طرز تهیه شیره خرما

یکی از مقوی‌ترین شیره‌ها، شیره خرما است؛ کمتر کسی بوده که از خواص شیره خرما آگاه نباشد. خرما، علاوه بر ارزش غذایی بالایی که دارد، سرشار از ویتامین و مواد معدنی است که تمامی آن‌ها به صورت فشرده در شیره خرما وجود دارند. علاوه بر این، شیره خرما با طعم فوق العاده‌ای که دارد بهترین گزینه برای جایگزین کردن شکر و مواد شیرین کننده است؛ از شیره خرما می‌توانید برای تهیه کیک، حلوا، دسر، همراه با شیر گرم یا شیر برنج و ترکیب با ارده استفاده کنید. اما آیا طرز درست کردن شیره خرما را می‌دانید؟ اگر به هر دلیل قصد خرید شیره خرما از مغازه‌ها را ندارید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا با ساده‌ترین روش طرز تهیه شیره خرما را به شما آموزش دهیم!

طرز تهیه شیره خرما

طریقه درست کردن شیره خرما

طرز تهیه شیره خرما در خانه بسیار راحت بوده و با کمی زمان گذاشتن و توجه به نکات می‌توانید یک شیره با کیفیت، با رنگ و طعم کم نظیر تهیه کنید. برای طرز تهیه شیره خرما مراحل زیر را دنبال کنید.

مواد لازم

برای مواد لازم، تنها نیاز به آب و خرما دارید؛ اما انتخاب درست خرما تاثیر بسزایی در کیفیت نهایی شیره دارد. حتما برای تهیه شیره خرما، از خرماهای شیره دار استفاده کنید؛ چرا که خرماهای خشک و بدون شیره به هیچ وجه مناسب برای تهیه شیره نیستند. هرچه مرغوبیت خرما بیشتر باشد، کیفیت شیره نیز بیشتر می‌شود. به طور معمول به ازای هر کیلوگرم خرما نیاز به 1.5 پیمانه آب دارید؛ پس مواد لازم قابل تغییر است.

مواد لازم مقدار لازم
خرما شسته و بدون هسته1 کیلوگرم
آب7.5 پیمانه

طرز تهیه

پس تهیه مواد لازم، برای طریقه درست کردن شیره خرما مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول: آماده سازی خرماها

در مرحله اول، خرماها را به خوبی بشویید؛ سپس با استفاده از دست یا چاقو چرب، خرماها را دو قسمت کنید و هسته و کلاهک آن را جدا کنید.

مرحله دوم: خیساندن خرماها

در مرحله بعد، تا روی سطح خرماها آب جوش بریزید و به مدت 20 تا 30 دقیقه اجازه دهید خیس بخورد.

مرحله سوم: پخت خرماها

خرماها را همراه آب به قابلمه منتقل کنید و روی شعله متوسط قرار دهید و در قابلمه را بگذارید تا آب بجوشد. سپس زمانی که آب به جوش رسید، حرارت گاز را ملایم کنید و به مدت 40 تا 45 دقیقه اجازه دهید تا خرماها به آرامی بپزد و کاملا نرم و له شوند. در مرحله بعد قابلمه را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا در دمای محیط خرما خنک شود.

مرحله چهارم: شیره گیری از خرما

پس از خنک شدن، خرما و آب را داخل یک پارچه تمیز یا صافی بریزید و با فشار دست شیره خرما را از پوشت و گوشت آن جدا کنید.

مرحله پنجم: پخت شیره

پس از جدا کردن شیره از پوست و گوشت خرما، آن را داخل قابلمه ریخته و بر روی شعله ملایم بگذارید تا شیره کم کم غلیظ شود. در این مرحله حتما شیر را هم بزنید تا ته نگیرد و بسوزد.

مرحله ششم: آماده سازی و سرو نهایی

در نهایت، زمانی که شیره قوام آمد زیر گاز را خاموش کنید و اجازه دهید شیره در دمای محیط خنک شود. سپس در شیشه یا ظرف در بسته بریزید و نگهداری کنید. نوش جان!

نکات تکمیلی

  1. حتما از خرما شیره دار استفاده کنید.
  2. شیره پس از سرد شدن غلیظ‌تر می‌شود.
  3. برای طرز تهیه شیره خرما با خرما خشک، حتما خرماها از قبل در آب خیسانده شود.
  4. برای جلوگیری از کپک زدن شیره خرما، حتما شیره باید غلظت مناسب داشته باشد و غلظت آن کم نباشد.
  5. برای نگهداری شیره خرما، آن را در جای خشک و خنک و به دور از نور مستقیم آفتاب نگهداری کنید.
  6. اگر شیره پس از سرد شدن سفت شد، کمی آب جوش به آن اضافه کنید و بگذارید کمی بجوشد.
  7. اگر شیره پس از سرد شدن رقیق بود، اجازه دهید تا شیره کمی دیگر بجوشد.

سخن پایانی

در نهایت، طرز تهیه شیره خرما در خانه به همین سادگی بود؛ پس با توجه به طرز تهیه شیره خرما که پیش‌تر گفته شد و رعایت نکات، یک شیره خوش طعم و رنگ درست کنید و در فصل سرد در کنار خانواده از طبع گرم این شیره نهایت لذت را ببرید و از بیماری‌های مختلف جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *