طرز تهیه مربا هویج

یکی از محبوب‌ترین مرباها در بین مردم ایران و جهان، مربا هویج است. این مربا نارنجی و خوش طعم علاوه بر طعم بی‌نظیری که در کنار کره و خامه همراه نان‌های سنتی دارد، در پخت کیک هویج جذاب نیز کاربرد دارد. خرید مربا هویج یک راه ساده برای میل کردن این مربا خوش طعم است اما طعم مرباهای خانگی بدون شک یک چیز دیگر است. از طرفی دیگر، تهیه مربا هویج در تمامی فصول سال امکان پذیر است. برای طرز تهیه مربا هویج می‌توانید آن را به صورت مارمالاد، نگینی ویا خلالی درست کنید؛ اما معمولا طرز تهیه مربا هویج رنده شده رایج‌تر است. اگر علاقه دارید تا یک مربا ساده، خوش رنگ و عطر درست کنید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا به صورت مرحله به مرحله طرز تهیه مربا هویج را آموزش دهیم!

طرز تهیه مربا هویج رنده شده

برای طرز تهیه مربا هویج ساده به صورت رنده شده، کافی است تا مراحل زیر را با توجه به نکات تکمیلی دنبال کنید تا به راحتی یک مربا خوش طعم آماده کنید:

مواد لازم

با استفاده از مواد موجود در تمام فصل و ساده، به راحتی می‌توانید یک مربا غلیظ نارنجی رنگ درست کنید. در این دستور از هویج رنده شده استفاده می‌شود؛ زعفران، هل و گلاب به صورت دلخواه بوده و قابل حذف از مربا است. به جای آب لیمو ترش نیز می‌توانید از جوهر لیمو استفاده کنید. به ازای هر کیلو هویج، نیاز به 1 کیلوگرم شکر دارید؛ پس مقدار مواد لازم در زیر قابل کم یا زیاد شدن است:

مواد لازممقدار لازم
هویج1 کیلوگرم
شکر1 کیلوگرم (معادل 5 پیمانه)
زعفران دم کرده1 تا 2 قاشق غذاخوری
هل3 تا 4 عدد
گلاب4 قاشق غذاخوری
آب لیمو ترش2 قاشق غذاخوری
آب 2 پیمانه

طرز تهیه

برای طرز تهیه مربا هویج رنده شده مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول: شستن و رنده کردن هویج‌ها

در مرحله اول، ابتدا هویج‌ها را به خوبی بشویید و سر و ته آن را ببرید. سپس با استفاده از پوست‌کن یا چاقو پوست هویج را خیلی نازک بگیرید. با استفاده از رنده ریز یا درشت با توجه به سلیقه خودتان، هویج‌ها را رنده کنید. (استفاده از رنده ریز، مربا هویج با بافتی نرم‌تر به شما می‌دهد.)

مرحله دوم: تفت دادن هویج‌ها

در مرحله بعد، هویج‌های رنده شده را در قابلمه‌ای بریزید و با استفاده از حرارت ملایم گاز، حدود 5 دقیقه هویج‌ها را بدون استفاده از روغن تفت دهید تا کمی رنگ هویج‌ها تغییر کند.

مرحله سوم: اضافه کردن آب و شکر

سپس آب را به هویج‌ها اضافه کنید و شعله گاز را کمی بیشتر کنید تا مربا بجوشد و شکر را در سه مرحله و کم کم به مخلوط هویج و آب اضافه کنید و هم بزنید تا شکر در آب حل شود. (برای طرز تهیه مربا هویج با عسل می‌توانید به جای شکر، از عسل استفاده کنید.)

مرحله چهارم: پخت مربا

کمی بعد، بر روی مربا کف‌هایی به وجود می‌آید که با استفاده از کفگیر، کف‌ها را بگیرید تا مربایی شفاف داشته باشید. بعد از گرفتن کف‌های روی مربا، شعله گاز را کم کنید و با استفاده از شعله پخش کن اجازه دهید تا مربا حدود 30 تا 40 دقیقه بپزد. (زمان پخت مربا هویج، بستگی به هویج و غلظت دلخواه دارد.)

مرحله پنجم: اضافه کردن هل، گلاب، زعفران و آب لیمو ترش

بعد از گذشت 30 تا 40 دقیقه، به مربا هل، زعفران دم کرده، گلاب و آب لیمو ترش را برای خوش عطر و طعم شدن مربا اضافه کنید و بگذارید تا مربا هویج به قوام و غلظت مورد نظر برسد. (برای طرز تهیه مربا هویج با زعفران، از زعفران استفاده می‌شود و اگر علاقه نداشته باشید قابل حذف است.)

مرحله ششم: آماده سازی و سرو نهایی

زمانی که مربا به غلظت مناسب رسید، زیر آن را خاموش کنید و اگر یک مربا خوش رنگ می‌خواهید، اجازه دهید تا 24 ساعت در قابلمه بماند و سپس، در ظروف در بسته بریزید و در یخچال نگهداری کنید و از مربا خوش رنگ خود در صبحانه‌ها لذت ببرید. نوش جان!

نکات تکمیلی

  1. میزان شکر با توجه به شیرینی هویج‌ها ممکن است تغییر کند.
  2. برای پخت مربا، بهتر است از ظروف تفلون یا لعابی استفاده کنید.
  3. برای طرز تهیه مربا هویج با تفاله هویج، می‌توانید مراحل بالا را با تفاله‌های باقی مانده از آب هویج درست کنید.
  4. اگر مربا خوش رنگ می‌خواهید، بعد از پخت مربا را 24 ساعت در محیط قرار دهید و سپس در شیشه بریزید.
  5. برای نگهداری طولانی مدت مربا هویج، در فریزر از آن نگهداری کنید.
  6. برای طرز تهیه مربا هویج نگینی، علاوه بر نگینی کردن هویج‌ها می‌توانید از کاتر با طرح‌های مختلف استفاده کنید.
  7. اگر علاقه داشته باشید برای متفاوت کردن عطر و طعم مربا می‌توانید به آن پوست پرتقال اضافه کنید.
  8. آب لیمو ترش یا جوهر لیمو از شکرک زدن مربا جلوگیری می‌کند.
  9. می‌توانید در مربا از خلال پسته یا بادام نیز استفاده کنید.
  10. برای طرز تهیه مربا هویج با عسل، به جای شکر از عسل استفاده کنید و اجازه دهید تا عسل در آب حل شود.
  11. برای تهیه مارمالاد هویج از هویج له شده و ژلاتین استفاده می‌شود.

طرز تهیه مربا هویج با وانیل

بدون شک عطر وانیل در مربا کنار رنگ و بوی زعفران فوق العاده است؛ در خیلی از مرباها از وانیل استفاده می‌شود. برای طرز تهیه مربا هویج با وانیل کافی است تا در آخر 1.4 قاشق چایخوری وانیل را به مربا اضافه کنید تا مربا هویج تلخ نشود.

غلظت مناسب مربا هویج

برای طرز تهیه مربا هویج غلیظ، نیاز دارید تا غلظت مناسب مربا را بتوانید تشخیص دهید. برای اینکار، ابتدا مقداری از شهد مربا را بین دو انگشت بگیرید، اگر کشدار بود مربا قوام آمده است. همچنین می‌توانید از یک قاشق از قبل گذاشته شده در فریزر استفاده کنید؛ اگر شهد روان حرکت کرد غلظت مناسب نیست و اگر شهد حرکت کندی داشت، مربا شما آماده است.

علت شکرک زدن مربا هویج

یکی از مشکلاتی که معمولا بسیاری از افراد با آن روبه‌رو می‌شوند، شکرک زدن مربا هویج است. شکرک مربا هویج چند دلیل دارد:

  • کم بودن شکر موجب شکرک در مربا هویج می‌شود.
  • اگر مربا هویج بیش از حد بپزد، مربا شکرک می‌زند.
  • اگر موقع پخت، حرارت خیلی بالا باشد، بعد از یخ شدن شکرک روی مربا مشاهده می‌کنید.

برای رفع شکرک مربا هویج، ابتدا کمی آب همراه گلاب به مربا اضافه کنید و اجازه دهید تا 5 دقیقه بجوشد. همچنین اضافه کردن آب لیمو ترش و یا جوهر لیمو از شکرک زدن مربا هویج جلوگیری می‌کند.

علت کپک زدن مربا هویج

یکی دیگر از مشکلات ناخوشایند در مربا هویج، دیدن کپک مربا است. کپک نیز چندین دلیل دارد:

  • اگر مربا به غلظت مناسب نرسد، مربا کپک می‌زند.
  • اگر از قاشق، کفگیر و ظروف کثیف یا مرطوب استفاده کنید باعث کپک مربا می‌شود.
  • هرگز زمانی که مربا گرم است، آن را داخل شیشه نریزید.

سخن پایانی

در نهایت، طرز تهیه مربا هویج به همین سادگی بود! فرقی نمی‌کند که در چه فصلی از سال هستید؛ کافی است تا یک کیلو هویج خریداری کنید و با توجه به طرز تهیه مربا هویج با وانیل یا زعفران، یک مربا خوش عطر و رنگ درست کنید و در کنار خانواده از آن نهایت لذت را ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *