راحتی در پخت یک مربای اصیل کمک می‌کند؛ پس در ادامه قدم به قدم همراه ما باشید!

طرز تهیه مربا به خانگی

برای تهیه یک مربا به با رنگ قرمز، باید به اندازه‌ها و نکات توجه شود. بر خلاف تصور خیلی از افراد، این مربا دستور پخت نه چندان سختی دارد و با کمی وقت گذاشتن می‌توانید یک مربا به بی‌نقص داشته باشید. برای طرز تهیه مربا به رنده شده و تکه‌ای ادامه مطالب را مشاهده کنید:

مواد لازم

توجه داشته باشید که مقدار گفته شده برای میوه به در زیر، مقدار بعد از در آوردن دانه‌های به و خرد یا رنده شدن آن است. مقدار شکر در مربا به شیرینی میوه به بستگی دارد؛ برای 1.5 کیلوگرم به یک کیلو و دویست گرم تا 1.5 کیلوگرم شکر نیاز است. هل و وانیل برای خوش عطر شدن مربا استفاده می‌شود و اگر علاقه ندارید، قابل حذف است. مقدارهای مواد لازم در زیر قابل تغییر است:

مواد لازم مقدار لازم
به خرد شده یا رنده شده1.5 کیلوگرم
شکر1.5 کیلوگرم
آب6 پیمانه
وانیل (دلخواه)1.4 قاشق چایخوری
آب لیمو ترش1.4 پیمانه
هل سبز (دلخواه)2 عدد

طرز تهیه

پس از تهیه مواد لازم، برای طرز تهیه مربا به مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول: خرد یا رنده کردن به

در مرحله اول، ابتدا به‌ها را به خوبی بشویید؛ سپس از وسط میوه را نصف کرده و دانه‌های آن را جدا کنید و بدون اینکه پوست میوه را بگیرید، آن را به اندازه‌های دلخواه خرد و یا رنده کنید. (برش‌های به نباید زیاد نازک باشد چرا که باعث له شدن و خراب شدن ظاهر میوه در زمان پخت شود.)

مرحله دوم: اضافه کردن آب

به‌های خرد شده را داخل قابلمه (ترجیحا مسی) بریزید و 6 لیوان آب را به آن اضافه کنید. (آب باید به مقداری باشد که روی سطح به‌ها را بگیرد.)

مرحله سوم: پخت به

در قابمه را گذاشته و روی حرارت ملایم گاز قرار دهید و از زمانی که به جوش آمد، حدود 30 دقیقه اجازه دهید تا به آرامی بجوشد و میوه به کمی نرم شود.

مرحله چهارم: اضافه کردن شکر

بعد از گذشت 30 دقیقه، شکر را اضافه کنید و کمی هم بزنید تا شکر حل شود و دوباره در قابلمه را بگذارید. حرارت باید ملایم باشد تا مربا به آرامی بجوشد و تغییر رنگ دهد.

مرحله پنجم: اضافه کردن هل و گذاشتن دم‌کنی

بعد از اینکه رنگ به، صورتی کمرنگ شد روی در قابلمه دم‌کنی بگذارید و روی قابلمه قرار دهید. سپس شعله گاز را کم کنید و یا شعله پخش کن قرار دهید تا مربا کم کم به غلظت مناسب و رنگ قرمز برسد. (حدود 3 تا 4 ساعت زمان می‌برد.) اگر علاقه به عطر هل دارید در اواسط پخت مربا، زمانی که مربا قرمز شده بود هل‌ها را اضافه کنید.

مرحله ششم: اضافه کردن آب لیمو ترش

زمانی که مربا قوام آمد و قرمز شد، آب لیمو ترش را به مربا اضافه کنید و اجازه دهید 5 دقیقه مربا روی حرارت بماند. اگر علاقه داشتید یک پنس وانیل نیز می‌توانید به مربا اضافه کنید تا عطری فوق العاده داشته باشد.

مرحله هفتم: آماده سازی و سرو نهایی

زمانی که مربا به غلظت مناسب رسید، زیر گاز را خاموش کنید و اجازه دهید تا مربا خنک شود. سپس این مربا خوش عطر و رنگ را در شیشه‌های در بسته ریخته و در یخچال نگهداری کنید و در کنار صبحانه همراه با خانواده از تکه‌های خوش طعم این مربا نهایت لذت را ببرید. نوش جان!

نکات تکمیلی

  1. توجه داشته باشید که مربا بعد از سرد شدن غلیظ‌تر می‌شود.
  2. از به‌های کاملا زرد استفاده کنید؛ برای مربا به زرد بهتر از به‌هایی است که کمی سبز هستند.
  3. می‌توانید علاوه بر وانیل و هل از دارچین یا زعفران دم کرده نیز استفاده کنید.
  4. برای طرز تهیه مربا به رنده شده فقط کافی بوده تا به جای خرد کردن، به‌ها را رنده کنید.
  5. به جای آب لیمو ترش می‌توانید از جوهر لیمو استفاده کنید.
  6. آب لیمو ترش از شکرک زدن مربا جلوگیری می‌کند.
  7. مقدار شکر با توجه به شیرینی میوه اندازه‌گیری می‌شود.
  8. پوست به باعث له نشدن مربا می‌شود؛ پس از به با پوست استفاده کنید.
  9. برای هم زدن مربا به از قاشق چوبی استفاده کنید.
  10. دانه‌های به را نگه دارید؛ در فصل زمستان و سرماخوردگی از آن برای شربت به‌دانه استفاده کنید.
  11. ترجیحا از قابلمه مسی استفاده کنید.
  12. اگر مربا قرمز شده بود ولی شهد به غلظت مناسب نرسیده بود، در قابلمه را برداشته و اجازه دهید تا به آرامی بجوشد.
  13. برای تست قوام شهد، کمی از شهد را در ظرفی بریزید و در یخچال قرار دهید تا خنک شود؛ سپس با انگشت وسط شهد بکشید. اگر خط به آرامی پر شد، غلظت مربا مناسب است.
  14. از قاشق چرب یا خیس برای مربا استفاده نکنید؛ چرا که باعث کپک زدن مربا می‌شود.
  15. اگر بعد از خنک شدن مربا رقیق بود، اجازه دهید تا دوباره کمی مربا بجوشد.
  16. اگر مربا شکرک زد، کمی آب لیمو ترش و شکر به آن اضافه کنید و بگذارید تا کمی بجوشد.

طرز تهیه مربا به خوشرنگ

برای قرمز شدن رنگ مربا به، به نکات زیر توجه کنید:

  • ترجیحا برای مربا به از قابلمه مسی که داخل آن تمیز و سفید است استفاده کنید؛ چرا که مربا به را خوشرنگ‌تر می‌کند.
  • در زمان پخت در قابلمه مربا به را بگذارید.
  • با حرارت ملایم مربا را بپزید؛ هر چه زمان پخت بیشتر باشد، مربا قرمزتر و خوشرنگ‌تر می‌شود.

طرز تهیه مربا به با گردو

بسیاری از افراد با توجه به ذائقه و سلیقه در طرز تهیه مربا به از گردو استفاده می‌کنند. برای طرز تهیه مربا به با گردو، کافی است تا 10 دقیقه قبل از خاموش کردن گاز، گردوها را به مربا اضافه کنید. (مقدار دلخواه است.)

سخن پایانی

در نهایت، طرز تهیه مربا به خوشرنگ به همین سادگی بود! بعد از خنک شدن مربا و ریختن آن داخل شیشه، هر بار که در شیشه را باز کنید عطر خوش و رنگ قرمز مربا دل شما را می‌برد. با استفاده از طرز تهیه مربا به که پیش‌تر گفته شد، می‌توانید صبحانه‌ها را در کنار تکه‌های خوشرنگ مربا به همراه نان تازه و کره یا سرشیر، لذت‌بخش‌تر کنید و همراه خانواده از تکه‌های نرم، لذیذ و شیرین به نهایت لذت را ببرید. همچنین اگر قصد خرید مربا سنتی را دارید به شما پیشنهاد می کنیم که از محصولات صنایع غذایی سویدا دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *